חיסון שלישי לכולם? הקורונה ממשיכה להכות בעוצמה, כשגם ביממה החולפת נדבקו כ-1,000 בני אדם בזן הדלתא של הנגיף. מנהלת היחידה לבקרת זיהומים בבית החולים שיבא תל השומר, פרופ' גילי רגב-יוחאי, שוחחה הבוקר (ראשון) עם בן כספית וינון מגל בתוכניתם ב-103FM על הצעדים הבאים שלדעתה יש לנקוט בהתנהלות מול הווירוס שמסרב להיכנע.

על כך שהיא, לצד קבוצה של רופאים בכירים במערכת הבריאות קוראים לחסן בפעם השלישית את בני ה-60 פלוס: "אנחנו מאוד מתקרבים לשם, וזה יגיע. אני לא יודע אם 60 פלוס או 70 פלוס, אבל אני מניחה שמתישהו בקרוב נצטרך להתחיל לחסן את האוכלוסייה הבוגרת. חשוב לאסוף את הנתונים ולהבין מי צריך ומתי, עוד אין לנו את כל המידע".

"אנחנו יודעים שהנוגדנים יורדים והתחלואה הקשה כרגע היא בקרב לא מחוסנים, אבל יש הרבה בקרב מחוסנים", הוסיפה רגב. "חשוב לאפיין מי הם. רבים מהם אנשים עם בעיה במערכת החיסון, מדוכאי חיסון, ולכן הם התחילו לקבל את החיסון השלישי וחשוב לתת להם. לגבי אוכלוסייה קשישה, צריך לראות אם יש עוד גורמי סיכון. אני לא חושבת שכל אחד מעל גיל 60 צריך לקבל, אבל אנחנו מתקרבים ליום שזו תהיה המלצה גורפת".

"אני לא בטוחה שצריך לחכות לאישור ה־FDA", הוסיפה. "אנחנו באופן יחסי מתקדמים ביחס לשאר העולם באשר לחיסונים, אנחנו היום מתחילים במחקר בו אנחנו נלך לבתיהם של מאומתים שיסכימו להשתתף במחקר, ולקבל את פנינו, וניקח להם בדיקות דם לסרולוגיה ולבדיקות מורכבות שיגידו משהו על מערכת החיסון. ככל שיהיו לנו יותר אנשים מבוגרים מאומתים מהיממה האחרונה, זה יהיה יותר טוב במובן של להבין מה הם הגורמים, הקשר של מערכת החיסון, וככל שנעשה את זה יותר מהר - זה אחד הכלים שנדע למי ומתי לתת".

על חיסון שלישי לצעירים בגילאים 18-12, אמרה רגב: "זה בוודאות לא נכון, הצעירים מחזיקים את מערכת החיסון מאוד גבוהה, יש להם נוגדנים מאוד גבוהים. עד גיל 60 לרוב האנשים ואנחנו רואים את זה, הצעירים בוודאי בני 30 ומטה לדעתי ייקח הרבה זמן עד שנמליץ להם לקבל את החיסון אבל היותר מבוגרים, 80 70 ואח"כ נרד ל-60 ואולי ל־50".

חיסון ילדים (צילום: רויטרס)
חיסון ילדים (צילום: רויטרס)

כשנשאלה דעתה על מתנגדי החיסונים, השיבה רגב: "דעותיי ברורות, אני חוטפת מהם ישירות פייסבוק וכו'. באופן יחסי הם בארץ קבוצה קטנה אמנם קולנית אבל בסך הכול קטנה. הגענו להישגים מאוד מרשימים מבחינת החיסון. נכון שעם זן הדלתא שכל כך מדבק זה יותר חמור".