מחקר חדש אשר פורסם בכתב היוקרה JAMA Internal Medicine מציע כי בקרב מבוגרים עם סוכרת, רכיבה על אופניים קשורה לתמותה מופחתת מכל הסיבות וגם ממחלות לב וכלי דם.

ד"ר מתיאס רייד-לארסן מהמרכז לחקר פעילות גופנית בקופנהגן, דנמרק, ועמיתיו, בחנו את המתאם בין רכיבה על אופניים לתמותה בקרב 7,459 מבוגרים עם סוכרת. החוקרים מצאו 1,673 מקרי מוות מכל הסיבות במהלך 110,944 שנות אדם במעקב. בהשוואה לקבוצת הייחוס של אנשים שלא דיווחו על רכיבה על אופניים בתחילת המחקר.

בסך הכל 975 מקרי מוות מכל הסיבות נרשמו בניתוח של שינוי זמן הרכיבה עם 57,802 שנות אדם במעקב. בהשוואה לאלו שלא דיווחו על רכיבה על אופניים בשתי הבדיקות, לרוכבים ראשוניים שהתחילו לרכוב על אופניים ולאלה שדיווחו על רכיבה על אופניים בשתי הבדיקות היו יחסי סיכון מותאמים לרב משתנים לתמותה מכל הסיבות של 0.65 ו- 0.65 בהתאמה; לאלה שרכבו ואז הפסיקו לרכוב היה סיכון מופחת לתמותה מכלל הסיבות וממחלות לב וכלי דם שלא היה בעל משמעות סטטיסטית.

לדברי פרופ' חוליו ויינשטיין, מנהל יחידת הסוכרת בבי"ח וולפסון ורופא סוכרת בכיר במרכז DMC לטיפול בסוכרת: "המחקר מחזק את הנתונים האפידמיולוגים שקיימים על חשיבות רכיבה על אופניים ותומכים בכך שרכיבה על אופניים תורמת באופן ישיר להארכת תוחלת החיים תוך השגת בריאות טובה יותר". 

טיפים הקשורים לרכיבה על אופניים

• התחילו בקצב בינוני: אם יש לכם סוכרת ואתם מתכננים להתחיל לרכוב, התחילו בקצב מתון ולעולם אל תדחפו את עצמכם להמשיך בפעילות  במשך שעות ארוכות יותר. הסיבה לכך היא שתרגילים נמרצים יכולים למעשה להעלות את רמות הגלוקוז בדם במקום להוריד אותם. 

• קחו אתכם משקה ממותק או גלוקוג'ל: לעיתים רמות הגלוקוז עלולות לרדת לערכים נמוכים מדי בזמן רכיבה על אופניים וייתכן שתזדקקו למשקה גלוקוז כדי להחזירו למצב נורמלי. לכן, קחו עמכם תמיד משקה מתוק עם גלוקוז. 

• בחרו את הנעל המתאימה לרכיבה על אופניים: נעליים מסוימות יכולות להגביר את הסיכון לנזק בכך הרגל, מצב המכונה "כף רגל סוכרתית" על ידי הגברת הלחץ באזורים מסוימים. בחרו נעליים שיכולות לנהל את לחץ כף הרגל כדי להימנע מכל סוג של נזק.

• קחו הפסקה ברכיבה על אופניים: כאמור, פעילות גופנית מתמשכת יכולה להשפיע לרעה על רמות הגלוקוז ולהעלות אותם במקום להוריד אותם. לכן, חשוב לקחת הפסקה של 10-15 דקות מדי פעם במהלך הפעילות. 

• הידרציה (רוויה): הידרציה חשובה מאוד בזמן פעילות גופנית, במיוחד עבור אנשים עם סוכרת שכן הם נוטים לאבד מים במהירות רבה יותר בגלל השתנת יתר או הזעת יתר. כמו כן, התייבשות עלולה לגרום לעליית רמת הסוכר בדם. לכן, חשוב לשתות כמות מספקת לתחושה של רוויה במהלך הפעילות הגופנית. 

• שמרו על ניקיון: הזעה במהלך רכיבה על אופניים עלולה לגרום לגירוי בעור או לזיהומים חיידקיים. לכן, לבשו בגדים שיכולים לאפשר לזיעה להתאדות במקום לספוג אותה. כמו כן, שימו לב לחתכים/סדקים בעור או שחיקה במהלך רכיבה על אופניים מכיוון שהם עלולים להוביל לפצעים כואבים.

לסיום, רכיבה על אופניים היא סוג של פעילות גופנית שיכולה לסייע ביעילות במניעה או ניהול של סוכרת בקרב אנשים מכל קבוצות הגיל. רכיבה על אופניים קשורה בשיפור איזון רמת הסוכר בדם ובקידום בריאות כללית של אנשים עם סוכרת. מומלץ לבצע בדיקת לב במאמץ בטרם מתחילים פעילות ספורטיבית זו, לשלב יחד עם הפעילות הגופנית תזונה נכונה, שתייה הולמת ושימוש במד סוכר רציף ללא דקירות שיסייע בניטור ובהבנת רמות הסוכר בדם.

פרופסור חוליו וינשטיין מנהל יחידת הסוכרת במרכז רפואי וולפסון ורופא סוכרת בכיר במרכז DMC לטיפול בסוכרת