ועדת הבריאות קיימה היום (שלישי) דיון בנושא מערך בריאות הנפש בישראל - מצוקות ואתגרים לאור משבר הקורונה. במהלך הדיון אמר עורך הדין דניאל רז, הממונה ארצי בתחום אשפוז כפוי בסיוע המשפטי במשרד המשפטים, כי בתקופת הקורונה חלה עלייה של 13% בימי האשפוז הפסיכיאטרי בכפייה. הוא אף הוסיף כי "במחוז תל אביב והמרכז, העלייה היא עד 20%".

יו"ר הוועדה ח"כ עידית סילמן: "זה תחום ענק וחשוב מאין כמוהו, שאני אישית מגיעה ממנו ועוסקת בו מזה הרבה שנים. יש הרבה מה לעשות ולשפר ואנחנו כאן כדי לדאוג לזה- זמני הטיפול, אופן הטיפול, הרצף הטיפולי, סלי השיקום ועוד. נפעל בשיתוף פעולה מלא ורציף עם מטפלים, מנהלי מוסדות טיפוליים, עמותות, מתמודדים, הורים למתמודדים ואנשים רבים שעוסקים בתחום, אשר אני שמחה שהוועדה הזאת תוכל להיות להם בית".

ד"ר צבי פישל, מנהל מחלקה בבית חולים גהה ויו"ר המועצה הלאומית לבריאות הנפש בהסתדרות הרפואית, סקר בפני הוועדה את מצב בתי החולים הפסיכיאטריים בישראל. לדבריו, הצפיפות בחדרים במחלקות לבריאות הנפש מקשות על ההתנהלות השוטפת של המטפלים והמטופלים. לדבריו, בישראל 72 מחלקות פסיכיאטריות סגורות, כאשר התפוסה הממוצעת במחלקות עומדת על 110%. היחס הממוצע ב-OECD הוא 0.7 מיטות לאלף נפש, כאשר בישראל יש רק 0.42: "ב-29 השנים שאני עובד בבית החולים, לא נוספה מיטה אחת. מדינת ישראל גדלה לפחות במיליון וחצי איש . זה מביא בין היתר לאלימות בין החולים ובין חולים למטופלים. מחקרים רבים בעולם מדברים על הקשר בין אלימות וצפיפות".

דוד קורן, מנכ"ל ער"ן אמר: "במהלך שנת הקורונה רצינו להוסיף אנשי מקצוע, אבל מה שהובטח לנו לא קיבלנו וכנראה שגם לא נקבל, זה מה שנאמר ל ממשרד הבריאות השבוע. רמת הבדידות והמצוקה עלתה בשל המגיפה, ומי שמצפה שהמגיפה תיגמר בעוד חצי שנה טובה, אנחנו הולכים להיות במציאות משתנה והפכפכה לאורך זמן. בשנייה הזאת יש לנו 22 מתנדבים שמקבלים שיחות ובכל יום אנחנו מצילים פיסית שלושה אנשים. היינו מצילים יותר אם הייתה יותר מודעות. בחודש האחרון העלינו שירות חדש בוואטסאפ, בני נוער וצעירים פונים ללא הרף".

יונתן אמסטר, אחראי רגולציה באגף רה"ן במשרד הבריאות התייחס בסופו לטענות שהעלו המשתתפים: "מערכת האשפוז עליה דובר פה רבות היא חשובה ומשמעותית אבל חשוב לזכור שלצידה יש מערכת גדולה של שירות בקהילה. בשנה מתאשפזים כ-18,000 איש ובקהילה מטופלים כ-300 אלף איש. כשהשירות בקהילה הוא חזק ומשמעותי זה מפחית את הצורך באשפוז, וזאת מבלי להמעיט בערך הבעיות שעלו כאן לגבי המערך. יש תכניות שיתממשו בקרוב לקיצור התורים לטיפול נפשי בקהילה ולשירותים נוספים בקהילה ואנחנו מקווים שאחרי אישור התקציב נוכל לצאת לדרך ליישום מזורז".

לאחר הדיון אמרה ח"כ סילמן כי "הדיון היום הוא רק פתיח, המטרה היא שתחום בריאות הנפש יהיה חלק מהשיח על בריאות בישראל ככל מחלות שיש להתייחס אליהן ולכך נחתור".