פרופסור אלדד זילברשטיין, מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית בבית החולים סורוקה, סיפר היום (ראשון) בראיון בכאן רשת ב' באריכות על הניתוח הנדיר שבוצע בבית החולים, בו הופרדו תאומות שהיו מחוברות בראשן בחלק העורפי שלו. 

"יש את כל הסיבה והרצון לעשות את זה מוקדם ככל האפשר כדי שהם יוכלו להתפתח כמו שצריך, להרים את הראש לזחול לעמוד ללכת וכו', אבל יש דברים אחרים שמעכבים אותנו", אמר זילברשטיין בהתייחסו למועד הניתוח.

הוא הוסיף כי מאז הולדתן בחודש אוגוסט בשנה שעברה, התאומות "היו בבית. הן לא היו מסוגלות לזחול כי הן שכבו. לתינוק יחיד קשה ללמוד איך לזחול, אז דמיין לעצמך שתי תינוקות שצריכות לתאם זאת ביניהן. לא כי המוח שלהן לא היה מסוגל לעשות זאת אם הן היו מופרדות, התנאים הפיזיים לא אפשרו להן".

עוד סיפר על האתגרים של ניתוח מסוג זה, אשר הוא "משותף להרבה דיסציפלינות. זה מתחיל בנושא ההרדמה - איך מרדימים שתי תנוקות, איך כל חומר הרדמה משפיע על התינוקת השניה, ממשיך בתכנון המקדים - הרחבת רקמה ותכנון הסגירה התלת מימדית וכמובן, גם איך עמיתיי הנוירוכירורגיים מפרידים את החלקים במוח בלי חלילה לפגוע בהן.

התאומות המחוברות בראשן (צילום: דוברות בית החולים סורוקה)
התאומות המחוברות בראשן (צילום: דוברות בית החולים סורוקה)

זילברשטיין הבהיר כי ייתכנו סיכונים להתפתחות התינוקות: "קודם כל יש שלב של החלמה רשונית מניתוח גדול, ניתוח ראש, ואח"כ הן יצטרכו כמובן להשלים פערים - אם לפני כן הן לא יכלו להתיישב או לעמוד, עכשיו הן יצטרכו לעשות עדכון לכל מיני פעולות שתינוק עושה".

"לכל אחת מהן יש גולגולת כמעט שלמה", הדגיש. "אין להן מספיק עצם, אבל אנחנו מכירים את זה ממומים מולדים אחרים שגם שם העצם תגדל".

"אנחנו חושבים ומעריכים שיש להן שני מוחות שלמים, אבל שוב, יש עיכוב התפתחותי מובן, גם אם ניקח אדם בריא ונשים אותו בתנוחה אחת יהיה עיכוב, מקווים שישלימו את זה", ציין זילברשטיין בסוף דבריו.