ד"ר עדינה לשנסקי, מתמחה ברפואת ילדים בבית חולים במרכז הארץ, שוחחה הבוקר (רביעי) עם ענת דוידוב וגיא פלג ב-103FM ושיתפה לוח הזמנים הלא סביר עמו היא נאלצת להתמודד: "הרבה אנשים לא מבינים שמעבר ל-26 שעות של תורנות אנחנו עובדים במשרה מלאה בבקרים, לפעמים יש זמן להפסקה ולפעמים לא".

"בימים שאני תורנית אני מגיעה לעבודה ב-8:00 בבוקר, לפעמים אין זמן לארוחת צהריים כי יש כל כך הרבה עומס בבית החולים, אז אני ממשיכה אל תוך הלילה עד 8:00 בבוקר יותר למחרת, בסיום המשמרת יש העברת בוקר שלפעמים נמשכת שעה או שעתיים יותר", הוסיפה. 

לדבריה, כל פעם שמתמחה חורג מ-26 שעות הוא צריך לדווח על כך, "אני יודעת על מקומות שלא מקפידים על זה, יש לי חברים שנזפו בהם על כך שדיווחו. הרבה פעמים לא מעבירים כרטיס וממשיכים לעבוד, המציאות הזאת לא רק נוראית אלא אין הקפדה על תנאי העבודה שלנו".

"כלפי חוץ כל פעם שמציגים את זה ברור לכולם שלעבוד 26 שעות ברצף זה לא אנושי ולא הגיוני", הוסיפה. אלא שלטענתה חלק הבעיה היא כלפי פנים, "הרבה רופאים ותיקים אומרים שאנחנו דור של בכיינים ושהם עבדו יותר קשה מאיתנו. אנשים חושבים שרק כי הם עבדו כך זו הדרך לעבוד. האתגר כאן הוא לחשוב מחוץ לקופסה, צריך לשבור מוסמכות שקיימות מאז שקיים התפקיד הזה של רופא מתמחה".

כשנשאלה על הוספת תקנים, השיבה כי "כל ההבטחות האלו שאנחנו שומעים שנים לא מתקיימות, והפתרונות לא מתיישמים. צריך לשנות את צורת החשיבה על העבודה שלנו ואת שיטת ההשתכרות שלנו".

"אחת הבעיות היום היא שההשתכרות העיקרית שלנו היא מהתורנויות. שני שליש מהמשכורות לא מגיעה ממשכורת בסיס של משרה מלאה, אני מרוויחה על זה פחות מ־7,000 שקל כל שאר המשכורת מגיעה משעות נוספות ותורנויות. אם בממשלה יחשבו בצורה מקורית וישנו את צורת ההשתכרת שלי ולא אהיה תלויה כל כך בתורנות אז אני אוכל להמשיך לעבוד לילות כי אין ברירה, אנחנו מבינים את זה אבל אפשר לעבוד לילות בצורה אנושית", הוסיפה. 

בסיום דבריה, התייחסה לשנסקי לאיום להתפטרות המתמחים במידה ומשמרותיהם לא יקוצרו: "אנחנו לא שמחים להתפטר ולא רוצים. עבדתי מאוד קשה כדי להגיע לאן שאני נמצאת, אני מאוהבת בעבודה שלי אבל בשבוע הבא יפוג תוקף ההיתר שלנו והשרה ברביבאי תצטרך להחליט האם היא תאריך אותו בלי לשנות או תענה לדרישה שלנו".

"אם היא לא תחתום, ולא יישמו את תכנית קיצור התורנויות, אז אנחנו נוציא התרעה של שבועיים טרם פיטורים ונאלץ להתפטר. אתמול בלילה עברנו את רף אלפיים החותמים על העצומה שלנו שכולם מבינים שחייבים לשנות את המציאות", סיכמה.

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן / 103fm