סקר שנערך במסגרת מחקר מקיף של ארגון גישה לחיים חושף את המוכנות והתחושות של בני הגיל השלישי בנוגע לשנים האחרונות בחייהם.

ב־1 באוקטובר, יום שישי האחרון, צוין בעולם יום הקשיש הבינלאומי, שפותח במדינות רבות חודש שלם של העלאת המודעות לרווחתם של האזרחים הוותיקים בעולם מזדקן שתוחלת החיים בו עולה.

המחקר בוצע עבור הארגון על ידי קבוצת גיאוקרטוגרפיה בקרב בני 65 ומעלה בישראל באמצעות פאנל אינטרנטי, ונבחנו בו המוכנות לשנים האחרונות וקיום שיח על סוף החיים בקרב בני הגיל השלישי בישראל. המחקר מעלה שבני הגיל השלישי בישראל אכן חושבים כיצד ייראו שנות חייהם האחרונות ואף רגעי סוף החיים, אך עצם העיסוק - ניסיון לתכנן, חשיבה על הנושא או אף שיחה על הנושא עם קרובים - מעורר בהם חששות וחוסר נוחות, שייתכן ואף גורמות להימנעות מעיסוק מעמיק יותר או שיח בנושא זה.

הממצאים מעלים בין היתר כי כאשר נשאלו האזרחים הוותיקים לגבי רצונות שיכולים להיות להם בימים שבהם אולי יחלו במחלה קשה ולא יוכלו בהכרח לקבל החלטות בעצמם, שלושה רבעים (72%) מבני הגיל השלישי בישראל הביעו חשש שמערכת הבריאות לא תענה על צורכיהם ורצונותיהם בעת מחלה קשה או לקראת סוף חייהם.

בנוסף, רוב (83%) בני הגיל השלישי בישראל חוששים להוות נטל על בני משפחותיהם בשנים האחרונות לחייהם. יותר ממחצית (57%) מבני הגיל השלישי בישראל חשים אי נוחות בעת חשיבה או תכנון סוף חייהם, וכמחצית (55%) מבני הגיל השלישי חשבו כיצד היו רוצים שייראו שנותיהם האחרונות, אולם רק חמישית (22%) שוחחו על כך עם בני משפחה או חברים קרובים. נתון מעניין מצביע על כך שאלו שחוששים להיות לנטל, חוששים גם מהמחשבה או התכנון לקראת סוף החיים, וחוששים גם מחוסר מענה מספק מצד מערכת הבריאות.

גישה לחיים הוא ארגון שלא למטרות רווח, הפעיל בישראל ובארה"ב, שהוקם ב־2004 על ידי פרופ' בנימין (בן) ודבורה קורן, אונקולוג בעל שם עולמי ורעייתו שהיא מטפלת משפחתית, במטרה להעצים את התקווה ואת תחושת המשמעות ולשפר את איכות חייהם של חולים וקשישים לאורך כל תקופת ההזדקנות.

פרופ' בן קורן, יו"ר גישה לחיים וסגן מנהל המרכז הרפואי לאונקולוגיה בבית החולים שערי צדק בירושלים, אומר: "ניתן ללמוד כי הדאגה כיצד ייראה סוף חייהם בהחלט מטרידה את הקשישים בישראל. לצערנו, רובם לא עושים די על מנת להכין את בני משפחותיהם ליום שבו הם עצמם לא יהיו כשירים לקבל החלטות. אנו מעודדים כל אדם לקחת אחריות על חייו ולהשאיר בידי בני המשפחה הנחיות רפואיות וייפוי כוח מתמשך. כך יבטיח כל אדם כי בקשותיו ימולאו כפי שהיה רוצה לו הייתה בידיו האפשרות לקבל החלטות".

פרופ' בן קורן (צילום: יחצ)
פרופ' בן קורן (צילום: יחצ)

קורן מוביל שיתוף פעולה בין מכון המחקר הרפואי PGKHRI (Pamm Gross Kahane Healthcare Research Institute) והמועצה המדעית הבינ"ל, שנועד להובלת מהפכה בשיפור איכות החיים של חולים וקשישים - יוזמה שתופסת מקום מרכזי בתחום החדשנות הרפואית.