מאבק הרופאים המתמחים: ארגון המתמחים לרפואה בישראל "מרשם" כינס הבוקר (רביעי) מסיבת עיתונאים מיוחדת מחוץ לכנסת, בעקבות הצגת המתווה לקיצור התורנויות מ-26 שעות ל-18 שעות בחלק מבתי החולים, במהלכה איימו הרופאים המתמחים: "נגיש 2,360 מכתבי התפטרות".

שר הבריאות הורוביץ אמר על האיום של המתמחים: "זה מיותר. אני בקשר טוב עם המתמחים וגם להם ברור שהתהליך צריך להיות הדרגתי. אין מספיק רופאים כדי לעשות קיצור מיידי בכל הארץ. חייבים להתחיל בצעד כלשהו. אני לא מבין איך התפטרות כזאת תעזור ומה היא תיתן".

מעט מאוחר יותר, שר הבריאות, ניצן הורוביץ, ושרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי, כינסו מסיבת העיתונאים בנושא הרפורמה לקיצור תורנויות המתמחים. ברביבאי אמרה כי "ההיתר שאחתום עליו מוריד את היקף שעות הפעילות ל-18 שעות. אנחנו מבינים שנדרשת הערכות מבחינת בתי החולים ולכן הלכנו למקום שצריך חיזוק - הפריפריה. לא חושבת שהתכנית מושלמת אבל זו פריצת דרך".

יו״ר הקואליציה ויו״ר ועדת הבריאות, ח״כ עידית סילמן, אמרה בתגובה למתווה קיצור התורנויות שהציגו שרת הכלכלה ושר הבריאות: ״זהו הישג חשוב ומשמעותי, ודרך ארוכה עוד לפנינו. אני מתכוונת להמשיך לעבוד למען קיצור התורנויות״.

"שיקרו אותנו, הונו אותנו"

יו"ר "מרשם" ריי ביטון אמרה לעיתונאים: "התעוררנו לבוקר קשה מאוד. שיקרו אותנו. הונו אותנו. מכרו אותנו. סיפרו לנו סיפורים. ביד רועדת ובלב כבד נגיש מחר מכתבי התפטרות של 2300 מתמחים סטאז'רים וסטודנטים. סליחה מהמטופלים. אנחנו מצטערים מהצעד הקיצוני שאנחנו נאלצים לעשות. לאורך כל השנים ניסינו להימנע מהצעד הזה. אנחנו למודי ניסיון ואכזבות. אנחנו לא יכולים לקבל את זה כהישג".

ביטון הסבירה כי "במתווה אין בשורה אמיתית. הדרישות שלנו היו ברורות. לצערי מה שניתן לנו זה קיצור במקצועות שאינם כירורגים. 90% מהמתמחים ימשיכו בתורנויות של 26 שעות ברצף. גם הדרישה שלנו להכניס למתווה מחלקות פנימיות, קורונה ומלר"דים לא נכנסה למתווה- מפקירים את לוחמי הקורונה שנמצאים בקו החזית כבר כמעט שנתיים".

היא הוסיפה: "הייתה אפשרות לתקן את זה. רצינו להגיע למתווה מקובל. אבל לצערנו התערבו מספיק גורמים נגדנו כדי למנוע את התהליך. אנחנו לא מתעלמים מהבשורה בהתחלת קיצור התורניות אבל זה לא מספיק. ממסמסים אותנו שנים. לא ניתן לזה לקרות. סליחה מאזרחי מדינת ישראל. 

"כדי שהמתווה יהיה מקובל על המתמחים, 25 עד 30 אחוז מהמתמחים צריכים להיכנס לתוך המתווה כולל פנימיות ומלר"דים בכל הארץ כבר ב-2022. והעובדה שהם מוחרגים מהמתווה בלי שום צפי היא בלתי מתקבלת. בלי התחייבות ומתווה ברור שמתווה באמת את הדרך לקיצור התורנויות, עם תאריך יעד, אנחנו נישאר לנצח עם 90% מהמתמחים שימשיכו לעשות תורנויות של 26 שעות". 

בתוך כך, שהם ברוך, שסיים לאחרונה לימודי רפואה, שוחח עם בן כספית וינון מגל ב-103FM על מאבק הרופאים המתמחים לקיצור התורנויות. בפתח דבריו הוא הסביר: "אנחנו דורשים קיצור תורנויות מ-26 שעות. עכשיו השעה 9:40 בבוקר, המתמחה שהתחיל את התורנות אתמול ב־8 בבוקר עדיין לא יצא הביתה. רק כשתסיימו את התוכנית הוא ילך הביתה לישון, יעלה על האוטו אחרי שהיה ער קרוב ל־30 שעות, בגלל זה אנחנו מוחים כמה שנים טובות כדי לקצר את התורנויות האלה".

הוא ציין: "בשנת 2000 התורנויות קוצרו ל-26 שעות, לפני עשור המדינה הבטיחה כשהייתה שביתת הרופאים ולאחר מכן המתמחים שייפתחו פיילוט, יפעלו לקיצור תורנויות וכלום לא קרה. 10 שנים דבר לא קרה".

על ההפגנה מול ביתו של שר הבריאות בה נעצרו חמישה מתמחים אמר: "הפגנו לאחר שהתברר בתחילת השבוע היה דיון בוועדת הבריאות, השרה ברביבאי גיבשה מתווה שהיה לו התחלה אמצע וסוף. בבוקר הדיון משרד הבריאות עשה סיבוב פרסה, היו הסכמות שהגיעו אליהן, עשה אחורה פנה ובעקבות זאת הפגנו מול ביתו של שר הבריאות ניצן הורוביץ בדרישה שידבר איתנו. הוא בחר לא להגיע, שלחו לנו שוטרים, חמישה מתמחים נעצרו, הזוי. אין לי מה להגיד".

על המתווה לקיצור התורנויות ל-18 שעות אמר: "למיטב ידיעתי היום מתפרסם מתווה חדש. לי ברור מלראות את המתמחים קורסים במחלקות, עובדים בתת ספיקה, אם המתווה יהיה לא מספק, לא יודיע או יכריז על קיצור תורנויות לכל המתמחים כולל הכירורגיים, אני חושב שהמתמחים יתחילו להגיש מכתבי התפטרות. יש אלף מתמחים שחתמו על הצהרה כזאת, אני חושב שכולם מקווים שזה לא יקרה".

לסיכום אמר: "במדינות אירופה מתמחים עובדים בשעות עבודה רגילות. באוסטרליה, אירופה, בריטניה במדינות נורמליות. אנחנו בני אדם, לא צריכים לעבוד 26 שעות ואני חושב שהבקשה שלנו לגיטימית. רוצים לעבוד 16 שעות".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן/103fm