ד"ר עדינה לשנסקי, מתמחה במחלקת הילדים בבית החולים שיבא בתל השומר, היא אחת מ-2,360 הרופאים המתמחים המתכוונים להגיש היום (חמישי) את התפטרותם במסגרת המחאה נגד המתווה לקיצור התורנויות, שאינו מספק לדעתם. גיא פלג וניסים משעל שוחחו עם ד"ר לשנסקי בתוכניתם ב-103FM.

"היום אנחנו מגישים מכתב התפטרות המוני שהחתמנו עליו למעלה מ-2,500 אנשים בלב כבד, לא האמנו שנגיע לסיטואציה הזאת. אני אישית כבר יומיים מסתובבת עם כאבי בטן ועם בחילה מהחשש, אף אחד לא רוצה להתפטר ולעזוב את המקצוע, אבל השנייה הגעתי לבי"ח לתורנות רביעית, כמעט ברצף, ביום חמישי, שבת, שני והיום. כל אחת 26 שעות, זה לא אנושי", פתחה ד"ר לשנסקי את דבריה.

"בסיום התורנות אני עייפה מאוד, עצבנתי מאוד, חסרת סבלנות. דבר ראשון שאני מאבדת בתורנות כזאת זה את הסבלנות, בהתחלה כלפי הצוות הסיעודי, לפעמים עונה בנביחות ומתביישת בעצמי. אין לי סבלנות למטופלים, אם הם צריכים את העזרה שלי הם צריכים את החמלה שלי, ולא נותרת בי חמלה כי אני כל כך עייפה ואני חוזרת הביתה בבושת פנים מההתנהגות שלי. פחד לעלות על ההגה", הוסיפה.

על הטענות של שר הבריאות הורוביץ, לפיהן המתווה המוצע הוא צעד בכיוון הנכון, השיבה: "ההתחלה הזאת טיפה בים. שייתנו חיזוק חיובי למחלקות הקורונה. המאבק הזה שהוא עשור שאנחנו מתריעים. יש ממשלה חדשה כל חצי שנה. אנחנו אומרים בואו נעשה את זה בשלבים, אבל בצורה שתהיה מעוגנת, שבפעימה הראשונה לא הגיוני להוציא מהמתווה את מחלקות הקורונה והמחלקות הפנימיות. לא הגיוני להתחיל עם עשרה בתי חולים, רק בפריפריה ולא בכירורגיות, בקושי 10 אחוז מהמתמחים. נכון שהקורונה כאן כנראה כדי להישאר, ונכון שעבור הקורונה הוספו תקצבים ומשאבים, אבל לא הגיוני להתעלם מהעובדים שמתמודדים יום יום עם הקורונה".

"אמרו שאסור לעשות מעל שש תורנויות בחודש, אף אחד לא אוכף את זה. אנחנו מברכים על הטיפה בים הזאת אבל הטיפה הזאת לא אפשרית. אם לצערי במדינת ישראל אין יציבות פוליטית, אם הממשלה נופלת מי מבטיח שזה יימשך לשאר המחלקות בשאר הארץ? הדרישה היא שבפעימה הראשונה זה יוכל לכל המחלקות הפנימיות והקורונה ברחבי הקורונה מתוך הבנה שהם אלה שבשנה וחצי האחרונות עבדו וממשיכים לעבוד הכי קשה ולהיאבק במגפה הזאת. ושזה יהיה מעוגן, כדי שאם חס וחלילה הממשלה תיפול שיהיה עדיין סוף ברור למתי 100 אחוז מהמתמחים במדינה לא יעבדו יותר 26 שעות. אלה הדרישות שלנו", המשיכה ד"ר לשנסקי.

על המשא ומתן מול משרד הבריאות הוסיפה: "הם לא מבינים את זה, הם אומרים שהדרישות לא הגיונית ולא סבירות. התפקיד שלך כשר בממשלה זה לדאוג לי, אם אתה אומר שזה לא הגיוני, אני כל יום עובדת בצורה לא הגיונית, אני לא אוכלת, לא שותה, פוגעת בבריאות שלי ושל המטופלים שלי. זה נשמע לי כמו טיפה בים להוסיף את מחלקות המיון ברחבי הארץ. אני לא מבינה למה להחריג את זה. אני שבורה ומאוכזבת".

על מהלך ההתפטרות אמרה: "קטסטרופה. זה בלב כבד. אף אחד מאיתנו לא רוצה להפקיר את מטופליו, אבל במחלקות שלמות החליטו שהם לא מסוגלים לחיות ככה יותר, ואם אצלנו מתמחה אחד מתפטר זה קטסטרופה. אני עושה בחודש 320 שעות, מתמחה אחד שמתפטר, זה הופך ל-350 שעות".

"אנחנו מדברים עם האוצר כל הזמן, מאז שפג ההיתר הקודם לפני שלושה חודשים אנחנו בשיחות יום יומיות עם האוצר, עם משרד הבריאות הגענו להסכם על מתווה אחר שאנחנו מגלים שזה לא מה שהם מציגים לפני יומיים היינו תחת הבנה שהולכים למתווה מעוגן חמש שנים קדימה עם מה שאנחנו מבקשים ופתאום הכול ירד מהפרק ואנחנו לא מבינים למה ואומרים שזה לא אפשרי. ואני אומרת: תהפכו את זה לאפשרי, אנחנו עם הגב לקיר, שבורים, מרוסקים ולא מסוגלים לעבוד ככה", הוסיפה.

לסיום נשאלה ד"ר לשנסקי כמה זמן תחזיק המחאה, והשיבה: "מלא זמן, אני לא מכירה רופא שאין לו מסוגלות לשנות את הקריירה שלו, לשנות עבודה בחו"ל יש אינספור הזדמנויות לרופאים שלא בהכרח במקצוע או במדינה שלנו ואם נגיע עם הגב לקיר ולא ייתנו לנו הבטחה לא נהיה מסוגלים יותר. אני מדברת עם סטודנטים שאומרים כל הכבוד ותודה על המאבק כי לא נהיה מוכנים להיכנס למערכת שנראית ככה. הם מבינים שהדרישות האלה לא מותאמות לעולם שאנחנו חיים בו ושאי אפשר להמשיך לעבוד ככה, בעומסים האלה ובכמות השעות המטורפת הזאת. הסטודנטים מבינים שאם לא יהיה פתרון לא יהיו מתמחים חדשים שימשיכו להיכנס למערכת".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן/ 103fm