המגיפה הנפשית של עידן הקורונה עדיין איתנו, ובעמותת ער"ן - המפעילה זה 50 שנים את קו הסיוע הנפשי הגדול בישראל 24/7 בכל ימות השנה – פועלים מפרוץ משבר הקורונה במתכונת חירום, אשר הפכה כבר לשגרה. זאת בעקבות זינוק של מאות אחוזים במספר הפניות מדי יום ועלייה של עשרות אחוזים בשיעור הפניות האובדניות.

לטובת הרחבת המענה הדיסקרטי של מתנדבי ער"ן, שניתן עד כה בטלפון ובאינטרנט, הוחלט בעמותה על שימוש בשירות ההודעות הפופולרי וואטסאפ. זאת תוך דגש מיוחד על בני הנוער וצעירים בני 12־24, וכן על בוגרים בעלי משפחות בגילאים 35־55. אוכלוסיות אלה הוגדרו על ידי העמותה כ"אוכלוסיות סיכון, שיש להעמיק את הטיפול והסיוע להן בשנים הקרובות, עקב הטלטלה ואי־הוודאות שחוו מפרוץ משבר הקורונה, במהלך מבצע שומר החומות, ועד היום".

היום מצוין יום בריאות הנפש העולמי, ומנתוני ער"ן, שאנחנו מפרסמים לראשונה, עולה כי מאז תחילת 2021, לפי חתך הפניות לקווי הסיוע של העמותה מצד בני נוער וצעירים: 27% מהפניות הן בנוגע לכאב נפשי, דיכאון או מצוקה נפשית חריפה, 15% מהפניות הן בעיקר בשל בדידות ו־16% מפניות הצעירים עוסקות ישירות בקורונה, בחרדה, טראומה או אובדן. כל אלה הן מגמות שהחריפו בתקופת המגיפה. רוב הפניות האחרות עסקו בקשיים ביחסים בינאישיים, חברתיים או משפחתיים, 7% באלימות מינית ו־2% בכוונות אובדניות.

בער"ן מדווחים עוד כי במהלך 2020 כולה נרשם גידול של 25% בשיעור הפניות של בני נוער, בנוסף לגידול של 102% בשיעור הפניות של צעירים בני 18־24 לעומת השנה הקודמת. הם מדגישים כי למרות עוצמת המצוקה והזינוק במספר הפניות, מתבגרים וצעירים מהווים קבוצה חברתית הממעטת לפנות לעזרה, כך שההערכה היא שעם הנגשת השירות מספר הפונים יוסיף לזנק.

מאז אפריל האחרון פעל שירות הסיוע בוואטסאפ כתוכנית ניסיונית, שבמהלכה הכשירה העמותה עשרות מתנדבים למתן מענה המותאם לאופי השיח בפלטפורמה, ומאז מדי חודש נרשמת עלייה משמעותית במספר הפונים - מ־521 פניות באפריל ועד ל־1,429 באוגוסט.

דוד קורן, מנכ"ל ער"ן, אומר: "מגיפת הקורונה ומבצע שומר החומות הוציאו את המצוקה הנפשית מהארון. אנשים ואוכלוסיות שמעולם לא התמודדו עם מצוקה רגשית חריפה, פנו אלינו ודיווחו על חרדה, בדידות, דיכאון וחוסר אונים. אנו קוראים לבני הנוער ולמתבגרים החשים במצוקה לא להסס ולפנות לשירות החדש שלנו, ולמבוגרים ולמורים לגלות ערנות, ובמקרים שבהם מזהים מצוקה ליידע מיד את אותם צעירים שיש להם למי לפנות".  

מוקד ער"ן מאויש 24 שעות ביממה בכל ימות השנה. מספר הטלפון הארצי הוא 1201. לפנייה למוקד הוואטסאפ לחצו כאן.