יו"ר ארגון המתמתחים "מרשם", ד"ר ריי ביטון, התייחסה היום (רביעי) על פריצת הדרך במשא ומתן מול משרד הבריאות ועל משיכת מכתבי ההתפטרות: "שמנו סוף לתורנויות 26 שעות. סיכמתי כעת עם שר הבריאות את כל הפרטים ואני שמחה לבשר שהמאבק הצודק שלנו הצליח. המתמחים והמתמחות ניצחו, עם ישראל ניצח כי הוא יקבל רפואה טובה יותר ולא מרופאים ורופאות עייפים מידי בשעה ה25 לתורנות שלהם". 

"הילכו עלינו אימים, יצאו נגדנו בקמפיינים, הכפישו אותנו, ניסו להשתיק אותנו. הניצחון שלנו היום הוא גם על כל אלה. כל מי שניסו לפגוע בנו ובמאבק שלנו, כל מי שלא הספיקה להם עצימת העיניים הצורמת אלא גם עשו ניסיונות בפועל לפגוע ולסכל את המהלך ההיסטורי הזה. היום זה ניצחון הרוח והדרך והנחישות. ניצחון הצדק", הוסיפה. 

בהתייחסה למתווה שסוכם אמרה כי "יש שני ביטחונות עיקריים שניתנו למתמחים בימים האחרונים.דיברנו שהמתווה אמורפי, אז קיבלנו עכשיו תאריכים, יעדים, צוות יישום שאנחנו ניקח בו חלק ונוודא שהדבר יקרה בדרך הנכונה ולא יתמסמס".

בארגון מציינים כי ההיתר של שרת הכלכלה אורנה ברביבאי והמתווה המתוקצב של שר הבריאות, שהושגו בזכות המאבק, "משלימים אחד את השני ויוצרים מסגרת חזקה ואיתנה המבטיחה כי הקיצור הוא אמיתי - קיצור שלא ייתקע בגלל אינטרסים צרים של גורמים במערכת". 

"מערכת הבריאות, באמצעות קיצור התורנויות, תשיג כ-1,250 תקנים (כחצי מיליארד ש"ח), מיקוד ושיפור ההכשרה, סיוע פארא-רפואי למתמחים, הגדלת מספר הסטודנטים לרפואה ועוד - וכל זה לצד תנאי ההעסקה אנושיים ומניעת הסכנות למטפלים ולמטופלים בעקבות העסקה של 26 שעות ברצף", הוסיפו. 


נציגי המתמחים ושר הבריאות הורוביץ (צילום: ללא קרדיט)
נציגי המתמחים ושר הבריאות הורוביץ (צילום: ללא קרדיט)

כזכור מוקדם יותר השבוע דווח כי שר הבריאות ניצן הורוביץ הציג "מפת הדרכים" ליישום המתווה לקיצור התורנויות של הרופאים המתמחים. על פי אבני הדרך למתווה קיצור התורנויות, החל מהשבוע הבא יופעל צוות יישום למתווה קיצור התורנויות בראשות המשנה למנכ"ל משרד הבריאות ובהשתתפות נציג משרד האוצר, נציג מנהלי בתי החולים, נציג ההסתדרות הרפואית ונציגי מתמחים.

בסוף חודש מרץ 2020 מתווה קיצור התורנויות ייושם בעשרה בתי חולים בפריפריה, ובסוף חודש נובמבר המתווה יורחב למחלקות פנימית ורפואה דחופה בשני בתי חולים במרכז הארץ. בחודש מרץ 2023, המתווה יורחב בשנית מחלקות פנימית ורפואה דחופה בכל בתי החולים בישראל. בנוסף לכך נקבע כי עד 2025 כל המתמחים, בכל המקצועות, גם הכירורגים יפסיקו לעשות תורנות של 26 שעות תורנות.

ד"ר אורי אוזן, מתמחה ברפואת משפחה וממובילי המחאה שוחח עם ענת דוידוב ב-103FM והתייחס למתווה: "המתווה שנחתם בין משרד הבריאות לארגון מגדיר לשמחתי את הסיום של כל התקופה הזו תוך 4 שנים, עוד לפני סיום ההיתר. ההיתר זה מה שמחריג את הרופאים משאר בני האדם שאסור להם לעבוד 12 שעות".

"שר הבריאות קבע מתווה שבו מוציאים את כל המקצועות, כולל המקצועות הכירורגים, מהברוך הזה תוך 4 שנים עד סוף 2025 בצורה הדרגתית, הוסיף. 



לדבריו, "סיימתי את התורנויות שלי לפני ארבעה חודשים אבל חברים שלי שעובדים מ7:00 בבוקר ועד 10:00 בבוקר יום למחרת, יוכלו להגיע יותר רעננים בשעה 15:00 ולעשות את הניתוחים שלהם כשהם הרבה יותר רעננים. לעבוד במקום 25-26 שעות רק 16 זה הבדל גדול".