"כשלני היה בן חמישה ימים, הוא נכנס לניתוח חירום, והבנתי שלא יהיה משעמם"

לני בחמוטסקי מתל אביב // נולד ב־17 ביולי 2018, בשבוע 28 + 5 ימים, בבית החולים איכילוב במשקל 945 גרם

"אחר הצהריים התחיל לי דימום, ובלילה כבר הייתי בניתוח קיסרי חירום", נזכרת יסמין שניידר, אמו של לני. "שלושה וחצי חודשים לני היה בפגייה. זו הייתה תקופה מאתגרת, רכבת הרים, יום אחד מתקדמים, יום אחד הולכים אחורה. זה היה מאוד סוער. כשלני היה בן חמישה ימים, הוא כבר נכנס לניתוח חירום, ומאותו רגע הבנתי שלא יהיה משעמם. זה היה קשוח, ניסיתי להיות אופטימית, אבל אף פעם לא ידעתי מה יהיה, ואם יתקשרו אליי בלילה מהפגייה".

יסמין שניידר ולני בחמוטסקי (צילום: צילום פרטי)
יסמין שניידר ולני בחמוטסקי (צילום: צילום פרטי)


כיום לני, בן שלוש וארבעה חודשים, נמצא בגן טרום־טרום חובה. "עד היום הוא גיבור, ילד שפשוט נלחם על כל מה שהוא רוצה, אין אצלו 'לא'", מתארת שניידר. "הוא ילד עקשן ואסרטיבי, נולד לגמרי לוחם. אנחנו עדיין נמצאים בקשר עם הפגייה, מבקרים בה כל יום הולדת של לני ומביאים עוגה".

"כל הזמן אמרו שאין לידה, אבל בסוף הייתה לידה והוא פשוט יצא החוצה"

אריאל מלכה מראשון לציון // נולד ב־21 ביוני 2018, בשבוע 26 + 5 ימים, בבית החולים איכילוב במשקל 940 גרם

"הייתי בהריון בסיכון, מאושפזת במשך שבועיים", מספרת הילה ששון־מלכה, אמו של אריאל. "התחילו לי צירים, כל הזמן אמרו שאין לידה, אבל בסוף הייתה לידה והוא פשוט יצא החוצה. כמעט ארבעה חודשים אריאל היה בפגייה. זה עבר עם המון חרדה. אני גננת לחינוך מיוחד, מתמחה בשיתוק מוחין, בעלי פרמדיק.

הילה ששון-מלכה ואריאל (צילום: צילום פרטי)
הילה ששון-מלכה ואריאל (צילום: צילום פרטי)


יכולת ההבנה שלנו של ההשלכות שיכולות להיות הייתה יותר גבוהה משל שאר ההורים שהיו סביבי. מפני שהבנתי יותר, גם דאגתי יותר. בהיותו בפגייה אריאל עבר ניתוח באזור הלב, הייתה גם קריסת כליות ובעיית נשימה. זו הייתה תקופה מאוד מטלטלת".

כיום אריאל, בן 3 וחצי, נמצא בגן טרום־טרום חובה. "הוא ילד מאוד חכם, שמח, חברותי ונהנה מהחיים", מתארת האם. "הזיכרונות מהתקופה שעברנו נמצאים איתי. יש לנו אלבום מהפגייה, אני יכולה להסתכל על התמונות ולומר שאני לא מאמינה שהוא היה כזה קטן ושעבר מה שעבר. בפגייה הכרנו הורים נוספים שנהיו בשבילנו כמו משפחה".

"זה נפל עלינו כרעם ביום בהיר. ההריון היה תקין, ואז יום אחד הייתה ירידת מים"

ליאור דביר ממצפה טל־אל שבגליל // נולד ב־23 בדצמבר 2013, בשבוע 31 + 4 ימים, בבית החולים כרמל בחיפה במשקל 1,895 גרם

"ליאור הוא הבן הבכור שלי ושל רעייתי קארין", מספר האב, אורי דביר. "הוא היה בפגייה 25 ימים. זה נפל עלינו כרעם ביום בהיר. כל ההריון היה תקין, ואז יום אחד הייתה ירידת מים, הגענו לבית חולים והייתה לידה. קארין הייתה איתו כל היום בפגייה, ואני הייתי מצטרף בהפסקת הצהריים לשעתיים ולאחר סיום העבודה. הצוות בפגייה היה מדהים, נתנו לנו תחושה שיש על מי לסמוך. החששות היו גדולים מאוד בהתחלה כשרק נולד. עם הזמן ראינו שהמצב טוב ושאין סכנה מיידית בשום שלב, ושרק מחכים שיתפתח ויגדל. לשמחתנו, הייתה לנו פגייה 'משעממת'. יצרנו גם קשר מאוד חזק עם הורים נוספים בפגייה, ותקופה ארוכה לאחר מכן היינו נפגשים איתם ועם הילדים".

אורי וליאור דביר (צילום: צילום פרטי)
אורי וליאור דביר (צילום: צילום פרטי)


כיום ליאור, בן שבע, לומד בכיתה ב'. "הוא מאוד גבוה, עבר את ה־140 ס"מ, הוא מאוד בוגר, חכם ונבון", מספר אביו. "שנינו אוהבים כדורגל והולכים יחד לצפות במשחקים. כשליאור טיפה גדל ויכול היה להבין, סיפרנו לו על תקופת הפגייה, הראינו לו תמונות וגם יצא לו לבקר בפגייה ולראות את הצוות".

"הייתה הרבה אי–ודאות, היו ימים מטורפים, היו דברים מפחידים והזויים"

הלל מירזייב משדרות // נולדה ב־17 בנובמבר 2020, בשבוע 25 + 6 ימים, בבית החולים ברזילי באשקלון במשקל 600 גרם

"הלל נולדה בדיוק ביום הפג הבינלאומי", מספר איתן מירזייב, אביה של הלל, ששהתה בפגייה 104 ימים. "אשתי יסמין הייתה מאושפזת במשך שבוע בגלל הריון בסיכון, ובדיוק ביום שהייתה אמורה להשתחרר, הייתה ירידת מים ועשו לה קיסרי חירום. בפעם הראשונה זה היה מוזר להגיע לשם ולראות את התינוקת שלי כל כך קטנה. כל יום מישהו מאיתנו נכח בפגייה. הייתה הרבה אי־ודאות, היו ימים מטורפים, היו דברים מפחידים והזויים. יום אחד התקשרו אלינו בחמש לפנות בוקר להתריע שמצבה לא טוב והיינו צריכים לטוס לשם בשיא המהירות".

איתן והלל מירזייב (צילום: צילום פרטי)
איתן והלל מירזייב (צילום: צילום פרטי)


כיום הלל, בת שנה, נמצאת בגן. "היא ילדה מקסימה, ואנחנו חווים אותה כל יום מחדש. כל חיוך, כל צחוק, אתה פשוט משתגע", מספר האב. "זה כמו נס עבורנו. כשאני חושב על מה שעברנו זה מטורף, אפילו לא נתפס. אתה לא מאמין שעברת את התקופה הלא פשוטה הזאת".

"זה מרגיש סוריאליסטי לעבור את מה שעברנו. קשה לתאר את זה במילים"

גלי טלמור מרמת אפעל // נולדה ב־25 ביוני 2018, בשבוע 29, בבית החולים שיבא תל השומר במשקל 1,200 גרם

"זה קרה בהפתעה מוחלטת, אחרי הריון תקין לחלוטין", מספר עוז טלמור, אביה של גלי, ששהתה חודשיים בפגייה. "קיבלתי טלפון מדנה, אשתי, שמשהו קרה וטסתי לאסוף אותה מהעבודה ישר לבית החולים. בתוך עשר דקות היא כבר הייתה בניתוח קיסרי חירום, בסכנת חיים גם לה וגם לגלי, בעקבות היפרדות שליה. את התקופה בפגייה אפשר להגדיר כרכבת הרים מלאה בחוסר ודאות, עם סכנת חיים לגלי לאורך השבועות הראשונים. קיבלנו המון תמיכה מצוות הטיפול הנמרץ של הפגייה, וכל הזמן ניסינו לשמור על אופטימיות. היא הייתה מונשמת עם טובוס קצת יותר משבוע, נתמכת נשימה מעל חודש, וכל הזמן היו אירועים כאלה ואחרים. בסופו של דבר גלי היא ממש נס".

היום גלי, בת שלוש וארבעה חודשים, נמצאת בגן טרום־טרום חובה. "היא ילדה שמחה, פעלתנית, עם חברים, ולמזלנו בלי שום סימן לפגות שהייתה", אומר טלמור. "בדיעבד זה מרגיש סוריאליסטי לעבור את מה שעברנו. קשה לתאר את זה במילים".

משלבים ידיים

לרגל חודש המודעות לפגים ויום הפג העולמי, שיחול מחר, 17 בנובמבר, עמותת לה"ב - למען הפגים בישראל - משלבת ידיים עם מותג החיתולים פמפרס ורשת סופר־פארם ויוצאת בקמפיין חברתי "עוטפים באהבה", שנועד להגביר את המודעות לילודת פגים - אחת מכל 10 לידות - ולסייע לפגים ולמשפחותיהם. במסגרת הקמפיין יתרום מותג החיתולים פמפרס למעלה מרבע מיליון חיתולים ייחודיים לפגים, וכן 40 אלף שקלים לעמותת לה"ב ו־120 אלף שקלים לבנק הבינלאומי לחלב אם המוכר על ידי מגן דוד אדום, שמספק חלב אם לתינוקות פגים.

עמותת לה"ב פועלת למען הפגים בכל ימות השנה. תרומה לעמותה תסייע לנו להמשיך ולתרום לעשרות אלפי משפחות בשנה. לחצו כאן לתרומה.