האם אשפוז פסיכיאטרי בבית הניתן היום על ידי קופות החולים יכול לסייע בנושא? 

מגמה חדשה שמתפתחת בשנים האחרונות מציעה פתרון למצוקת המקום במוסדות האשפוז הפסיכיאטרי בישראל. מתן מענה רפואי וסיעודי מלא בבית המטופל. "ביולי 2015, במסגרת הרפורמה לבריאות הנפש, משרד הבריאות העביר את האחריות מהמערכת המוסדית לקהילה," מסביר פרופ' ערד קודש, מנהל מערך בריאות הנפש של מאוחדת שירותי בריאות.

"הדבר אפשר האצה של תהליכים בנושא בריאות הנפש בקהילה ובאופי הטיפול של קופות החולים. אותי אישית כמנהל המערך של קופת חולים מאוחדת, וגם ברמה הלאומית, מצב האשפוז הפסיכיאטרי מטריד מאד. כבר היום אין מספיק מיטות – בישראל כולה יש בסך 3,500 מיטות, וזה בא לידי ביטוי בכך שמבחינת שיעור מיטות לנפש אנחנו נמצאים במקום מאוד נמוך בהשוואה לשאר מדינות ה-.OECD בנוסף, אנו מאמינים כי באשפוז בית פסיכיאטרי עבור מתמודדי בריאות הנפש המתאימים, המשמעות של סביבה מוכרת, שגרת חיים תקינה וחזרה לתפקוד נורמטיבי במסגרת הקהילה חשובים במיוחד".

פרופ' ערד קודש, מנהל מערך בריאות הנפש מאוחדת שירותי בריאות (צילום: באדיבות מאוחדת שירותי בריאות)
פרופ' ערד קודש, מנהל מערך בריאות הנפש מאוחדת שירותי בריאות (צילום: באדיבות מאוחדת שירותי בריאות)

לצפיפות ולעומס במוסדות האשפוז הפסיכיאטריים השפעה רבה על חווית המטופל. על פי ד"ר פזית פרנקל ליבוביץ', פסיכיאטרית מחוז מרכז בלאומית שירותי בריאות, מערך של אשפוז בית נותן מענה הן למטופל והן לבני משפחתו.

"ההחלטה אם להכניס בן משפחה לטיפול בבית החולים פסיכיאטרי ובעצם להשאירו שם לבד, היא החלטה מאוד לא קלה. האשפוז הפסיכיאטרי בבית למעשה פוטר את המשפחה מהדילמה הקשה הזו, ומהווה עבורם פתרון נוח ויעיל לאורך זמן. לא פעם, במפגש שלנו עם בני משפחה הם מבהירים כמה רווח להם. הטיפול בבית מעניק הקלה גדולה גם למטופל וגם למשפחה שמרגישה שהיא לא לבד. וחשוב להזכיר כי אנחנו מלווים אותם גם בתהליך הבירוקרטי של מיצוי זכויות המטופל".

מענה כוללני בזמינות 24/7

מחלקת הפסיכיאטריה בבית של צבר רפואה, שהוקמה לפני שנתיים בפיילוט שנעשה עם לאומית, הצטרפה ליתר מחלקות אשפוז הבית שמעניקה צבר רפואה במימון קופות החולים, כמו אשפוז פנימית בבית, הוספיס בית, שיקום אינטנסיבי בבית ועוד. "בשנה האחרונה הורחב שירות האשפוז הפסיכיאטרי בבית גם למבוטחי קופת חולים מאוחדת, ואנו מצפים לשיח עם הקופות הנוספות לקידום הנושא", מספר ד"ר איתמר עופר, יו"ר ונשיא צבר רפואה. 

"באשפוז הבית מוענק מענה כוללני לכל צרכיו הרפואיים והנפשיים של המטופל, בזמינות 24/7," מסביר ד"ר עופר. "השירות ניתן על ידי צוות רב מקצועי של פסיכיאטרים, אחים/ות ועו"סים, כולם בעלי ניסיון רב וכמובן הסמכה בתחום בריאות הנפש".

דוקטור איתמר עופר, נשיא ויו''ר צבר רפואה. מייסד ויו''ר משותף של הקהילה והכנס הבינלאומי לאשפוז בית  (צילום: באדיבות צבר רפואה)
דוקטור איתמר עופר, נשיא ויו''ר צבר רפואה. מייסד ויו''ר משותף של הקהילה והכנס הבינלאומי לאשפוז בית (צילום: באדיבות צבר רפואה)

"מסגרת הפסיכיאטריה בבית מטיבה משמעותית עם מצבו של המטופל," מדגיש פרופ' קודש. "בקרב מתמודדי בריאות הנפש, המשמעות של סביבה מוכרת, שגרת חיים תקינה וחזרה לתפקוד נורמטיבי במסגרת הקהילה חשובים במיוחד".

השירות, הניתן בפריסה ארצית, מיועד למתמודדים עם מחלות נפש כרוניות, כמו דיכאון קליני חמור, סכיזופרניה או הפרעה דו-קוטבית (מאניה דיפרסיה), ולמעשה לכל בגיר (מעל גיל 18) שמתאים לאשפוז בבית, שאינו מסוכן לעצמו או לזולת ושנכון לשתף פעולה עם הטיפול התרופתי. האשפוז נעשה על דעת המטופל, משפחתו והצוות המטפל ובהסכמתם. 

את המחלקה מנהל ד"ר אורן לבשטיין, פסיכיאטר מומחה בעל 14 שנות ותק בשירות הציבורי. "המסגרת של פסיכיאטריה בבית נועדה להעניק למטופלי בריאות הנפש את האפשרות לטיפול בסביבה המוכרת להם כדי לשפר את היכולת שלהם ושל משפחתם לחזור לשגרת חיים איכותית ויציבה. כיום, עבור מבוטח של קופות החולים מאוחדת ולאומית המופנה לאשפוז בית פסיכיאטרי, ומצבו מאפשר זאת, הטיפול מתחיל באופן מידי, ללא זמן המתנה או כל שהות נוספת".

פרופ' קודש מוסיף ומדגיש את חשיבות המענה של צוות רב-מקצועי: "האשפוז הביתי בהשוואה לטיפול בקהילה הוא יותר אינטנסיבי, וכולל מספר רב יותר של מפגשים, זמינות של כוננים 24/7 ומענה שוטף מצד סל שלם של שירותים וטיפולים הכולל לא רק פסיכיאטרים אלא גם מענה סיעודי, שירות סוציאלי ותזונתי, שהשימוש בהם משתנה בהתאם לצרכי המטופל". 

"הפסיכיאטר המטפל וכלל הגורמים המטפלים הכוללים צוות סיעוד עוסי"ם ודיאטניות של צבר רפואה מעביר בצורה מסודרת את כל הפרטים לתיק הרפואי של המטופל הנמצא בקופת החולים", מסביר אלי גפן, מנהל מערך הבקרה בלאומית שירותי בריאות. "כך קופת החולים שומרת על רצף טיפולי וסנכרון בין כל הגורמים המטפלים. חשוב להבין כי אין זה רק עניין טכני, אלא עצם קיומו של רצף טיפולי וסנכרון בין כל הגורמים המטפלים משמעותי למתן טיפול מדויק ונכון למטופל, במהלך אשפוז הבית הפסיכיאטרי, ולאחר מכן בהמשך הליך הטיפול".

דוקטור אורן לבשטיין, מנהל מחלקת פסיכיאטריה בבית (צילום: באדיבות צבר רפואה)
דוקטור אורן לבשטיין, מנהל מחלקת פסיכיאטריה בבית (צילום: באדיבות צבר רפואה)

בזמן הקורונה החלו להבין – הגיע הזמן לאשפוז בית

את יתרונות האשפוז הביתי בכלל ואשפוז פסיכיאטרי בפרט, הבליטה יותר מכל מגפת הקורונה, כפי שמציינת ד"ר פרנקל ליבוביץ': "בתקופת הקורונה, הטיפול של פסיכיאטריה בבית מהווה ייתרון משמעותי ביותר. הרי כולנו חווינו ועדיין חווים את הקושי בחיים בתוך המגיפה. לבטח עבור מתמודדים במוסדות לבריאות הנפש מדובר בקושי משמעותי, בנוסף לאתגרים שנוספו עבור הצוותים המטפלים במוסדות אלה. כמו כן, אשפוז פסיכיאטרי בבית מצמצם את החשש מהדבקה בקורונה במהלך האשפוז".

מגפת הקורונה הביאה כמובן גם לעלייה בצורך במענה איכותי לבריאות הנפש. "מסגרת האשפוז הפסיכיאטרי בבית נועדה למנוע אשפוזים, לקצר את משך האשפוז בבית החולים ואף לסייע במניעת תופעת האשפוזים החוזרים," מציין פרופ' קודש, "כך ניתן לשמר רצף טיפול באופן יעיל יותר בהשוואה לאשפוז בבית החולים. הצוות המטפל יכול לקבל את ההיסטוריה הרפואית של המטופל בתיק האלקטרוני, ולעדכנו לטובת המשך הטיפול בקהילה".

אלי גפן, מנהל מערך הבקרה לאומית שירותי בריאות (צילום: באדיבות לאומית שירותי בריאות)
אלי גפן, מנהל מערך הבקרה לאומית שירותי בריאות (צילום: באדיבות לאומית שירותי בריאות)

לאשפוז הביתי השפעה מכרעת על ההיענות לטיפול, כך מעידה אשתו של א' מבוטח מאוחדת ממרכז הארץ שטופל במחלקה סגורה באחד ממוסדות בריאות הנפש בארץ. "המצב שלו לא היה טוב, והצוות המטפל לא הצליח לייצב אותו וכל פעם הוא התאשפז מחדש". אחרי כמה אשפוזים, הפנתה אותם הרופאה במאוחדת לפתרון האשפוז בבית.

"זה בדיוק מה שהיינו צריכים, מענה שלם – הפסיכיאטר של צבר רפואה שיצר קשר עם רופאיו הקודמים של בעלי, למד את המקרה והתאים את הטיפול, פסיכיאטר ואחות שמגיעים אלינו הביתה כמה פעמים בשבוע ועובדת סוציאלית. תחילה הביקורים נערכו בתדירות גבוהה ואחר כך, כשהמצב השתפר, אפשר היה גם להוריד את האינטנסיביות של הביקורים. בפעם הראשונה אחרי הרבה מאוד זמן הרגשתי שמצבו מתייצב ומתאזן".

על פי ד"ר לבשטיין, ישנה חשיבות רבה בהגעת הצוות הטיפולי לביתו של המטופל. "האשפוז בבית משנה את אופן הטיפול, הצוות לומד להכיר את הסביבה, את המשפחה וכיצד הוא מתנהל ביום-יום, כשנקודת ההנחה היא שהמקום שבו שוהה המטופל שמשפיע על הטיפול". 

"מדובר במהפכה באופן הטיפול בעולם בריאות הנפש"

"בסה"כ מדובר באלפי מטופלים המתאימים לקבלת השירות", טוען אלי גפן מלאומית שירותי בריאות, "כל אלו יכולים לא רק ליהנות מיתרונות האשפוז בבית, אלא גם להביא לצמצום בעומס הקיים בבתי החולים הפסיכיאטריים ובכך להטיב גם עם מצבם של אלו שלא מתאימים לשירותי האשפוז בבית". 

יתרונות מערך האשפוז הביתי הודגשו גם בדוח מבקר המדינה בנושא התנהלות המדינה במשבר הקורונה. "בהינתן העומס שכבר קיים שנים בבתי החולים הפסיכיאטריים, במסגרות האשפוז המוסדיות, יש את כל הסיבות הנכונות לכך שנתרגם את הידע והניסיון שצברנו בתחומים שונים של אשפוז בבית לתחום של פסיכיאטריה בבית", טוען ד"ר עופר, ומוסיף "עבור רבים ממבוטחי לאומית ומאוחדת שפנו לאשפוז פסיכיאטריה בבית, ראינו שהפסיכיאטריה בבית היוותה עבור רבים מהם פתרון מועיל מדויק ומונע אשפוז".

הצעד הבא, כך טוען ד"ר לבשטיין, הוא להביא לידיעת הציבור את זכותו לבקש אשפוז בית במסגרת חוק ביטוח בריאות ממלכתי. "על משרד הבריאות לפעול להגברת המודעות בציבור. יש צורך בחידוד ההכרה של קובעי המדיניות במערכת הרפואה שיש לאפשר לכל מי שלא חייב להתאשפז בבית החולים לקבל את הטיפול בביתו, כך אפשר יהיה לממש את מלוא הפוטנציאל של מערך האשפוז הפסיכיאטרי".

פסיכיאטריה בבית (צילום: באדיבות צבר רפואה)
פסיכיאטריה בבית (צילום: באדיבות צבר רפואה)