בתחילת השבוע, ב-14 בנובמבר, צוין יום הסוכרת הבינלאומי. המועד אינו שרירותי, זהו יום הולדתו של פרדריק גרנט בנטינג, רופא וביוכימאי קנדי, שזכה בשנת 1923 בפרס נובל לרפואה על מיצוי האינסולין ותחילת הטיפול בו בבני אדם. יש להוסיף כי בעת הזכייה היה בן 32 בלבד.
נדמה כי סוכרת היא מחלה של המאה ה-21, כזו שקשורה לתזונה לקויה ולצריכה גבוהה של מזון מתועש, אולטרה-מעובד.

אך למעשה המחלה הייתה מוכרת כבר בעת העתיקה במצרים, ביוון וברומא. אז צוינו סימני המחלה בירידה במשקל ובהשתנה מרובה. רופא רומי טבע את השם diabetes, ופירושו בלטינית "סיפון", המתייחס להשתנה המרובה.

חולי סוכרת? הנה 10 טיפים שיעזרו לכם להימנע מסיבוכים במחלה

כמו היום, גם אז, לטיפול התזונתי הייתה משמעות גדולה. מחלוקת גדולה ורבת-שנים הייתה בנושא כמות הפחמימות בתפריט לחולי סוכרת. היו שסברו שהכמות צריכה להיות גדולה כדי להחזיר לגוף את הסוכר שאבד בשתן, והיו שסברו שיש צורך להגביל את כמות הפחמימות בתפריט. לקראת סוף המאה ה-19 התפריט המקובל היה דל בפחמימות ובאנרגיה (קלוריות).

אז גם נמצא הקשר בין המחלה ללבלב, במחקר שהוכיח כי כלבים ללא לבלב פיתחו סוכרת. ב-1921 גילה בנטינג את ההורמון אינסולין. תגלית זו הייתה נקודת ציון משמעותית בהבנת מחלת הסוכרת. עם זאת, פריצת הדרך המהותית התרחשה בשנת 1922, אז בודד האינסולין והוזרק לנער סוכרתי בן 14, ותוצאות הטיפול בו היו מוצלחות.

כדי להבין את הרקע למחלה וסיבותיה, יש להכיר את שני הכוחות הפועלים בה: גלוקוז (סוג של סוכר) ואינסולין - הורמון שמיוצר ומופרש על ידי הלבלב. הגלוקוז מספק אנרגיה זמינה לאיברי הגוף וחיוני לתפקוד תקין. האינסולין נדרש כדי לאפשר כניסת גלוקוז לתאים: לכבד, לשריר ולרקמת השומן. סוכרת היא מחלה שבה רמת הגלוקוז בדם גבוהה, בשל פגיעה בפינוי הגלוקוז מהדם לתאים.

מצבים וסוגים של סוכרת

טרום סוכרת, או סוכרת גבולית: מתרחשת לפני התפתחות סוכרת מסוג 2. בשלב זה, הסוכר בדם, לחץ הדם וההתנגדות לאינסולין כבר גורמים לנזק לכלי הדם ופוגעים בתפקוד האיברים.

סוכרת סוג 1: מצב שבו הגוף אינו מסוגל לייצר מספיק אינסולין לפינוי הגלוקוז, מכיוון שמערכת החיסון תוקפת בטעות תאים המייצרים אינסולין בלבלב. הסיבה להתפתחות סוכרת מסוג 1 אינה ודאית, וייתכן שהיא קשורה לגורמים גנטיים וסביבתיים יחד. בעבר כונתה "סוכרת נעורים".

סוכרת סוג 2: מצב שבו הגוף לא מצליח להשתמש באינסולין בצורה יעילה מספיק כדי לווסת את רמות הסוכר בדם. במצב זה ישנה גם ירידה בכמות הפרשת האינסולין יחסית לרמות הסוכר, והיא באה לידי ביטוי בפחות קולטנים לאינסולין. סוכרת מסוג 2 יכולה להתפתח ממספר סיבות, בהן גורמים גנטיים, תזונה לקויה, עודף משקל ומיעוט בפעילות גופנית.

סוכרת הריון: בתקופת ההריון ייתכנו שינויים הורמונליים שמובילים לתנגודת לאינסולין. גנטיקה ודפוסי התנהגות עשויים גם הם לתרום לסוכרת הריונית.

כאמור, הסיבוכים בסוכרת מסוג 1 ובסוכרת מסוג 2 זהים. רובם הם תוצאה של הפרת האיזון של רמות הגלוקוז בדם ופגיעה מצטברת בכלי דם קטנים: בכליות, עד כדי אי-ספיקת כליות וצורך בדיאליזה; בעיניים, עד כדי עיוורון; פגיעה עצבית בעיקר ברגליים (נוירופתיה), עד כדי קטיעת גפיים. גם לכלי הדם הגדולים נגרם נזק. טרשת עורקים ומחלות לב וכלי דם, בעיות מפרקים, עור, שיבוש פעילות מערכת העיכול ופגיעה בתפקוד המיני.

חלק מהמקרים יכולים להיות הפיכים. לדוגמה, אנשים עם טרום סוכרת יכולים למנוע הופעת סוכרת מסוג 2 על ידי תזונה מאוזנת, ירידה במשקל ופעילות גופנית סדירה. חולים עם סוכרת מסוג 2 יכולים להיות בהפוגה - מצב שבו רמות הסוכר בדם נשארות בטווח התקין במשך שישה חודשים לפחות ללא טיפול תרופתי, אלא בעזרת שינויים תזונתיים. סוכרת הריון לרוב חולפת לאחר ההריון. אך נשים אלו בעלות סיכוי מוגבר לחלות בסוכרת בעתיד. להבדיל מאלה, סוכרת מסוג 1 היא הפרעה אוטואימונית, הדורשת מנות אינסולין יומיות לכל החיים.

סוכרת וקורונה

בשנתיים האחרונות החשש מנגיף Covid-19 קיבל משנה תוקף אצל חולים סוכרתיים. הוכח מחקרית כי הפגיעה של הנגיף בקרב חולים סוכרתיים קשה יותר, מאחר שהמערכת החיסונית אצל סוכרתיים חלשה יותר והם בעלי נטייה לקרישיות יתר בדם. במחקר שנערך בבריטניה דווח על 14.8% מקרי מוות בקרב אנשים שחלו בקורונה והיו עם סוכרת מאוזנת לעומת 41.7% עם סוכרת שאינה מאוזנת. פער משמעותי שמלמד על החשיבות הרבה באיזון הסוכרת.

מתי לפנות לרופאה או לתזונאית?
ההמלצה של המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן, ה-CDC (Centers for Disease Control and prevention), היא לפנות לרופא לצורך בדיקת דם כשישנם התסמינים הבאים: מתן שתן תכוף באופן קבוע, כולל בלילה, צמא ורעב תכופים, ירידה בלתי צפויה במשקל, טשטוש בראייה, חוסר תחושה או עקצוץ בידיים או ברגליים, עייפות כרונית, עור יבש מאוד, זיהומים תכופים.

מחקרים שנערכו בשנים האחרונות הוכיחו חד-משמעית כי ניתן לצמצם את הסיכוי לסיבוכים על ידי הקפדה על אורח חיים בריא: תזונה נכונה ומתאימה, פעילות גופנית קבועה, הימנעות מעישון וטיפול תרופתי הולם. כל אלה תורמים מאוד לשמירה על רמות סוכר קרובות לנורמה.
הדרכה וליווי של תזונאית חשובים במיוחד במקרים של טרום סוכרת או סוכרת לסוגיה השונים. תזונאית תיתן הנחיות כלליות כמו גם כאלה המותאמות אישית. 