הנהלת המרכז הרפואי לבריאות הנפש "מעלה הכרמל" בטירת כרמל הודיעה הערב (שלישי) כי נערה שאושפזה בבית החולים נטלה את חייה. עוד נמסר כי המקרה דווח למשטרה ולמשרד הבריאות וכי "הנהלת בית החולים צוות העובדים והמחלקה כואבים מאוד את האירוע המטלטל ומשתתפים בכאבה של המשפחה".

מנהל המרכז הרפואי מסר כי "יפעל כבר מחר מול הנהלת משרד הבריאות לכך שהאירוע יתוחקר באופן יסודי ומקצועי ע"י גורם חיצוני בעל ידע וניסיון וזאת על מנת להגיע למלוא המסקנות והלקחים". 

יו"ר השדולה לבריאות הנפש ח"כ מיכל וולדיגר (הציונות הדתית) מסרה בתגובה: "לא יכולה יותר לשמוע או להכיל את המצב הזה. אינני מכירה את פרטי המקרה, אבל יותר מידי מקרים צפים לאחרונה, שרק מחזקים את המצוקה הנוראית של תחום בריאות הנפש בישראל. ואז באה הקורונה וחשפה ביתר שאת את עליבותה של המערכת.

"העדר טיפול בקהילה והמחסור העצום בכוח אדם, בפסיכיאטרים, בפסיכולוגים, בעובדים סוציאלים ובסיעוד, הן בבתי החולים והן מחוצה להם, לא מאפשרים החלמה. זהו כתב אישום חמור ביותר נגד מדינת ישראל. אני שולחת את תנחומיי למשפחה ומבקשת את סליחתם. לא אנוח ולא אשקוט עד אשר מערכת בריאות הנפש תהיה בריאה ומיטיבה".

ח"כ אמילי מואטי התייחסה לאירוע וכתבה כי "המוות הזה הוא כישלון של כולנו, איך שלא נסתכל על זה-מערך בריאות הנפש זקוק בבהילות לחיזוק ולתגבור התקנים. בני אדם שמסתובבים עם פצע לא מסומן חייבים לקבל את הטיפול המסור ביותר שהמערכות הציבוריות מסוגלות לו. משתתפת בצער המשפחה, בצערם של אוהביה ואהוביה של הנערה וצער הצוות במעלה כרמל". 

ח"כ קטי שטרית (הליכוד) כתבה: "נשבר לי הלב נוכח הבשורה על מותה של הנערה ששמה קץ לחייה. מערכת בריאות הנפש זה נושא שמדינת ישראל מזניחה כבר לא מעט שנים. כיו"ר השדולה לבריאות הנפש ומניעת אובדנות יחד עם יו"ר הקואליציה ח״כ עידית סילמן נעשה הכל על מנת שמקרים כאלה לא ימשכו. תנחומים למשפחה. יהי זכרה ברוך".

שמו של המוסד הרפואי "מעלה הכרמל" עלה לאחרונה בכותרות בהקשר של מותה של הנערה יעל-ליטל מלניק ז"ל, שלפי החשד נרצחה בידי אדי (אדוארד) קצ'ורה, שעבד כמטפל בבית החולים, בו הייתה מאושפזת. מוקדם יותר היום, האריך בית המשפט את מעצרו בשלושה ימים נוספים. 

כזכור, גופתה של מלניק בת ה-17 אותרה לפני כחודשיים כשידיה מבצבצות מהאדמה מתוך קבר רדוד, סמוך לחי פארק בקריית מוצקין. נתיחת הגופה העלתה כי מלניק נקברה בעודה בחיים ומותה נגרם כתוצאה מחסימת קנה הנשימה על ידי חול, כפי שציין השופט בדיון הארכת מעצרו של קצ'ורה, שנצפה חופר עמה את הקבר ועוזב את המקום בלעדיה. זאת על אף שחודשיים לפני הרצח בית המשפט הוציא לו צו הרחקה ממנה כדי להגן עליה ולמנוע מפגש בין השניים. 

"ניתן ללמוד על מסוכנות בדרכה גבוהה", אמר השופט ביחס לחשוד. "מעבר לכך שמדובר באדם בוגר המודע למצבה של הקטינה שנותנת בו אמון ומשתפת עמו פעולה באירוע המוביל למוות, לא ניתן להתעלם מאמירתו בחקירה כי חלק ממניעיו לעבודה בבית החולים הפסיכיאטרי היה כדי ליצור קשר מסוג זה שהוביל לאירוע ההמתה". 

אחותה של ליטל יעל ז"ל, רות מלניק, סיפרה הבוקר ל-103FM על עדויות מטרידות נוספות ששמעה באשר להתנהלותו כלפי קטינות המאושפזות בבית החולים: "אני שומעת כל הזמן שיש ראיות ממשיות לזה שהוא רצח את אחותי וגם אתמול השופט, נשיא המחוזי שקיבל את הערעור אמר דברים שאף פעם לא שמענו באף דיון. הוא אמר שזה בן אדם חולה, שדרגת הסיכון שלו מאוד גבוהה, שכנראה המטרה שלו לבוא לעבוד בבית חולים פסיכיאטרי הייתה בשביל לנצל ילדות במצב כזה, במצב לא טוב", הוסיפה. 

לדבריה, יש עדויות נוספות לגביו, "כל יום אני שומעת משהו חדש מבנות שהיו מאושפזות ומטופלות שלו, הוא הטריד אותן מינית במקומות בלי מצלמות, הרביץ למטופלים שלו. שמעתי שהיה אלים, מניפולטיבי, תוקפני, היה מגיע לעבוד בהשפעת סמים ואלכוהול. שמעתי הרבה דברים שפשוט הייתי בשוק כל פעם מחדש".

עוד לפני הרצח של ליטל יעל והעדויות שעלו ממטופלות בבית החולים בעקבות הירצחה על מדיניות של השתקת תלונות וחציית גבולות בין הצוות הרפואי למטופלות החוסות, המועצה לשלום הילד פנתה במכתב חמור אל ראש האגף לבריאות הנפש במשרד הבריאות, ד"ר טל ברגמן, בו התריאו על מחדלים במוסד והיעדר שמירה ופיקוח על הקטינים המאושפזים בו.

במכתב דרשה המועצה להקים ועדת בדיקה בעקבות אירוע פלילי חמור נוסף שאירע במוסד - כתב אישום שהוגש נגד מאבטח בגין ביצוע עבירות מין חמורות בקטינה בת 13 שאושפזה במקום, ולאחר שפורסם כי במשך השנים הוגשו עשרות תלונות נגד המוסד והמטפלים בו.

בין היתר, לפי אחת העדויות שפורסמו, כשנה לפני הקשר שנוצר עם ליטל יעל, התלוננה קטינה בת 15 ששהתה במוסד על הטרדה מינית מצידו של קצ'ורה. לפי העדות בעקבות התלונה הוא הורחק לתקופה של שבועיים, בסיומה חזר לעבוד במוסד. 

אם אתם או מישהו בסביבתכם זקוקים לטיפול ותמיכה אל תהססו לפנות לתמיכה. מתנדבי ער"ן באמצעות הקו החם של ער"ן 1201 (ללא עלות מכל טלפון) מעניקים אוזן קשבת, סיוע ותמיכה לכל פנייה. 
סה"ר - סיוע והקשבה ברשת https://sahar.org.il/
קווי חירום לנפגעות תקיפה מינית: נשים 1202 | גברים 1203 
קו חירום ארצי לאלימות במשפחה: 1-800-220-000
הכוונה וסיוע ראשוני משרד הרווחה - מוקד 118