כאילו אין מספיק מגיפות: ביישובי הצפון המייצרים את מירב תפוקת הביצים התגלו מספר מקרים חשודים של שפעת העופות. מומחים כבר מעריכים שהדבר יגרום למחסור גדול בביצים, אך האם נשקפת גם סכנה לבריאות? ד"ר תמיר גושן, מנהל שירותים וטרינריים ובריאות מקנה במשרד החקלאות שוחח הבוקר (ראשון) עם יואב מינץ ברדיו צפון 104.5FM ועשה סדר בדברים.

ראשית הסביר גושן על מקור השפעת: "השפעת הגיעה עם עופות בודדים מאירופה. גם שם באירופה מתמודדים עם 1,000 מוקדים של שפעת עופות. זה המון. השנה יש אירועי שפעת בצפיפות ובכמות מטרידה. בבריטניה יש כמות מטורפת, וגם בדנמרק".

שפעת העופות בסין (צילום: REUTERS/Kyodo)
שפעת העופות בסין (צילום: REUTERS/Kyodo)

כיום, עיקר ההתפרצות מרוכזת סביב היישוב מרגליות, אזור כפר יובל בגליל העליון. הווטרינר הבכיר הסביר איך זה עלול להשפיע עלינו: "השאלה היא אם נצליח להכיל את ההתפרצות במרגליות ונגרום לזה שזה לא יגלוש ליישובים אחרים. כ-75% מכלל יצור הביצים במדינה מרוכז ב-26 ישובים בצפון ובגליל. היישובים צפופים, וזה מהווה מכשול מפני היכולת למנוע את התפשטות המחלה, כשכל השלוחות שהזכרתי, שלוחת ההטלה, הוא היחיד שעדיין לא מוסדר מבחינת התנאים של הבטיחות הביולוגית, שמאפשרים בידוד באירוע של מחלה מדבקת".

האם נשקפת סכנה בריאותית לבני האדם בעקבות השפעת? גושן הסביר: "לא נמצאה אף פעם הדבקות של אדם בשפעת העופות מצריכת מוצרי עוף או מוצרי ביצים. זאת אפשרות תיאורטית וקלושה מראש. כרגע השפעת התגלתה רק במרגליות, בטווח 10 ק"מ יש את כפר יובל, ששם יש מגבלות תנועה וביצים מושהות לפחות ליומיים, במידה ואין הדבקה".

לבסוף, המליץ הווטרינר על שורה של אמצעי זהירות מפני ההשלכות שיכולות להיות לשפעת על מוצרי עוף וביצים: "בכל זמן, ובמיוחד בעת הזאת, מי שצורך מוצרי עוף וביצים, יש לבשל בחום גבוה, לאפות ולטגן את המוצרים, כדי שלא יהיה סיכוי להדבקות".