מחלה יקרה: עלות הטיפול בחולי הסוכרת עומדת על 9 מיליארד שקל בשנה, והעלות בטיפול בתופעות ההשמנה מגיעה לכמעט 20 מיליארד שקל.

נתונים מדאיגים אלה נמסרו אתמול לוועדת הבריאות בראשות ח"כ עידית סילמן, שקיימה דיון בנושא התמודדות עם מחלת הסוכרת.
בדיון עלו נתונים חדשים על היקף העלות למדינת ישראל בטיפול בחולי סוכרת והשמנה, שמהווים גורם משמעותי בפיתוח מחלת הסוכרת. בדוח שהוגש למשרד מצוין כי בארץ מטופלים כיום כ־550 אלף חולים.

ד"ר דרור דיקר, יו"ר האיגוד לרפואה פנימית ויו"ר החברה הישראלית לחקר וטיפול בהשמנת יתר, דיווח לוועדה כי מחקר שיפורסם בקרוב יוכיח כי העלות למדינת ישראל בטיפול בהשמנה עומד כאמור על הסכום האסטרונומי של 20 מיליארד שקל.

פרופ' רונית אנדולט מאגף התזונה במשרד הבריאות הציגה לוועדה את הנתונים, שלפיהם בשנת 2030 הצפי הוא למיליון חולי סוכרת בישראל.
לדבריה, שיעורי הסוכרת באוכלוסייה החרדית בגילים 25־75 גבוהים מעט משיעורי הסוכרת בשאר האוכלוסייה היהודית באותם גילים.

שיעורי הסוכרת באוכלוסייה הערבית והבדואית גבוהים משמעותית בהשוואה לשיעורי הסוכרת בקרב האוכלוסייה היהודית. בין האוכלוסייה הערבית (ללא בדואים) לבין האוכלוסייה היהודית (ללא חרדים) נצפה פער מקסימלי של פי 2.9 בקבוצת הגיל 35־54.
בין האוכלוסייה הבדואית לבין האוכלוסייה היהודית (ללא חרדים) נמצא פער מקסימלי של פי 3.4 בקבוצת הגיל 45־54.

פרופ' איתמר רז, יו"ר המועצה הלאומית לסוכרת, אמר בדיון: "עשינו מחקר מקיף ומעקב עם קבוצת חיילים שגויסו. אלה שסבלו מהשמנת יתר נמצאו בסיכון של פי 4 לחלות במחלות לב בתוך 30־40 שנה. השמנה היא הגורם המרכזי למחלות סוכרת ולב. חייבים להטמיע שילוב של אורח חיים בריא, תזונה נכונה ופעילות גופנית".

מוטי זליקוביץ', משנה למנכ"ל יד תמר, (עמותה המעניקה סיוע למשפחות חולי סרטן ומצבי משבר), ומאמן אישי להתנהלות תזונתית נכונה ומאבק בסוכרת ציין כי "סוכרת ידועה בעולם כ'מחלה שקטה'. לא מרגישים אותה עד שהיא תוקפת באופן פתאומי אחרי שמקננת בשקט בגוף ללא כל סימן. אחת ההשלכות הקשות שלה היא שהרבה מאוד חולי סוכרת קשים מגיעים בין היתר להסתבכויות מחלתיות באיברים שונים בגוף". זליקוביץ', שבשמונה השנים האחרונות מצליח להתגבר על המחלה ועל השמנת היתר, מוסיף כי "המאבק בסוכרת הוא בראש ובראשונה עבודה על המידות, תרתי משמע – הגודל הפיזי של האדם, ונושא התזונה וההתנהלות היומיומית".