בתי החולים הגריאטריים ובתי האבות הסיעודיים עמדו ועומדים בחזית המאבק במגיפת הקורונה זה שנתיים. להבטחת חוסנם ואיתנותם של המוסדות שבהם הקשישים הכי פגיעים למגיפה יש חשיבות עליונה. המוסדות הגריאטריים הם היחידים שבהם הטילה הממשלה מגבלות מחמירות של הגעת המבקרים, בדיקות תכופות וכדומה - מלקח הגלים הקודמים של המגיפה.

אבל ביד השנייה, משרד הבריאות מתנהל כבר שנים בחוסר אחריות מקצועי משווע בכל הנוגע לחלקה של המדינה בתקצוב המוסדות הללו.
ענף האשפוז הגריאטרי־סיעודי ורכישת שירותים אלה על ידי המדינה מבתי החולים הגריאטריים - מתנהלים מכוח המשכיותו של מכרז שפג תוקפו כבר לפני עשר שנים.

גם לקראת מכרז 2012 לא נעשתה בדיקה מקצועית ומעמיקה של תעריפי האשפוז המשולמים על ידי משרד הבריאות, וכך מתגלגל הענף כולו כבר עשור מכוח האינרציה על פי תעריפי אשפוז המוכתבים על ידי משרד הבריאות. משום מה, זה שנים נדחה שוב ושוב פרסום המכרז המחליף, שהיה אמור להתפרסם כבר ב־2016.

התנהלות שאינה תקינה או סבירה בענף המגלם הוצאה ממשלתית של מיליארדי שקלים ועוסק בחיי הקשישים הפגיעים. המשמעות בפועל היא קריסה מכרסמת ביציבות הפיננסית של המוסדות הגריאטריים, שמתנקמת בקשישים ובבני משפחותיהם ברמת השירות וזמינותו.

בית אבות (צילום: אנה קפלן, פלאש 90)
בית אבות (צילום: אנה קפלן, פלאש 90)


העמותה לגריאטריה בישראל, המייצגת עשרות בתי חולים גריאטריים שבהם אלפי מיטות אשפוז, הגישה למשרד הבריאות את חוות דעתה המקיפה של פירמת רואי חשבון בינלאומית, אשר מוכיחה כי תעריפי האשפוז הגריאטרי המשולמים כיום על ידי המדינה הינם תעריפי הפסד. בתגובה, משרד הבריאות הודיע לעמותה כי שכר בעצמו שירותים של מומחה חיצוני לבדיקת תעריף השתתפות המדינה באשפוז הסיעודי, ואף הודיע כי יתקיים דיון מקצועי בשיתוף בתי החולים הגריאטריים עצמם אחרי שנים של "הנחתת" התעריפים.

אבל הבטחות לחוד ומציאות לחוד. למרות ההבטחות, ישיבה עם תיאום ושקיפות טרם התקיימה, ורק השבוע פרסם משרד הבריאות טיוטה לצו הפיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, הקובעת את אופן התקצוב של המדינה במוסדות הרפואיים, ובהם הגריאטריים. באיגוד בתי האבות, המייצג מאות מוסדות אחרים, חוששים כי עשרות מוסדות גריאטריים ייקלעו לסכנת סגירה כבר בשנה הקרובה, ומעריכים כי הנזק המצטבר למוסדות עומד על יותר מ־100 מיליון שקלים בשנה.


"נדהמנו לגלות דווקא כי ממשלה המתהדרת בתקציב חברתי מפנה גב ועורף לעשרות אלפי זקנים בישראל, דווקא בימי המאבק בקורונה ובצל עליית המחירים התלולה במשק", אומרת יו"ר איגוד בתי האבות יולי גת ומדגישה: "בקצב הזה, עשרות מוסדות גריאטריים ייסגרו בשנה הבאה, ומדובר בווידוא הריגה לענף האשפוז הגריאטרי".


במקביל, העמותה לגריאטריה בישראל הודיעה במכתב להנהלת משרד הבריאות, כי אם לא תתקיים ישיבה עניינית ומקצועית עם נציגי הארגונים, אשר במסגרתה יתואם תהליך לבירור וקביעת תעריפי אשפוז ריאליים לענף ומועד סופי לפרסום מכרז המושתת עליהם, לא תיוותר ברירה בפני בתי החולים הגריאטריים אלא להגיש עתירה לבג"ץ.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "במהלך דצמבר תואמה ישיבה לתחילת ינואר עם נציגי המוסדות הסיעודיים, כדי לדון בסוגיות הקשורות למכרז הקודים הסיעודיים".