דוח חדש של יוניס"ף, הארגון הבינלאומי של האו"ם למען ילדים, וארגון הבריאות העולמי, שפורסם בלילה שבין שלישי לרביעי ושקטעים ממנו נחשפים כאן לראשונה, בשיתוף יוניס"ף ישראל - קובע כי שוק תחליפי החלב לתינוקות, המגלגל סכום של 55 מיליארד דולר ברחבי העולם מדי שנה, נוקט אסטרטגיה שיווקית מניפולטיבית על חשבון המדע והרפואה, אשר מביאה מיליוני אמהות בעולם להעדיף פורמולה במקום חלב אם.


הדוח מסתמך על ראיונות עם הורים, נשים בהריון ועובדי בריאות בשמונה מדינות, וסקר 8,500 הורים ונשים בהריון ו־300 עובדי בריאות, ובכל המדינות נמצא שהחשיפה לפרסום תחליפי החלב מגיעה ל־84%־97% מהנשים. הדוח מפרט כיצד זרימה מתמשכת של מסרים שיווקיים מטעים מחזקת מיתוסים על הנקה וחלב אם ומערערת את הביטחון של נשים ביכולתן להניק בהצלחה.

מיתוסים אלה כוללים את "נחיצות הפורמולה בימים הראשונים לאחר הלידה", "חוסר ההתאמה של חלב אם לתזונת תינוקות", הטענה ש"מרכיבים ספציפיים של תחליף חלב לתינוקות הוכחו כמשפרים את התפתחות הילד או חסינותו", התפיסה ש"פורמולה שומרת על תינוקות שבעים יותר לאורך זמן", וכי "איכות חלב האם יורדת עם הזמן". כולם מיתוסים שקודמו על ידי התעשייה, ולא נתמכים במדע ובמחקר שאינו ממומן על ידי בעלי האינטרס.


שני הארגונים הבינלאומיים מדגישים בדוח את תמונת המציאות המדעית: "הנקה בשעה הראשונה ללידה, ולאחריה הנקה בלעדית למשך שישה חודשים והמשך הנקה עד גיל שנתיים או יותר, מציעה קו הגנה רב־עוצמה מפני כל צורות התת־תזונה של ילדים, כולל תת־תזונה קשה והשמנה. הנקה משמשת גם כחיסון הראשון של תינוקות, ומגינה עליהם מפני מחלות ילדות נפוצות רבות. היא גם מפחיתה את הסיכון העתידי של נשים לסוכרת, השמנת יתר וצורות מסוימות של סרטן".


עם זאת, בעולם רק 44% מהתינוקות מתחת לגיל שישה חודשים יונקים באופן בלעדי. שיעורי ההנקה העולמיים עלו מעט מאוד בשני העשורים האחרונים, בעוד מכירות חלב פורמולה הוכפלו בערך באותו זמן.


"מסרים כוזבים ומטעים לגבי האכלה בפורמולה הם מחסום מהותי להנקה", אומרת אילת כהן, סמנכ"לית יוניס"ף ישראל. "יש צורך בחקיקה והשקעה, כדי להבטיח שנשים לא רק יהיו מוגנות משיווק אגרסיבי ולא אחראי של תחליפי חלב, אלא גם שתהיה להן אפשרות אמיתית להניק, מבחינת זמן, גישה למידע ותמיכה".