יו"ר איגוד רופאי הילדים פרופ' צחי גרוסמן שוחח הבוקר (שני), עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, יממה לאחר שהתגלה מקרה של ילד בן 4 שנדבק בפוליו, לראשונה מאז 1989. פרופ' גרוסמן ניסה להרגיע וטען כי הוא מאמין שלא צפויה התפרצות מחודשת של הנגיף, אך טען כי "הדבר המדאיג מאוד הוא שלפוליו אין בעצם טיפול".

"זו תופעה שהיא נדירה המקרה שקרה כאן. זה קורה משום שהנגיף שאיתו מחסנים, אותו נגיף חי מוחלש שנותנים בטיפות, כי החיסון מורכב גם ברכיב בזריקה וגם בטיפות, אז אותו נגיף שניתן בטיפות עלול במקרים מאוד נדירים להפוך לחי אלים ולתקוף ילדים שמסיבות מסוימות לא חוסנו. אין להם שום שכבת הגנה וברגע שהם נתקלים בנגיף כזה כאילו הם נתקלו בנגיף אלים ולא היו חיסונים מעולם", הסביר יו"ר איגוד רופאי הילדים.

עוד הוא הסביר כי אם הילד היה מחוסן, ככל הנראה ההגנה עליו הייתה שלמה, אבל בגלל שהוא לא היה מוגן, הוא נדבק בנגיף: "זה מה שקורה עכשיו. הדבר המדאיג מאוד זה שלפוליו אין טיפול, זה אפילו לא קורונה. ברגע שהרקמות עברו שיתוק ופגיעה נוירולוגית אין שום פתרון אחר. החשיבות של החיסון דווקא בפוליו היא חשיבות יותר ממחלות אחרות שיש להם טיפולים, אבל פה אין טיפול".

לטענתו, 93% מהילדים בישראל כן מחוסנים נגד נגיף הפוליו. "בישראל אנחנו במצב טוב בחיסוני השגרה. יש להורים אמון בחיסוני השגרה. אלו חיסונים שמקבלים קודם כל בטיפת החלב, יש סדרת חיסונים ושם אחוז ההיענות הוא מעל 90%  וזה אחוז טוב. אם תזכרו, גם ב-2013 היה אירוע של פוליו בביוב, אז היה מבצע חיסונים ארצי שגם בו ניתנו חיסונים. הפוליו כאן וזו מחלה שלא הוכחדה".

"מה שעושה משרד הבריאות עכשיו זו חקירה אפידמיולוגית שמטרתה לזהות מהיכן הגיע הנגיף המוחלש מתחזק הזה ולבדוק מגעים, בני משפחה. בודקים גם את ההפרשות בצואה של הילדים עצמם, כי היום הדרך הנכונה מדעית זה לבדוק הפרשות. הנגיף מסתובב שם ואני מניח שדגימות הצואה של כל המגעים הקרובים יבדקו. אנחנו יכולים למצוא את הנגיף ולרצף אותו מבחינה גנטית ולראות האם הוא זהה לנגיף של הילד", המשיך פרופ' גרוסמן.

יו"ר איגוד רופאי הילדים ניסה להרגיע את הציבור ואמר כי "הסיכוי להתפרצות לא גבוה מתוך אותה סיבה שאנחנו מניחים שהאוכלוסייה ברובה הגדול מחוסנים נגד פוליו. אני לא מעריך שמכאן תצא התפרצות. היקף המחוסנים יותר גדול מאשר בקורונה, בעיקר בילדים. החיסון נותן כיסוי מלא לזנים הקיימים, היום החיסון המוחלש הוא על שניים במקום שלושה ובמקרים מאוד נדירים נדבקים".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm