דאגה מהתפשטות הפוליו: מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, התייחס הבוקר (שלישי) להתפרצות המחודשת של הנגיף בישראל. בראיון בתכנית של גולן יוכפז וענת דוידוב, הסביר אש כי "זה מאוד אקוטי בעיניי. אמנם מספר המקרים קטן, אבל זה קצה הקרחון שמעיד על הדבקות בעיקר בירושלים, אך גם בכל רחבי הארץ".

לדברי אש, "אנחנו חייבים למגר את התחלואה הזו, זו מחלה שאפשר פשוט להכחיד אותה באמצעות החיסונים וזה מה שאנו עושים. יצאנו לדרך עם במבצע חיסונים נרחב שמתחיל בירושלים ויעבור לכלל הארץ, מתחסנים ילדים עד גיל 17 בחיסון המוחלש דרך הפה, שתי טיפות, ואני מקווה מאוד שבכך נכחיד את המחלה הזאת".

מנכ"ל משרד הבריאות הבהיר גם כי הוא ער לכך שיש עייפות בציבור בכל הקשור לחיסונים, בעקבות מבצעי החיסונים נגד קורונה: "בוודאי. ב-2013 היה מבצע דומה שתפס את תשומת הלב הציבורית בצורה רחבה, אך הפעם זה הרבה יותר קשה. עייפים מהקורונה, מהחיסונים, אבל אנחנו פשוט בהסברה מדברים על זה כמה שיותר. יש לזה חשיבות עצומה, זו לא טרחה גדולה, זה חיסון ותיק שאנחנו מכירים אותו, ולכן אני מקווה שהציבור יענה ויבוא להתחסן".

מי צריך השלמת חיסון?
"מדובר על מספר די גדול של כ-2 מיליון ילדים, כאשר אלה שלא קיבלו שני חיסונים דרך הפה בעבר הם אלה שצריכים להגיע. החל מ-2013 אנחנו מחסנים בשני חיסונים דרך הפה, אבל יש קבוצה גדולה בין 2013-2005, שקרוב לוודאי קיבלו רק מנה אחת והם צריכים להגיע".

איך יודעים?
"יש כמה דרכים, או פנקס החיסונים מי ששומר או שהילדים הקטנים צריכים להגיע לטיפות החלב והגדולים לקופות החולים ושם יגידו להם. אם יש ספק – כדאי לקבל מנה נוספת, זה לא מזיק".

את המנה הנוספת תתנו דחף בכל הארץ?
"כן, התחלנו את זה בירושלים ונרחיב את זה לכל הארץ מאחר ומצאנו בידודים של הנגיף במקומות נוספים מחוץ לירושלים".

כשנשאל לגבי חיסון מבוגרים, הסביר: "ההנחה שלנו שהם מחוסנים. אוכלוסיית הילדים היא הפוטנציאל להדבקות של אחד את השני ולכן אין צורך בחיסון מבוגרים".

אש הדגיש כי למרות החששות, כי ישראל לא מתמודדת כרגע עם מגפה: "בוודאי שלא, יש לנו מקרה תחלואה אחד, אבל יש התפרצות של הדבקות שבמקרה הזה אנחנו, בגלל האפשרות להכחיד את הנגיף ובגלל שהוא יכול לגרום למחלה קשה ולשיתוק לכל החיים, רוצים להכחיד אותו".

בהתייחס למצב הקורונה, אמר: "לא גמרנו עם זה, יש לנו כעשרת אלפים נדבקים מדי יום, אנחנו קצת קהים למספרים האלה, אלה מספרים מאוד גדולים. אנחנו עדין בשרידי הגל החמישי, יורדים לאט לאט למספרים יותר נמוכים, ואני מקווה שנתייצב על מספרים כאלה ושנוכל להמשיך לחיות כמעט כרגיל".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm