מקרה ראשון של הדבקה בחיידק הסלמונלה בשוקולד שטראוס: ילד בן 4 מטופל בבית החולים אסותא באשדוד בחשד שנדבק בסלמונלה בעקבות אכילת שוקולד של שטראוס, כך הודיע היום (שלישי) סגן מנהל המחלקה לרפואה דחופה ילדים בבית החולים, ד"ר נוי כהן.

לבית החולים הגיעו שני ילדים, בן שנה ובן ארבע, לאחר שאכלו שוקולד מסוג "רבע לשבע" וסבלו מתסמיני המחלה. התינוק שוחרר מבית החולים והילד בן הארבע נמצא במצב מאוד קל.

במקביל, חשף משרד הבריאות את שרשרת האירועים שהובילה לריקול מוצרי שטראוס-עלית, בשלל החשש מהימצאות חיידק הסלמונלה במוצריהם

בנוסף הגיב שר הבריאות, ניצן הורוביץ, לסערה ואמר: "המפעל שלהם לא יחזור לפעילות לפני שנגיע למסקנה חד-משמעית שאין כל סכנה לציבור. במקביל, האירוע יתוחקר עד תום. מנכ״ל המשרד כבר פתח בחקירה מקיפה. זו דוגמא טובה למה צריך רגולציה ומדוע המדינה צריכה לפקח, במיוחד מול תאגידים חזקים. כי אם לא נשמור - יהיה ג׳ונגל".

שרשרת האירועים: 

• בתאריך ה-19 באפריל התקבלו ממצאים ראשוניים מהיצרן אשר עלו במסגרת בדיקות שגרתיות והראו קיום נוכחות סלמונלה באזור הייצור אך לא במוצרי המזון שנדגמו במפעל וטרם שווקו. בעקבות כך, הונחתה החברה לבצע בדיקות רחבות יותר לסביבת הייצור, למוצרים ולחומרי הגלם.

• בתאריך ה-21 באפריל בשעות הערב, התקבל דיווח על ממצאים שאינם סופיים שהצביעו על חשד לנוכחות סלמונלה בחומר הגלם - בבדיקה מהירה ולא בדיקת מעבדה מלאה האורכת כחמישה ימים. על כן, היצרן לא נדרש לבצע החזרה.

• אתמול, ה-24 באפריל, בשעות הצהרים, פנה היצרן למשרד הבריאות עם ממצאי הבדיקות הסופיות, המעלים כי בסביבת הייצור ובחומר הגלם ישנה עדות לנוכחות סלמונלה.

• בעקבות התוצאות הסופיות בחומרי הגלם ובסביבת הייצור, החברה ביצעה החזרה יזומה בתאום עם שירות המזון במשרד הבריאות, לכלל מוצרי השוקולד שתאריך ייצורם מראשית חודש פברואר.

מוצרי שטראוס שרוקלו  (צילום: אבשלום ששוני)
מוצרי שטראוס שרוקלו (צילום: אבשלום ששוני)

במשרד הדגישו כי טרם התקבלו תוצאות סופיות לבדיקות שנעשו במוצרי השוקולד המשווקים בחנויות. כלומר, ההחזרות הללו בוצעו כמשנה זהירות עד הגעת התוצאות מחר גם למוצרי שוקולד. בעקבות הריקול של חברת שטראוס-עלית, ישנן החזרות של חברות מזון נוספות שעושות שימוש בחומרי הגלם של החברה למוצריהם. בנוסף, ובתיאום עמנו מבוצע דיגום רחב של מוצרים נוספים.

עוד מסרו כי "חזרה לשגרת ייצור תתבצע לאחר סיום תחקיר האירוע, ביצוע פעולות למניעת הישנות התקלה, ניקוי וחיטוי הקווים ולאחר ביקורת ובדיקות מעבדה תקינות של משרדנו".

בנוסף, במשרד הבהירו כי חיידק הסלמונלה גורם לרוב תסמינים קלים וחולפים וברוב המקרים לאחר מספר ימים יש החלמה מלאה. עם זאת, הדגיש כי נדרשת תשומת לב מיוחדת באוכלוסיות מדוכאות חיסון וקשישים.

על כן, צוין כי במידה ובאוכלוסייה בריאה נעשה שימוש במוצר וקיימת עדות לתופעות משמעותיות של מערכת העיכול - יש לפנות לרופא לצורך בדיקה. בחולים מדוכאי חיסון וקשישים יש להיבדק גם במידה ומופיעות תופעות קלות יותר.