יו"ר המועצה הלאומית לבריאות הקהילה, פרופ' אמנון להד, שוחח היום (שלישי) עם ענת דוידוב וגולן יוכפז ב-103FM והתייחס לריקול המוצרים של חברת שטראוס-עלית בעקבות הימצאות חיידק הסלמונלה במפעל.

בפתח דבריו, הסביר על החיידק המדובר: "הוא עובר מבעלי חיים גם לבני אדם, נדיר ביותר מבני אדם לבני אדם. הוא מאוד נפוץ ברחבי העולם, יש לו המון זנים. הוא יוצר מגפות של שלשולים בעולם, פחות בעולם המערבי. בהחלט חיידק שכיח, אנחנו מכירים אותו בארץ רבות, מסיפור הביצים". 

כשנשאל האם יש אוכלוסיות שמועדות לחטוף את הסלמונלה באופן יותר קשה, השיב: "ודאי, אותם אנשים שיש להם מערכת חיסון פחות חזקה. זה מתחיל עם תינוקות וילדים מתחת לגיל שנה, זה ממשיך עם אנשים בגיל המאוד מבוגר. משתי סיבות - אחת, כי הם יותר רגישים לזיהום עצמו. הסיבה השנייה היא שאם הם כבר חולים, מרחבי הביטחון שם הם יותר קטנים. כמובן שילד מגיע להתייבשות הרבה יותר מהר מאשר מבוגר". 

על השאלה כיצד צריך לנהוג, ענה: "אני קודם כל רוצה להרגיע, אני חושב שלא תהיה לנו מגפה. יש לנו רשת פנימית של רופאי הקהילה בירושלים ושאלתי כ־200 ומשהו חברים ברשת - 'האם ראיתם מקרים חדשים של שלשולים?' זו עונה שאנחנו בד"כ רואים והיו מספר תגובות, אבל מאוד מצומצם".

"זה לא סקר מדעי, אבל זה בהחלט מדד לא רע. כשאני מדבר על רופאים שמטפלים במשהו כמו חצי מיליון איש, אז זה נותן לי איזשהו קנה מידה. אז אין איזו מגפה נוראית. יהיו מקרים כנראה, אבל לא מרובים. עכשיו, מה צריך לעשות? הכול לפי עד כמה אתה חולה. רוב האנשים, יהיה להם מעט שלשול, קצת כאב בטן, אולי בחילה, הקאה בודדת, חום לא מאוד גבוה. כל המקרים האלה לא צריך בכלל להגיע לרופא", המשיך.

לדבריו, יש לפנות למרפאה או למיון במקרים הבאים: "אם החום הוא מעל 39, השלשולים מרובים, האדם מתקרב להתייבשות, לא נותן שתן מעל ל־6 שעות, ריריות יבשות, עיניים יבשות, ילד שאיננו בוכה, אם האדם נראה רע ופחות מגיב".

"אנחנו מצפים במדינה מערבית שמוצרי המזון יהיו בטוחים ב־100%, הם לא היו, אבל מהצד השני, האם יש פה קטסטרופה? לא. זו לא עוד אחת מסדרת המגפות שמאיימים עלינו בשנתיים האחרונות", סיכם.

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103FM