משבר הסלמונלה: הבוקר (חמישי) הגיעו מנכ"ל משרד הבריאות, הפרופ' נחמן אש, ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שרותי בריאות הציבור ופנינה אורן שניידור, ראש שרות המזון הארצי במשרד הבריאות, למפעל שטראוס שבנצרת על מנת לעמוד מקרוב אחר הכשלים שאירעו.

בתוך כך, במשרד הבריאות החליטו לשלול זמנית את תו האיכות של מפעל הממתקים של חברת שטראוס למשך שלושה חודשים וכי תיעצר בו העבודה לאותו פרק זמן. מנכ"ל משרד הבריאות הודיע כי התו יוחזר עם השלמת הבדיקות ורק לאחר שהפקת הלקחים תסתיים.

עם הגעת הצוות למקום מסרו הבכירים הצהרה, במהלכה אמר פרופ' אש: "יש מספר מקרים של תחלואה בסלמונלה, ויש אפשרות שזו כתוצאה מאכילת מוצרים מהמפעל הזה. אנחנו בוחנים את הקשר הזה. אנחנו מזהים גידול בדיווחים על סלמונלה. לא יודעים אם בכמות המקרים או בגלל פשוט שיש מודעות. הסלמונלה תתפשט? זה תלוי אם חומר הגלם יתפשט בעוד מפעלים. אנחנו מניחים שזה נעצר בגלל הפסקת העבודה במפעל".

פרופ' אש וד''ר אלרעי פרייס במפעל השוקולד בנוף הגליל (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
פרופ' אש וד''ר אלרעי פרייס במפעל השוקולד בנוף הגליל (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

ד"ר אלרעי-פרייס הוסיפה: "החשיבות בביקור במפעל היא בגלל שהתגלו כשלים. המפעל מבין ועושה תהליך הפקת לקחים ועושה עבודה בצורה מלאה עם צוות המחוז וצוות שירות המזון. עובדים בשת"פ כדי שהמפעל יחזור לפעילות בטוחה בצורה מהירה".

ביום שלישי, שר הבריאות ניצן הורוביץ' נדרש לנושא והצהיר כי "מפעל השוקולד לא יחזור לפעילות לפני שנוודא שאין סכנה לציבור". הורוביץ' שם את הדגש על כך שהנושא יתוחקר לעומקו וכי מי שאמון על החקירה מטעם משרד הבריאות הוא המנכ"ל אש.

לדבריו, במפעל המדובר תיערך בדיקה יסודית ואנחנו נבצע ביקורות קפדנית. "לא יהיו פשרות בעניין הזה. אוודא שהפיקוח ההדוק נמשך ונפעל בכל האמצעים הדרושים כדי לשמור על הבריאות, כך שמי שלא יעמוד בסטנדרט הבריאותי שלנו, לא ישווק מוצרים בישראל".