לאחר ההודעה על הרחבת הריקול והכרזת משרד הבריאות על סגירת מפעל השוקולד של שטראוס-עלית בנוף הגליל למשך כשלושה חודשים, קבוצת שטראוס ערכה היום (חמישי) מסיבת עיתונאים ראשונה מאז פרוץ המשבר, בהשתתפות יו"ר הקבוצה, עופרה שטראוס, מנכ"ל הקבוצה ומנכ"ל שטראוס וחברי הנהלה נוספים במטה החברה בפתח תקווה.

"נושא המפגש הזה היום הוא הריקול למוצרינו, מבתי הצרכנים ומהמדפים של הלקוחות, ואני פה לומר בשם החברה בקול ברור - אני מסתכלת בעיניי אזרחי המדינה וכל מי שנפגע מתנצלת שאכזבנו אתכם, מצטערת על עוגמת הנפש שאתם עוברים בגללנו", אמרה עופרה שטראוס בפתח דבריה והוסיפה, "המצוינות והאיכות ליוו את שטראוס למה שהם עושים, להצלחה לאורך השנים. הם הבסיס לכל מה שאנחנו עושים, אני בטוחה שחלקכם זכה לשמוע את אבי מיכאל ז"ל כאיכות כערך עליון. משוואה מאוד פשוטה וברורה. התקלה המפעל שטראוס קשה. נתקן את כל מה שמחייב תיקון. על בטיחות המזון לא מתפשרים".

"את ההחלטה ביום שני על הריקול לא היה קל לקבל, אבל הבטיחות היא מעל הכל. נפתח את שערי המפעל רק כשנעמוד בסטנדרטים הגבוהים ביותר, נפיק את הלקחים. כל מי שנמצא בענף המזון יודע - על בטיחות המזון לא מתפשרים. אירוע בסדר גודל כזה לא עברנו מעולם, וזה הריקול הגדול ביותר שהיה לנו. נפתח את שערי המפעל רק שנעמוד בסטנדרטים הגבוהים שנעמיד לעצמנו. אני מבטיחה שנעשה הכל כדי לא לאכזב אותכם ולהחזיר את הדברים לתיקונם", הוסיפה.

עוד אמרה: "אני יו"ר החברה שותפה לכל ההחלטות שהתקבלו בשבוע האחרון, בשבוע האחרון כולם עובדים לילות כימים בחברה. ואני מציינת כמה הם עובדים קשה, כי בשנתיים האחרונות כאשר הרבה מאיתנו ישבנו בבתים המערכת הזאת יצאה יום יום לעבודה כרגיל ולכן גם להם הסליחה כי הם עובדים כפל כפליים לתקן את אותה הטעות".

עופרה שטראוס (צילום: אבשלום ששוני)
עופרה שטראוס (צילום: אבשלום ששוני)

מנכ"ל קבוצת שטראוס, גיורא בר דעה: "היינו במפעל ולראות אותו לא עובד ומצד שני את הלקוחות עם המוצרים שמחזירים בעגלות - אלה ימים לא פשוטים. בשבילנו אנשי שנמצאים כאן עשרות שנים לראות את המפעל שומם, לראות את המדפים ריקים, זה קשה מאוד. צריכים להבין כמה זה חשוב לנו מהמותג ועד העובד במפעל - ימים לא פשוטים. אנחנו מקבלים החלטות בסיטואציה של חוסר ודאות. אנחנו ידועים כחברה שכל כמה שנים בודקת את החזון והערכים שלה, אבל ברגע האמת שמגיע עם החלטות מסוג הזה מעמיד אותנו במבחן. העיקרון הראשון שהנחה אותנו: אפס פשרות, העיקרון השני - השקיפות, שהיא מהחן של אמון".

"הנקודה השלישית היא הרציפות העסקית, אנחנו מסתכלים לכל בעלי העניין בעיניים כדי להסתכל מה הכי חשוב. עשינו חלק מהדברים לא טוב, היו תקלות והיה סוג של כשל. אנחנו משתפים את אנשי משרד הבריאות בצורה מלאה. יש לנו יום למחרת ואנחנו רוצים להיות מצוינים בו. זאת משימה ענקית ואנחנו מאמינים שנעמוד בה", אמר.

מנכ''ל קבוצת שטראוס, גיורא בר דעה (צילום: אבשלום ששוני)
מנכ''ל קבוצת שטראוס, גיורא בר דעה (צילום: אבשלום ששוני)

בהמשך, אמר מנכ"ל שטראוס ישראל, אייל דרור: "בשבוע האחרון היה שבוע לא קל, אנחנו לא רגילים להיות בסיטואציות כאלו.  יש במפעל בנוף הגליל כ-750 עובדים שאוהבים את המקום וחלק מהמשפחה הגדולה שלנו, מבחינתו זה אירוע מאוד גדול ומשמעותי. אני אנסה לעשות לכם קצת סדר. האתר בנוף הגליל - מפעל שוקולד נוזלי המפעל אחד והמפעל השני הסמוך הוא מפעל הממתקים. בכל אחד מהמפעלים שלנו יש תוכנית סיכונים שמנתחת את שלבי הייצור במפעל, זאת תוכנית ייעודית ומאושרת על ידי משרד הבריאות. אנחנו במפעל שלנו מיישמים את התוכנית הזאת כמובן".

מפעל השוקולד של שטראוס-עלית בנוף הגליל (צילום: מעריב אונליין)
מפעל השוקולד של שטראוס-עלית בנוף הגליל (צילום: מעריב אונליין)

דרור פירט את תהליך בדיקת הסלמונלה במפעל ואמר כי "קיבלנו ביום חמישי תשובות ראשונות של חשודים מהבדיקה במפעל שעשינו - באותו יום עבדנו בצורה מסודרת עם משרד הראשון. ביום ראשון קיבלנו עוד תשובות, וזו הייתה הפעם הראשונה שקיבלנו תשובות החשודות כחיוביות במוצרים חשופים. החלטנו שניקח חודשיים אחורה מתהליך הייצור של השוקולד. ביום שלישי השבוע קיבלנו שתי תוצאות חשודות מדגימות של מוצרים נוספים, מכיוון שכבר יצאנו לריקול אז אותם מוצרים היו באותו התווך. באותו יום בלילה החלטנו שאנחנו לא ממתינים בגלל פרק הזמן ורמת הסיכון, הרגשנו שזה הזמן לעשות סדר בדברים והחלטנו להחליט על ריקול של כל המוצרים".

"אני כבר יכול לומר שיש כמה ליקויים לא קלים ולא פשוטים שחשפנו אותם בפני משרד הבריאות ונצטרך לטפל בהם זו הייתה אחת הסיבות שחלטנו לעשות את מה שעשינו. בשבועות שלפני הגילוי הראשון עשינו שיפוץ שלא התנהל לפי הנהלים שלנו ויכול להיות שזה השפיע על העניין. כחודש לפני האירוע זוהו אצלנו יונים במפעל השוקולד הנוזלי, לעיתים הדברים האלו קורים. היינו צריכים להתנהל בצורה שונה, לא יודע מה ממכלול הפערים האלו הוביל לאירוע. אנחנו כמובן נצטרך לטפל בזה. הלכנו יד ביד עם משרד הבריאות לאורך כל האירוע ונעזרנו בהם לא מעט, פעלנו בשקיפות כל הזמן. אנחנו נעשה הכל כדי להיות מוכנים לייצור, אבל לא נתפשר גם כשהיה לנו חשד הכי קטן תמיד הלכנו שני צעדים קדימה. לא סיימנו את הבדיקה ואם נגלה עוד דברים אז נטפל גם בהם", הוסיף.

עופרה שטראוס (צילום: אבשלום ששוני)
עופרה שטראוס (צילום: אבשלום ששוני)

לדבריו, "אנחנו משתדלים לתת תשובה, עזרה, עצה לכל מי שפונה. ואנחנו מפצים לכל מי שקנה את המוצרים שלנו ונאלץ לזרוק אותם. אנחנו נמשיך את התהליך הזה ומיום ראשון נתחיל בתהליך של החזרת המוצר לשגרה, נפיק את הלקחים ונבחן מחדש הרבה מאוד נהלים. מיום ראשון נתחיל התהליך של החזרת המפעל לשגרה ונפיק את הלקחים".

במענה לשאלה האם היה צריך להתחיל את ההליך כבר בחול המועד, אמר אייל דרור כי "בכל המועד פסח קיבלנו אינדיקציה ראשונה. לא היה מקום להודיע אז וליצור פאניקה, כי היה מדובר רק באינדיקציה ראשונה למשהו חשוד. כרגע אנחנו לא מזהים פגיעה במכירות. יש לנו מחויבות מלאה לעובדים בנוף הגליל. עוד לא יודע כמה זמן ייקח לנו לטפל במפעל, נהיה יותר חכמים בשבוע-שבועיים הקרובים.".

מנכ
מנכ

"אנחנו עובדים על פי הנהלים של משרד הבריאות ונהלים מחמירים שלנו. 'בסברא' בארה"ב לא היה ריקול, בביקורת נמצאו ליקויים בתשתיות ולא במוצרים. אנחנו פועלים על פי הנהלים המחמירים של ה-FDA", אמר ברדע במענה לשאלות והוסיף כי "בכל העולם נבדוק באמצעות חברות מקומיות".

סמנכ"ל טכנולוגיות בקבוצה, פרופ' אייל שמעוני הבהיר כי "ליסטריה היא לא מקור לסיכון, סלמונה גם כן ולכן היא נדבקת על ידי בדיקה ייחודית, כשמרחיבים מדגם ניתן להגיע לעוד מקומות. מקור הסלמונלה הוא כנראה לא פולי הקקאו, אנחנו מנסים להבין מה מקור החיידק הספציפי שנמצא אצלנו. אנחנו אולי נדע להגיד את המקור".

"לגבי העובדים, ממש לא צפויים קיצוצים ופיטורים, עושים את כל מה שצריך לחזור הכי מהר לתעשייה", הוסיפה שטראוס, "התפקיד שלנו בתקופה כזאת היא לתמוך בעובדינו. אנחנו נחפש את המקור היכן הבעיה. אנחנו מסתובבים בתחושה של כיצד זה קרה וזה משותף לכולנו, זה מגה אירוע".

מפעל ממתקי עלית-שטראוס בנוף הגליל (צילום: מעריב אונליין)
מפעל ממתקי עלית-שטראוס בנוף הגליל (צילום: מעריב אונליין)


מוקדם יותר הבוקר, הגיעו מנכ"ל משרד הבריאות, הפרופ' נחמן אש, ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שרותי בריאות הציבור ופנינה אורן שניידור, ראש שרות המזון הארצי במשרד הבריאות למפעל בנוף הגליל על מנת לעמוד מקרוב אחר הכשלים שאירעו. 

עם הגעת הצוות למקום מסרו הבכירים הצהרה, במהלכה אמר פרופ' אש: "יש מספר מקרים של תחלואה בסלמונלה, ויש אפשרות שזו כתוצאה מאכילת מוצרים מהמפעל הזה. אנחנו בוחנים את הקשר הזה. אנחנו מזהים גידול בדיווחים על סלמונלה. לא יודעים אם בכמות המקרים או בגלל פשוט שיש מודעות. הסלמונלה תתפשט? זה תלוי אם חומר הגלם יתפשט בעוד מפעלים. אנחנו מניחים שזה נעצר בגלל הפסקת העבודה במפעל".

פרופ' אש וד''ר אלרעי פרייס במפעל השוקולד בנוף הגליל (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
פרופ' אש וד''ר אלרעי פרייס במפעל השוקולד בנוף הגליל (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

ד"ר אלרעי-פרייס הוסיפה: "החשיבות בביקור במפעל היא בגלל שהתגלו כשלים. המפעל מבין ועושה תהליך הפקת לקחים ועושה עבודה בצורה מלאה עם צוות המחוז וצוות שירות המזון. עובדים בשת"פ כדי שהמפעל יחזור לפעילות בטוחה בצורה מהירה".