כמעט כמו כל מערכות הגוף, גם העור עובר חלק מתהליך ההבשלה כשהתינוק נמצא כבר מחוץ לרחם. עור התינוקות עדין ורגיש יותר מעור המבוגרים. בגלל חוסר הבשלות של מחסום האפידרמיס, עורם של התינוקות נוטה לאבד יותר מים ומתייבש בקלות. לכן, בימים הראשונים לחיים, עורו של התינוק נוטה להתקלף, במיוחד בכפות הידיים והרגליים. התופעה נפוצה בייחוד בתינוקות שנולדו לאחר תאריך הלידה המשוער.

הקיץ כבר כאן: כך תגנו על עור הפנים מפני השמש>>>

פנינו לד"ר מרינה לנדאו, דרמטולוגית בכירה ומי שנחשבת לאחד מהרופאים המומחים בעולם בתחום הצערת העור, שמפתחת כעת סדרת הפרימיום MAHUT - קו מוצרים דרמו-קוסמטיים, כדי להבין יותר ממה צריך להיבהל וממה לא. קבלו פרומו: מהרוב לא.

רוב הילודים מפתחים בימים הראשונים פריחה הנקראת אריטמה טוקסיקום. למרות השם המפחיד מעט, מדובר בפריחה חסרת כל משמעות קלינית. היא גם לא טורדת את מנוחתו של התינוק. הפריחה נראית כנקודות צהבהבות שמוקפות ברקע אדמדם, היא מופיעה בדרך כלל על עור הפנים והגוף וחומרתה שונה מתינוק אחד לשני. היא אינה דורשת טיפול וחולפת ספונטנית תוך מספר ימים עד שבועות. 

מה פתאום אקנה?
כ-20% מתינוקות מפתחים לאחר הלידה אקנה של תינוקות. המחלה נובעת מהשפעת ההורמונים של האם המועברים לתינוק דרך השיליה. הפצעים האלה אינם גורמים לאי נוחות כלשהי לתינוקות ומחייבים טיפול רק במקרים חריגים. במרבית המקרים הם חולפים ספונטנית בתוך מספר שבועות. אין קשר בין חומרת האקנה בינקות לזו שתופיע (או שלא) בגיל ההתבגרות.

סבוראה: לא רק במבוגרים
אודם וקשקשת בעור הקרקפת הם תופעה לא נדירה בתינוקות. לעתים, הקשקשים מתקשים ויוצרים כיסוי שלם, דמוי כיפה, של עור הקרקפת. התופעה נקראת cradle cap (כובע עריסה), היא נובעת מפעילות יתר של בלוטות החלב וחולפת מעצמה. היא לא מפריעה לתינוק כלל וכלל. אם התופעה מפריעה להורים, ניתן לשמן היטב את עור הקרקפת עם שמן תינוקות, ולאחר שהקשקשים ספגו מהשמן, לסרק בעדינות רבה את השיער, תוך קילוף עדין של הקרקפת.   

אקזמה ועור יבש
תינוקות רבים סובלים מעור יבש ומאקזמה. מעריכים שהיום כ-20% מהתינוקות נולדים עם אטופיק דרמטיטיס או אסטמה של העור. לחלקם יש רקע משפחתי. מדובר בפגם בתפקוד מחסום האפידרמיס, הפוגע ביכולתו של העור למנוע התנדפות של הלחות מתוכו. למרות שניתן לראות סימנים ראשונים של המחלה כבר בימים הראשונים לחיים, מגיל ארבעה חודשים עלולה המחלה לגרום לתינוק לאי נוחות משמעותית וחוסר שקט. הטיפול במחלה כולל ויתור על סבונים וליחוח מסיבי של העור. לעתים, יש צורך בשימוש בתכשירים סטרואידים למריחה למספר ימים.

תפרחת חיתולים
כשמה, כן היא. פריחה באזור המכוסה חיתול: מפשעות והבטן התחתונה. מאז תחילת השימוש בחיתולים חד-פעמיים, שכיחות התופעה פחתה באופן משמעותי. היא מתפתחת כתוצאה מהשפעתם המשולבת של מספר גורמים: מגע ממושך עם שתן הפוגם בשלמות העור וגורם לגירויו. עקב הלחות והחום, מתרבים באזור חיידקים ופטריות, אשר יוצרים  נגעים עוריים הנראים כמשטחים אדומים, לעתים עם הפרשה מוגלתית. הטיפול כולל החלפה תכופה של החיתול ושימוש בחיתול סופג במיוחד בעת הלילה. שטיפה וייבוש יסודי של העור. במזג אוויר טוב ניתן להשאיר את התינוק ללא חיתול לזמן מוגבל. מומלץ בעת החלפת החיתולים למרוח על העור תכשירים המגינים עליו מפני הגירוי על ידי השתן. אם מדובר בתפרחת חמורה או עמידה לטיפול, כדאי להתייעץ עם רופא ילדים או רופא עור.

כתמי לידה  
כ-1% מהתינוקות נולדים עם כתמי לידה שונים, רובם חסרי משמעות. אך יש כאלה שמחייבים בירור או מעקב. לכן, בכל מקרה כדאי להיוועץ ברופא ילדים או רופא עור ילדים.