מחלת אבעבועות הקוף ממשיכה להכות הדים ברחבי העולם, כך ד"ר דורית ניצן מארגון הבריאות העולמי שוחחה הבוקר (ראשון) עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתכניתם ב-103FM והרגיעה כי "המחלה הזו יותר נשלטת כעת, לעומת מה שראינו עם הקורונה".

יש היסטריה מיותרת סביב אבעבועות הקוף?

"ההיסטריה היא מיותרת. אין סיבה להיות בהיסטריה. צריך להיות ערניים וזהירים, כיוון שהמחלה עדיין מתפשטת בקרב אנשים שחולים ויוצא להם להדביק את הבריאים שסביבם במגע איתם".

איך נדבקים במחלה?

"נדבקים ממגע קרוב. זאת אומרת, עור לעור, פה לעור, מגע מיני שזה גם מגע של ריריות אחת של השנייה וגם מגע במצעים, מגבות, ממש קרבה קרובה, גם שיעול ממש קרוב או יריקה מקרוב, זאת אומרת צריך מעבר ממש קרוב. זה לא משהו שיכול לעבור ממרחק".

יש הסבר למה ההתפרצות קרתה דווקא עכשיו? האם זה קשור איכשהו לקורונה?

"לא נראה כרגע שהיא קשורה לקורונה, אבל באמת בוחנים את זה. אחת הסברות היא שהווירוס התחיל כבר להתפשט במידה מסוימת, אבל לא עשה תחלואה בולטת, אפילו שבועות ואולי אפילו חודשים לפני שנודע על ההתפרצות הנוכחית. ההתפרצות הנוכחית, מה שנקרא 'החולה אפס', הוא אדם שהיה באירוע רב משתתפים והיה במגע קרוב עם מספר אנשים, ואלה חזרו לביתם והיו במגע גם קרוב, וכך זה מתפשט במעגלים וממש חובק היום הרבה מאוד מדינות. יש 22 מדינות שמדווחות באופן פעיל ואנחנו משערים שיש את זה בעוד מדינות".  

אתם בארגון הבריאות העולמי יודעים לומר כמה מקרים יש כרגע בכל העולם?
"כן, רשומים בערך 255 אנשים".

הזן עבר מוטציה או שמדובר בהפצה רגילה?

"אנחנו יודעים שיש שני שבטים של הווירוס הזה, השבט המערבי והשבט של מרכז אפריקה. אנחנו יודעים כבר לומר שההתפשטות היא של מערב אפריקה שזה הזן היותר קל, וכעת מקבלים את הריצוף הגנטי. זה נראה מאוד דומה בכל המדינות, לא נראה פה שינוי ניכר, אבל כל מקרה שמדווח ואפשר לקבל ממנו את הריצוף הגנטי - מקבלים, ואנחנו נדע יותר פרטים בהמשך, אבל כעת נראה שגם המחלה עצמה היא המחלה הרגילה".

אבל זה לא מוגדר כמגפה.
"אנחנו מגדירים את כהתפרצות, אבל אנחנו ערניים, וברגע שזה ייראה יוצא מהמעגלים הצפויים - אנחנו ניידע".

אתם לא קוראים כרגע לחיסון המוני או לשינוי במדיניות התעופה?

"לא, ממש לא. אנחנו רק מבקשים מאוד מאנשים לבחון את הקשרים הגופניים, האינטימיים. מי שיש לו תחושת מחלה, פריחה, בכל שלב שהוא, לא להיות במגע אינטימי עם מישהו אחר, וממש לנקות ולבדוק את המצעים, המגבות ולא לחלוק אותם עם אף אחד אחר".