מה חשוב לדעת על כבד שומני?
האיברים השונים בגופינו חשופים ללא מעט מחלות ומפגעים, ולא תמיד אנחנו מודעים להם. 
חשוב שגם מי ששומר על אורח חיים בריא יהיה מודע לאותם המפגעים ולהכיר את פעולות בהן ניתן לנקוט על מנת להימנע מהם.

תפקידו של הכבד בגוף
לכבד יש תפקיד חשוב וחיוני בגופינו, הוא למעשה האיבר האחראי על פירוק השומנים, הפחמימות והחלבונים והפיכתם לאנרגיה. 
ברגע שתפקוד הכבד נפגע, לא תמיד ניתן יהיה להבחין בתסמינים המעידים על כך, אלא שאם לא מגלים את הבעיה בזמן ופועלים על מנת להאט את התפתחותה, היא עלולה ללכת ולהחמיר ובמקרים רבים עלולה להתפתח דלקת כבד ואף שחמת כבד. 
מהסיבה הזאת, ההמלצה היא להיות מודעים לסימפטומים אשר עלולים להעיד על כבד שומני ובמידה והם מופיעים, לגשת להיבדק ולטפל בהתאם.

תסמינים אשר יכולים להעיד על כבד שומני
ישנם מספר סימפטומים אשר יכולים להעיד על כבד שומני ובין היתר: תחושת אי נוחות, עייפות מוגברת כאבים בצד הימני של הבטן,  חוסר באנרגיה, תחושת אי שקט, בעיות שיניים, בעיות במערכת העיכול ועוד..
ישנן גם סיבות שונות אשר יכולות לגרום למצב זה ובין היתר: לחץ דם גבוה, יתר שומנים בדם, תזונה מעובדת, בעיות ספיגה, חוסרים תזונתיים מסוגים שונים, עודף משקל, נטילת תרופות מסוגים מסוימים, צריכה מוגברת של משקאות אלכוהוליים ועוד.. 

איך מאבחנים כבד שומני?
ניתן לאבחן כבד שומני במסגרת בדיקות רגילות – כאשר הרופא יזהה שהכבד הינו מוגדל מעט מגודלו הסטנדרטי. 
בדיקת דם יכולה להעיד על עלייה באנזימים מסוימים של הכבד אשר גם הם עלולים להעיד על בעיה. 
בדיקות נוספות אשר יבוצעו כאשר יהיה חשד למצב זה הן: צילום רנטגן, בדיקת הדמיה וביופסיה של הכבד – כאשר, באמצעות הביופסיה ניתן לאבחן בצורה הטובה והמדויקת ביותר את קיומה של מחלה זו. 

איך לטפל בכבד שומני?
נכון להיום, אין עדיין טיפול פרטני למחלת הכבד השומני. יחד עם זאת, במידה והגורם לכבד שומני הוא מחלה אחרת, נהוג לטפל באותה המחלה. עוד דבר ממומלץ ביותר הוא לבצע ביטוח בריאות איכותי שידאג לכסות את הטיפולים במידה ולדוגמא, הגורם לכבד השומני הוא צריכה מוגברת של אלכוהול או תרופות מסוימות יש להפסיק לצרוך אלכוהול ולנסות למצוא חלופות לאותן התרופות. 
במידה ובעל הכבד השומני סובל מהשמנת יתר, ההמלצה תהיה בעבורו להוריד במשקל. 
לא משנה מהי הסיבה לכבד השומני, פעילות גופנית, תזונה מאוזנת והפחתת כמות הקלוריות יכולה לסייע בהאטת התפתחות המחלה. 
מעבר לכך ישנם מספר תוספי תזונה וחומרים שונים כמו וויטמין E, אומגה 3 וגדילן מצוי (סוג של קוץ אשר גדל באדמה) אשר גם הם יכולים להאט את קצב ההתפתחות שלה. 

לסיכום, מחלת הכבד השומני נחשבת כיום למחלה השכיחה ביותר בקרב אוכלוסיית העולם המערבי. ישנם לא מעט מקרים בהם המחלה עלולה להחמיר ולגרום למצבים של: דלקות, צלקת, שחמת ובמקרים קיצוניים גם לסרטו הכבד. 
מכיוון שאין תרופה אשר בכוחה לרפא את המחלה ההמלצה היא כמובן להימנע מהגורמים להיווצרותה והיכרות עם כל אותם חומרים ותוספי תזונה או צמחי מרפא שונים אשר בכוחם להאט אותה. 
בכל מקרה בדיקות תקופתיות מקיפות אצל רופא, יכולות לסייע לזהות את המחלה בזמן וכאמור, לבצע את כל אותן הפעולות אשר יכולות להאט אותה ולהפחית את הסיכויים להחמרתה.