בצל הגל השישי וההתפרצות המחודשת של נגיף הקורונה, לאחרונה גם החלה גם התפרצות של נגיף הפוליו בקרב ילדים לא מחוסנים ואבעבועות הקוף במדינות רבות בעולם. על כך, ד"ר ליאור הכט־שגיא מהמחלקה לבריאות הציבור במשרד הבריאות, שוחחה הבוקר (שישי) עם ג'ודי שלום ניר מוזס ב-103FM. כמו כן, הסבירה מדוע היינו עדים להתפרצות נגיף הפוליו בתקופה האחרונה.

בפתח השיחה, נשאלה כיצד מספר מגפות התפרצו ביחד, והשיבה: "שאלה מצוינת שמדענים בכל העולם מתחבטים בה. יש כל מיני השערות. לכל אחת מהמחלות המתפרצות יש כנראה סיבות אחרות, האם יש קשר בין ההתפרצות שלהן לקורונה? יכול להיות קשר, לאו דווקא ישיר".

מעבדת קורונה (צילום: מרק ישראל סלם)
מעבדת קורונה (צילום: מרק ישראל סלם)

לדבריה, "אפשר לקחת את הפוליו כמקרה בוחן, ואנחנו יודעים שפוליו זו מחלה שאין לנו טיפול נגדה. הדרך היחידה שלנו לטפל בה היא למעשה למנוע אותה, והמניעה נעשית על ידי חיסונים. כדי שהפוליו לא יסתובב באוכלוסייה אנחנו צריכים להגיע לכיסוי חיסוני גבוה של האוכלוסייה, אנחנו רוצים שהילדים יהיו כמה שיותר מחוסנים".

לאחר מכן, התייחסה לחשיבות חיסון הילדים כנגד נגיף הפוליו: "כל הילדים שנולדו החל משנתון 2013 קיבלו את כל החיסונים משום שב-2013 החיסון החי מוחלש חזר לשגרת החיסונים במדינת ישראל לאור ההתפרצות שהייתה דאז בביוב בדרום הארץ. כל הילדים החל מ-2013 מחוסנים גם בחיסון החי מוחלש. התחלנו את המצבע הנוכחי עם כיסוי חיסוני של 51 אחוזים, תוך כדי המצבע שאנחנו מצבעים כרגע העלנו את הכיסוי לכ-80 אחוזים".

"אני רוצה להפריד בין שני החיסונים ולהסביר, החיסון המומת מגן על הילד עצמו, הוא גורם לכך שאפילו אם הילד ידבק בפוליו הוא לא יקבל שיתוק ילדים. החיסון השני, החי מוחלט שניתן בטיפות, אני קוראת לו חיסון שמגן משפחתית. הוא מונע מהילד להמשיך להפריש את הווירוס בצואה ולמעשה על ידי כך הוא מגן למשל על אח צעיר שרק נולד שעדיין לא יכול להתחסן, לא עלינו על סבא או סבתא עם דיכוי חיסוני. השילוב של שני החיסונים חשוב מאוד למוגנות המלאה", הוסיפה.

"מבחינת הפוליו, הילדים שהם בגילאי טיפות החלב + עד גיל שש מקבלים את החיסונים בטיפות החלב, כמו שהורים מכירים. ילדים מעל גיל 6 משלימים את החיסון החי מוחלש בטיפות במרפאות של קופות החולים. הרחבנו את שעות מתן הפעילות של החיסונים. אנחנו נערכים לשנת הלימודים הבאה וגם הדבר הזה נמצא על השולחן", סיכמה.

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm