רבים מאיתנו מוצאים את עצמם סובלים מכאבי ראש, בחילות או כל תחושה קשה אחרת בגוף, ובכל זאת נמנעים מלצרוך תרופות. חשבנו וחשבנו מה אפשר לעשות במקרה כזה בו התסכול גובר, אך ההחלטה שלא לצרוך חומרים אחרים נשארת במקומה. לשם כך, התייעצנו עם פרופסור רפי קרסו, שהסביר לנו מה הן השיטות היעלות ביותר להתגבר על הכאב

לעוד כתבות והמלצות של פרופסור רפי קרסו>>>

"כאב הוא סימפטום והוא סימן שמעיד בדרך כלל שמשהו לא בסדר", הסביר המומחה. לדבריו, כ-70% אחוז מהפניות לרופאים הן בגלל כאב ולכן יש להתייחס אליו בצורה רצינית, בטח ובטח הוא חוזר ונשנה, ובעיקר להבין מאיפה הוא מגיע. רק כאשר הסיבה ידועה אפשר לטפל בו באופן קבוע, ועד שנגלה מה מקור הבעיה, אפשר לטפל באופן חד פעמי. 

נתחיל בזה שכאב הוא שילבו של גוף ונפש ובנוי משלושה מרכיבים - גירוי כאב, תגובת כאבים והתנהגות כאב, ובוודאי לא תופתעו לגלות שלא תמיד יש סנכרון בין עוצמת הכאב לבין המקור שלו. "לפעמים, כאב גדול וחזק יכול לעבור כמעט ללא סבל, ואילו כאב קטן יכול לגרור לתגובה דרמטית. לכן, כל טיפול בכאב אמור להתייחס גם לצד הגופני וגם לצד הנפשי", הסביר פרופ' קרסו וציין כי כאב אקוטי פתאומי מופיע בדרך כלל עם חרדה וכאב כרוני ממושך מופיע בדרך כלל עם דיכאון, ולכן כדי למצוא טיפול שיגע בכל התחומים.

כשמדובר בטיפול שאינו תרופתי, אפשר לפתור בעיות מסוימות גם על ידי טיפול פיזיולוגי - כמו מסאז' לכאבי שרירים, גלים אלקטרומגנטיים, קרינת לייזר שיכולה לעזור לכאבים חיצוניים, גירוי חשמלי עצבי וגם כמובן טיפולים ב-CBD שמשלבים טיפולים פסיכולוגיים והתנהגותיים שמלמדים אותנו איך להתייחס פחות לכאב. 

בנוסף לכך, הוסיף פרופ' קרסו את תרופות הסבתא, למשל קומפרסים מסוימים שמרגיעים את המקום, או לחילופין גירוי של אזור אחר בגוף שמעביר את הכאב אליו. כמובן ובעיקר אפשר להשתמש ברפואה משלימה כמו דיקור, שיאצו, כירופרקטיקה וכו. 

פרופ' רפי קרסו (צילום: רמי זרנגר)
פרופ' רפי קרסו (צילום: רמי זרנגר)