סרטן השד הוא הנפוץ ביותר בקרב נשים, ועל אף שמרבית הנשים מאובחנות מוקדם, יש קבוצת חולות שמתגלות בשלב הגרורתי, או שהמחלה שלהן חוזרת באופן מפושט. בשנים האחרונות נוספו טיפולים חדשניים לחולות עם סרטן שד גרורתי מסוג HER2, שמגיעים ישירות לגידול מבלי לפגוע בתאים הסמוכים. אז האם סרטן שד גרורתי יהפוך בעתיד למחלה כרונית? מהם הפיתוחים המשמעותיים בטיפול במחלה? ואיזו קבוצת חולות חדשה התגלתה לאחרונה? ד"ר נועה אפרת בן ברוך, אונקולוגית בכירה ולשעבר מנהלת המערך האונקולוגי במרכז הרפואי קפלן, עם כל ההסברים.

''כ-5,000 נשים מאובחנות בשנה'' (צילום: Annette Bunch gettyimages)
''כ-5,000 נשים מאובחנות בשנה'' (צילום: Annette Bunch gettyimages)

מה השכיחות של סרטן השד?
"כ-5,000 נשים מאובחנות בשנה. זה הסרטן השכיח ביותר בישראל למרות שהוא פוגע בכמחצית מהאוכלוסייה - אוכלוסיית הנשים".

כמה מתוכן חולות בסרטן שד גרורתי?
"קודם כל סרטן שד גרורתי זה למעשה סרטן שנמצא בשד או בבלוטות לימפה אבל קיימות גרורות מחוץ לשד ולבלוטות כמו למשל בעצמות, בריאות, בכבד או במוח. זה אומר שהסרטן התפשט לגוף. כ- 3-4 אחוז מהנשים שמגיעות לראשונה לרופא מאובחנות כחולות גרורתיות. חוץ מזה, חלק מהנשים שאובחנו עם סרטן שד מוקדם ולמרות שהן קיבלו טיפול, המחלה שלהן חוזרת והן מפתחות סרטן שד גרורתי. בסה"כ כ-25 אחוז מכלל הנשים עם סרטן שד הן גרורתיות.

איך מגלים סרטן גרורתי?
"כמישהי מגיעה עם גוש בשד, שולחים אותה לביופסיה ולבדיקות הדמיה ובחלק מהמקרים יעשו ניתוח כבר בהתחלה. כדי לגלות אם יש גרורות נהוג כיום לעשות פט סי-טי שנחשב לבדיקה יותר רגישה מבדיקות אחרות"

כמה דחוף להתחיל בטיפול?
"סרטן שד הוא לא לוקמיה, שם מתחילים מיד טיפול. בכל סרטן מטפלים באופן מושכל. רק במקרים נדירים צריך להתחיל טיפול מהיום להיום. צריך לעשות ביופסיה ולראות את המאפיינים של הגידול כי הטיפול נקבע על פי המאפיינים של הגידול. זה משמעותי לקבל את כל המידע כדי לתת את הטיפול הטוב ביותר לאותה חולה".

איזה סוגי סרטן קיימים?
"עד היום חילקנו את סרטן השד לשלושה סוגים: הראשון הוא סרטן שד הורמונלי והוא הסוג הכי שכיח. כ-70% מהחולות יאובחנו עם סוג זה של המחלה והחולות יקבלו טיפול בתרופות אנטי הורמונליות. השני הוא חולות עם ביטוי יתר של חלבון שנקרא HER2. זה חלבון שנמצא על קרום התא והוא הופך את סרטן השד להרבה יותר ממאיר והרבה פחות רגיש לטיפולים. במקרה הזה טיפול כימותרפי הוא פחות יעיל עבור קבוצת החולות הזו. השלישי הוא סרטן מסוג טריפל נגטיב - חולות שלגידול שלהן אין הורמונים ואין ביטוי של HER2 ובמקרים האלו נותנים רק טיפול כימי".

"בעבר לחולות מסוג 2 HER לא היו מספיק טיפולים טובים והייתה יותר תמותה של נשים עם מחלה גרורתית מהסוג הזה. לפני למעלה מ-20 הייתה מהפכה ובזכות טיפול בנוגדנים המחלה הפכה למעיין 'מחלה כרונית'. למעשה חולות עם סרטן שד בשלב מוקדם יעברו ניתוח להסרת הגידול יחד עם כימותרפיה ונוגדנים.

לפני מספר שנים פותח דור מתקדם של תרופות לחולות גרורתיות מסוג HER2 הנקרא 'נוגדן צמוד כימותרפיה', וכיום יש אפילו דור עוד יותר חדש ועוד יותר מתקדם שפועל כמו 'טיל מונחה מטרה'. למעשה הטיפול מכיל כימותרפיה ומגיע כמו טיל ישירות לתא הממאיר שיש עליו את הביטוי של HER2. הטיפול נכנס לתא הממאיר ורק שם מתפרקת הכימותרפיה. כלומר הכימותרפיה עובדת רק על התאים הסרטניים. זה מהפך של ממש ויש פחות תופעות לוואי".

''זו לא מחלה אחת, סרטן זה המון מחלות'' (צילום: fstop123 gettyimages)
''זו לא מחלה אחת, סרטן זה המון מחלות'' (צילום: fstop123 gettyimages)

האם יש ל- HER2 יש רמות ביטוי שונות?
"כן. HER2 נבדק בבדיקה פתולוגית. מסתכלים על החלבון תחת המיקרוסקופ ומדרגים את רמת הביטוי - כמה החלבון הזה חזק על קרום התא מ-0 עד 3. דרגות 0,1 ו-2 - נחשב לHER2 שלילי ודרגה 3 ל- HER2 חיובי. עד היום התייחסנו רק ל'שלילי' או 'חיובי'. כיום אנחנו מבינים שיש דרגות שונות וייתכן וגם לסרטנים בהם יש ביטוי של 2HER ברמה 1 ו-2 יש משמעות טיפולית. ישנם מחקרים שבודקים האם הביטוי של HER2 ברמה הבינונית ונמוכה יש משמעות, וכבר יש ממצאים שמעידים שכן ניתן לטפל באותה קבוצת חולות".

הגוף יכול לגלות עמידות מול תרופות?
"כן. זו אחת הבעיות הכי גדולות של סרטן בכלל וסרטן שד בפרט. בדרך כלל נשים שמגיבות טוב ולהרבה זמן לא מפתחות עמידות לטיפולים. אם הטיפול מפסיק לעזור, זה בדרך כלל בהתחלה. הסרטן הוא מאוד חכם ומפתח מסלולי התנגדות עקיפים ועמידות לתרופות שונות".

את חושבת שבעתיד ימצאו תרופה לסרטן?
"סרטן זו לא מחלה אחת, סרטן זה המון מחלות. יש לנו קבוצה של טיפולים המכונים 'אימונותרפיה' - אלו טיפולים בהם אנחנו מלמדים את מערכת החיסון של הגוף להילחם בסרטן. אנחנו נותנים תרופות שמלמדות את הגוף לזהות את הסרטן כגוף זר, וזה ממש מהפך, כי מדובר בתרופות שעובדות על הרבה מאוד גידולים אבל פחות בסרטן שד. אבל בעיקרון כל גידול הוא יחיד ומיוחד וקשה יהיה למצוא רק תרופה אחת".

מי שסובלת מסרטן שד גרורתי צריכה לקחת בחשבון שמדובר בטיפול לכל החיים?
"כן, מדובר בטיפול קבוע. סרטן שד גרורתי יכול להפוך למחלה כרונית שנמשכת הרבה שנים אבל לצערנו לא בכל המקרים. יש הרבה פיתוחים חדשים שעוזרים לנו בכך אבל לא תמיד.

*התוכן בערוץ זה אינו מהווה חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי.