65 שנים עברו מאז שהחלו להיערם עדויות על היעלמות ילדי תימן, המזרח והבלקן, הפרשה ממשיכה לעורר סערה, זאת לצד דרישת המשפחות הרבות - לקבל תשובות חד משמעיות מהמדינה. משרד הבריאות עידכן היום (שלישי) על התקדמות משמעותית, כאשר המעבדה הביולוגית במכון הלאומי לרפואה משפטית הצליחה באופן תקדימי להפיק פרופיל גנטי מלא משרידיו של יוסף מלמד ז"ל, אשר נלקחו מקברו שנפתח במסגרת הליך זיהוי בפרשת ילדי תימן, המזרח והבלקן.

דיון מתוח בפרשת ילדי תימן הבלקן והמזרח: משרד הבריאות דחה את הדוח
פתיחת קברי ילדי תימן: שרידיהם של שתי גופות אותרו בתוך הקבר, ההליך נעצר
פתיחת קברי ילדי תימן: "הם רוצים להערים קשיים, יש דרישה לעכב את ההליך"

תוצאות הבדיקות נמסרו היום לבית המשפט ולנציגי המשפחה, כאשר ההשוואה הגנטית בין הפרופיל שהופק תתבצע לאחר קבלת דגימות מבני משפחתו. זו הפעם הראשונה בה מעבדה מצליחה להפיק פרופיל גנטי מלא של שרידי המנוח, זאת לאחר שבפתיחת הקברים בשנת 1997, נשלחו דגימות למעבדה מובילה בעולם שלא הצליחו להפיק DNA.

כאמור, הטכנולוגיות והניסיון העומדים כיום לרשות המעבדה מאפשרים להתמודד עם דגימות DNA מפורקות, ברמת שימור נמוכה, ובכמויות קטנות האופייניות לשרידים של מנוחים שנפטרו לפני שנים רבות. במשרד הדגישו כי "ההשתמרות היחסית של שרידי המנוח והימצאות קרובי משפחה מדרגה ראשונה, יאפשרו את המשך הליך הזיהוי והשוואה גנטית בין המשפחה לשרידים שהוצאו מהקבר".

ד״ר נורית בובליל, מנהלת המעבדה הביולוגית במכון לרפואה משפטית, מסבירה על הממצא. צילום: דוברות משרד הבריאות

עוד נמסר: "משרד הבריאות והמכון הלאומי לרפואה משפטית ימשיכו לעמוד לצד המשפחות ולעשות את כל המאמצים בכלים המקצועיים העומדים לרשותם במטרה לשפוך אור בדבר גורל יקיריהן ולנסות להקל על לכאבם".