כפי שפורסם לראשונה ב"מעריב" בדצמבר האחרון, מיזם הרשת הראשון בישראל להגברת השיח בנושא בריאות הנפש יוצא כעת לדרך.

זוהי יוזמה של עמותת אנוש על פי מודל ?R U OK האוסטרלי, המיושם לראשונה מחוץ לאוסטרליה ונועד להעלאת המודעות בציבור לחשיבות הסולידריות והאחריות החברתית לרווחתם ולשלומם של האנשים סביבנו.

מסקר שערכה עמותת אנוש עולה כי 82% מהישראלים מרגישים מוטרדים מבעיות היום־יום, וכ־25% מדווחים על החמרה במצבם הנפשי מאז משבר הקורונה. עם זאת, 56% מהישראלים מספרים על קושיים להתעניין בשלומם של אנשים בסביבתם הקרובה, ו־70% מהמשיבים מעידים כי חוששים לגעת בבעיות האישיות של חבריהם.

המודל מבוסס על ארבעה שלבים פשוטים שתטמיע העמותה באמצעות המהלך וסדנאות בארגונים: לשאול אם הכל בסדר, להקשיב, להציע דרכים לפעולה ולשמור על קשר. קידומו החל מהשבוע כולל קמפיין ברשתות החברתיות פייסבוק, אינסטגרם וטיקטוק, פעילות משפיענים, שיתוף פעולה עם רשויות מקומיות ופעילות תקשורתית נרחבת תחת המסר "הגיע הזמן להפסיק לשאול ולהתחיל להתעניין באמת, כי שיחה קטנה יכולה לעשות שינוי גדול". באתר ruok.org.il מציעה אנוש כלים שיאפשרו לכם לנהל שיחה עם קרוביכם ואולי לשנות את חייהם.

מנכ"לית אנוש ד"ר הלה הדס מסרה: "ממחקרים עולה כי התחושה שמישהו רואה אותנו ומתעניין יכולה להיות משמעותית מאוד ולעתים מצילת חיים. בעזרת הכלים של ?R U OK כולנו יכולים להתעניין בשלומם של האנשים סביבנו ולעזור להם לעבור תקופה קשה ולהתמודד עם משבר".

?R U OK  הוא מיזם ללא כוונת רווח שהוקם באוסטרליה ב־2009 להגברת שיח בנושא בריאות הנפש. היוזם היה גאווין לארקין בעקבות התאבדותו ב־1995 של אביו במטרה לעודד אנשים לדבר יותר בפתיחות על מה שמטריד אותם.