"השליחות שלי היא לעזור לכמה שיותר משפחות להתמודד בתוך הסיטואציה שאליה נקלעו, לאחר שהן מפסיקות לחיות את חייהן ועוברות לחיות בצל המכור, לצד תסכול, כאב וכעס". כך אומרת יעל קינן, מטפלת ומאמנת להתפתחות ולהעצמה אישית, המסייעת למשפחות של מכורים לסמים ולחומרים שונים להתמודד עם המציאות החדשה שנכפתה עליהם.

על פי הנתונים, אחד מכל שבעה ישראלים סובל מהתמכרות לחומרים ממכרים. המכורים מגיעים מכל שכבות האוכלוסייה, ומאחורי כל אחד מהם עומדת משפחה עם הורים וילדים שנאלצים להתמודד עם הסיטואציה המורכבת. מרביתם מרגישים חובה להסתיר את העובדה כי במשפחתם יש מכור וחיים בבושה ובפחד.

קינן, שמדריכה ומלווה בני משפחה של מכורים כבר תקופה ארוכה, עובדת בשיתוף פעולה עם מרכזי גמילה ובאופן פרטי. בשיחה עם "מעריב" היא מסבירה את חשיבות מתן הסיוע לבני המשפחות ולא רק למכור עצמו: "הקרובים הם למעשה חלק בלתי נפרד ולעתים מכריע במעגל ההתמכרות, אבל מתנהלים במציאות בלתי אפשרית, לרוב לבד, ולא יודעים שאפשר אחרת".

בהדרכתה קינן מעניקה כלים למשפחות אלו ומלווה אותן בהתמודדותן המורכבת: "השיטה שפיתחתי נותנת את היכולת להתמודד עם המצב הזה ומוכיחה את עצמה, בייחוד במציאות שאין כמעט פתרונות אחרים של ליווי אישי ייעודי למשפחות", היא מספרת. הורים לבת מכורה סיפרו: "לאחר קבלת ההדרכה למדנו כיצד להתייצב מול בתנו, נחושים ומדויקים יותר ולא נבוכים. הבנו שיש דרך אחרת לחיות, גם אם בתנו חולה, כמו בכל בית שבו אחד מבני המשפחה חולה".

רעייתו של גבר מכור מספרת: "שנינו עובדים במשרות נחשבות ובכירות ואף אחד לא ידע מה מתחולל בין קירות ביתנו. התהליך נתן לי כוח לקום ולסדר מחדש את החיים שלי".

קינן מסבירה: "הבחירה בעיסוק שלי הגיעה מתוך הדרך האישית שלי, המאפשרת לי ללוות באופן אפקטיבי ויעיל את המשפחות. חיי קיבלו תפנית, כשהבנתי שאצלי במשפחה יש אדם מכור. עמדתי כמו חוצץ בינו לבין ההתמכרות שלו, ובעיקר התכחשתי והתביישתי. כל ניסיון שלי לעזור לו עלה בתוהו, וחשבתי אז כמה הייתי שמחה לו הייתה דמות שתיתן לי כלים להתמודד נכון עם ההתמכרות שלו בצורה שמייצרת סיכוי כלשהו ולצד זאת תסייע לי לשמור על חיי".