אנשים הסובלים ממחלת הריאות סיסטיק פיברוזיס עלולים לעתים לפתח זיהום בריאות שקשה לטפל בהן ועלולות להיות להן השלכות חמורות עד כדי מותו של החולה. אולם יש תקווה בתחום הזה: חוקרים מאוניברסיטת אסטון הבריטית בוחנים טיפול במחלה המבוסס על דבש אנטי בקטריאלי.

יותר מסתם סוכר: הסגולות הבריאותיות של הדבש | מאיה רוזמן

החוקרים גילו כי דבש מאנוקה, המופק מצוף של עץ המאנוקה, על ידי הדבורה האירופית שאוכלת את פרחי עץ התה, עשוי להיות מאוד יעיל בטיפול בזיהומי ריאות. דבש מאנוקה, בנוסף לכימיקלים שמייצרים חמתן על פחמני כמו בכל סוגי הדבש, מכיל גם רכיב אנטי בקטריאלי בשם מתילגליאוקסל.

החוקרים בדקו את הטיפול על דגימות שנלקחו מ-16 חולים בזיהום. הם ריססו את הדגימות בנוזל שמכיל תערובתשל דבש מאנוקה ואנטיביוטיקה בשם אמיקסין והתוצאה היתה שהתמיסה חיסלה לחלוטין את הבקטריה ובכמות הרבה יותר קטנה פי 8 ממה שהיה דרוש עד כה. 

לדברי החוקר ד"ר ג'ונתן קוקס, תוצאת הניסוי מאפשרת להפחית משמעותית את הסיכון באובדן השמיעה, אחת מתופעות הלוואי החמורות של שימוש באמיקסין במנות גדולות לתקופות ארוכות ולשפר את איכות החיים של חולים רבים, בייחוד אלה הסובלים מסיסטיק פיברוזיס. לדבריו, ניסויים בבני אדם צפויים להתחיל בקרוב.