מזון אולטרה מעובד הוא אוכל שמיוצר באופן תעשייתי, בדרך כלל מוכן לאכילה או לחימום ואכילה, והוא מכיל רכיבים מלאכותיים. הבעיה באוכל אולטרה מעובד, כמו פיצה קפואה, מזון מהיר, מרקי אינסטנט ומנות חמות למיניהם, קינוחים ומשקאות תוססים, היא שכמעט אין בהם רכיבים מלאים ולכן פחות בריאים.

לא רק השפעה גופנית: זאת הסיבה שלא כדאי לכם לאכול מאוחר בלילה

מחקרים מדעיים מצאו שצריכה גבוהה של מזון אולטרה מעובד עלולה לגרום להשמנת יתר ומחלות לב. גברים שאוכלים מזון כזה בכמות גדולה נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח סרטן במעיים.

אלא שמחקרים חדשים מצאו כי צריכה מוגברת של מזון אולטרה מעובד משפיעה לרעה גם על המוח, כמו למשל סיכון גבוה יותר לחלות דמנציה, כך לפי גילוי של מדענים באוניברסיטת  טיאנג'ין שבסין. הם גם גילו שהחלפתו במזון לא מעובד או מעובד מעט מפחיתה את הסיכוי לחלות בדמנציה. 

לדברי החוקרים, עלייה של 10 אחוזים בצריכת המזון האולטרה מעובד משמעותה הגברת הסיכון ללקות בדמנציה ב-25%. מנגד, החלפת 10% מצריכת המזון האולטרה מעובד באוכל בריא יותר תביא להפחתה של 19% בסיכוי לחלות. 

לדברי פרופ' אריק הכט, מבית הספר לרפואה באוניברסיטת Florida Atlantic, אנשים שצרכו יותר מזון אולטרה מעובד סבלו מיותר בעיות נפשיות לעומת אלו שלא. בין התופעות שנצפו נמצאו דיכאון קל, לחץ וחרדה. 

"עיבוד מזון בצורה הזאת מדלל את הערכים התזונתיים שלו ומגביר את כמות הקלוריות שבו, משום שמזונות כאלה נוטים להיות מועשרים בסוכר, שומן רווי ובמלח, ומנגד יש בהם כמות מעטה של חלבון, סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים", אמר החוקר.