אנשים עם תפקוד טוב יותר של תאי גזע מיוחדים בשם אנדותליאליים יפתחו פחות מחלות לב מאשר אחרים, גם אם שתי הקבוצות סובלות מגורמי סיכון מרובים למחלות לב. כך עולה ממחקר ישראלי חדש ופורץ דרך בתחום מחלות הלב, שמתפרסם בימים אלו על ידי בית החולים אסותא באשדוד. המחקר נעשה בשיתוף עם בי"ח בלינסון - מרכז רפואי רבין.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

ד"ר עינת שקד ופרופ' אלי לב מהמערך הקרדיולוגי בבית החולים בדקו מי הם אותם אנשים שסובלים מגורמי סיכון מרובים למחלות לב (סוכרת, עישון, השמנה, עודף כולסטרול) ובכל זאת לא יפתחו מחלות לב, לעומת אנשים אחרים בעלי פרופיל דומה של מחלות רקע שכן יסבלו ממחלות לב.

השאלה שעמדה במרכז המחקר היא האם קיים גורם אשר "שומר" על אותם בני מזל מלפתח מחלת לב. במסגרת המחקר איתרו החוקרים 25 מטופלים בעלי גורמי סיכון קרדיווסקולרים מרובים שעברו בדיקת CT של עורקי הלב ונמצאו כבעלי עורקים תקינים לחלוטין. לאחר מכן השוו ביניהם לבין מטופלים עם פרופיל דומה, הסובלים ממחלת לב מוכחת. במקביל, התבצעה סדרת בדיקות נוספת כדי לגלות ולמצוא הבדלים בין הקבוצות.

הממצאים העלו בפני החוקרים תופעה מעניינת: לחולים שאינם מפתחים מחלות לב יש כאמור תפקוד טוב יותר של תאי גזע אנדותליאליים – תאים מיוחדים המצויים בדם ובעלי חשיבות רבה בחידוש ובתיקון דופן כלי הדם בתגובה לנזקים, וזאת בהשוואה לחולים עם מחלת לב קיימת, שאצלם התפקוד של אותם תאים פגוע. נוסף לכך מצאו החוקרים, שלתאים הללו יש טלומרים ארוכים יותר - מדד לתוחלת חיים ארוכה יותר של התא.

ד"ר עינת שקד, עורכת המחקר: "מצאנו מנגנונים ביולוגיים פוטנציאליים המסוגלים להגן עלינו מפני התפתחות מחלות לב. מדובר במחקר ראשון מסוגו ובעל חשיבות רבה להבנת ההבדלים השונים בחברה, בין אלו הסובלים ממחלות לב ולבין אלו שלא אף שלכאורה היינו מצפים שהחולי יפגע אף בהם. אני מאמינה שהמחקר יתרום להבנה מעמיקה יותר של התהליך הנקרא טרשת העורקים, מה שיאפשר לנו בעתיד לתת טיפול טוב יותר למחלה ואף למנוע אותה".