הליך חדשני שימנע צורך במדללי דם ויקטין את הסיכון לשבץ מוחי לסובלים מפרפור פרוזדורים, החל להתקיים לאחרונה בבית החולים רמב"ם בחיפה. צנתור בשיטה החדשנית בוצע לאחרונה בבית החולים, ללא צורך בהרדמה. התהליך מיועד לטפל באזור שבו נוצרים קרישי דם בלב.

פרופ' מחמוד סלימאן, מנהל יחידת אלקטרופיזיולוגיה, הפרעות קצב וקוצבי לב, במחלקה הקרדיולוגית של הקריה הרפואית רמב"ם, מסר בנושא: "מרבית קרישי הדם נוצרים סביב אוזנית העליה השמאלית. מדובר במעין שק שמטרתו לווסת את הלחץ שנוצר בזמן שהלב מתכווץ. חולים הסובלים מפרפור פרוזדורים נמצאים בסיכון גבוה יותר להיווצרות קרישי דם, העלולים לסכן אותם, ומסיבה זאת מרביתם נוטלים מדללי דם".

פרופ' מחמוד סלימאן (צילום: הקריה הרפואית רמב''ם)
פרופ' מחמוד סלימאן (צילום: הקריה הרפואית רמב''ם)

"אלא שחלק מהחולים אינם יכולים לקבל מדללי דם ולכן ישנו צורך בהליך ניתוחי לסגירה של האוזנית, על מנת להקטין את הסיכון לשבץ מוחי. עד היום, כדי לסגור את האוזנית נדרש צנתור דרך הוריד של הרגל, ובמקביל כניסה עם צינור דימות דרך הוושט ובהרדמה מלאה, הרבה פעמים תוך פציעת הוושט", הוסיף.

פרפור פרוזדורים (FA- Fibrillation Atrial) הינה הפרעת הקצב השכיחה בעולם. מטופלים המתמודדים עם פרפור פרוזדורים, סובלים למעשה מהפרעת קצב לב, דבר העשוי לסכן את חייהם. 

במצב של פרפור פרוזדורים, עלולים להיווצר קרישי דם בפרוזדור הלב ובעיקר באוזנית של העלייה השמאלית, העלולים לנדוד מהלב ולגרום לתסחיף במוח או בכל איבר אחר בגוף. רוב החולים הסובלים מפרפור פרוזדורים נזקקים לטיפול במדללי דם על מנת להקטין את הסיכון לשבץ מוחי. כאשר ישנה התווית נגד למתן תרופות נוגדות קרישה, ניתן לטפל בבעיה באמצעות פעולה של סגירת האוזנית דרך צנתור.