בעקבות החשש ממחסור עולמי חמור בערכות אפידורל מהחודש הבא, שעליו התריע ארגון הרופאים המרדימים בפני מנכ"ל משרד הבריאות, התקבלו בימים האחרונים פניות מודאגות של נשים הצפויות ללדת בקרוב. על פי הדיווח, הסיבה למחסור הצפוי נובעת מכך שהחברה האמריקאית פורטקס, המייצרת 80% מהערכות בעולם, הודיעה על קשיי ייצור עקב מחסור בחומרי גלם בגלל המלחמה באוקראינה.

ערכות האפידורל אינן כוללות מחטים פשוטות, אלא ציוד מיוחד המאפשר להזריק את החומר לחלל האפידורלי שנמצא בחוט השדרה. על פי הנתונים של איגוד הרופאים המרדימים בישראל, כ־70־80 אלף יולדות מקבלות מדי שנה אלחוש אפידורלי. על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מתבצעות בישראל כ־170 אלף לידות בשנה. בארגון המיילדות בישראל, שמייצג 1,400 מיילדות בבתי החולים הציבוריים בארץ, מיילדות הבית והקהילה, מיהרו לצאת במסר מרגיע לנשים: "במערכת הבריאות מודעים לחשש ועושים הכל כדי למנוע מחסור. יחד עם זאת, גם אם חלילה נגיע לשם, אנחנו המיילדות בכל רחבי הארץ יודעות להציע פתרונות רבים להתמודדות עם צירי הלידה".

אסנת לוי, מיילדת בחדר לידה במרכז הרפואי הלל יפה וראש ועדת הסברה בארגון המיילדות בישראל, אומרת כי "החשש ממחסור מרעיד את עולמן של רבות מהנשים בהריון. הידיעה שיש אפשרות לקבל אפידורל נותנת שקט נפשי גם לאלה שמתכננות לידה טבעית, ואין ספק שהמידע החדש גורם לאי־שקט".

בארגון המיילדות מוסיפים כי יש עוד פתרונות ואמצעים תרופתיים רבים, כגון גז צחוק, פטיצין ומשככי כאבים נוספים הניתנים דרך הווריד. "לא פחות חשוב ועוזר מכך הם תרגילים תנועתיים, מים, מגע, דמיון מודרך, מכשירי טנס, תרגילי נשימה ותמיכה של מיילדת, שעוזרים רבות להפחתת הכאב והיכולת להתמודד איתו". עוד נמסר מהארגון כי "לידות טבעיות ללא אפידורל מתרחשות בכל יום בחדרי הלידה ברחבי הארץ". משרד הבריאות מודע לחשש במחסור בערכות אפידורל, והודיע כי הוא בודק את החלופות כדי לאפשר להמשיך את פעילות הצוותים הרפואיים כסדרה.