מעיין הנעורים הוא מיתוס, אבל צריכת קולגן ותוספי תזונה עשויה להפוך את "חלום הנעורים הנצחי" למציאותי. ישנם סוגים רבים של מוצרי קולגן בשוק, בין אם כגלולות, אבקות או נוזלים, והם כולם מבטיחים עור וציפורניים בריאים וחיוניים יותר.

דו"ח שפרסם אתר המדיה האמריקאי CNET ציין כי חשוב להבין מהו קולגן ומה הם תפקידו בגוף, ומצא כי הדרך המומלצת לקבל אותו היא מהמזון אותו אנו אוכלים.

קולגן הוא החלבון השכיח ביותר בגוף ולכן הוא חשוב במידה מסוימת בשמירה על תפקודיו. הדיאטן והמומחה לתזונה טוני קסטילו מסביר שהדרך הטובה ביותר לתאר קולגן היא כ"דבק שיחזיק דברים ביחד". הקולגן מהווה את  אבן הבניין העיקרית לגידים, רצועות, עצמות, שרירים ועור, והוא גם מסייע לגוף  לבנות את עצמו מחדש לאחר פציעות.

הגוף מייצר קולגן על ידי שילוב חומצות אמינו. בתהליך נעשה שימוש גם בוויטמין C, אבץ ונחושת, כך שניתן להגביר את ייצור הקולגן הטבעי על ידי אכילת תזונה מאוזנת.

ככל שאנו מתבגרים, הגוף שלנו מתחיל באופן טבעי לייצר פחות קולגן. בעוד שקמטים וכאבים הם חלק מתהליך ההזדקנות, ניתן להטיל ספק אם קולגן נמוך הוא הגורם למחלות הזדקנות.

לפי קסטילו, הסימנים הבאים מצביעים על רמות נמוכות של קולגן:

• חוסר גמישות של רצועות וגידים
• קמטים בעור
• חולשת שרירים
• נזק לסחוס או כאבי מפרקים
• בעיות עיכול הנגרמות מהידלדלות רירית מערכת העיכול

אם התסמינים משפיעים באופן משמעותי על איכות החיים מומלץ לראות רופא.

למרות שניתן בהחלט לנסות לייצר קולגן באופן טבעי, מתעוררת השאלה האם תוספי קולגן וטיפולי עור אכן עובדים. התשובה שאולי לא מספקת, היא שתוסף קולגן משיג במידה מסוימת תוצאות.

לדברי קסטילו, מחקרים מצאו שתוספי קולגן עשויים לסייע בריפוי פצעים והזדקנות העור, וכן להגביר את גמישות העור והלחות. יחד עם זאת אמר, כי מדובר בתוצאות ראשוניות ויש צורך במחקר נוסף כדי לאשר את הדבר.

קסטילו הזהיר כי מחקרים רבים נערכים על ידי חברות שמייצרות תוספי קולגן, כך שחלקם עלולים להיות לא מדויקים.

מאידך, קסטילו לא רואה סיבה להשקיע בטיפולי עור המיועדים להגברת הקולגן. טיפולים אלו מגיעים לרוב עם "תג מחיר" גבוה, ורוב המחקרים התומכים בכך אינם חד משמעיים במקרה הטוב. הוא הסביר כי יש מספר טיפולים ששווה לנסות, שכן כמה מחקרים הראו שמיקרונידלינג (שאומרים שהוא מגביר את הקולגן) יכול לטפל בצלקות בפנים ובסימני מתיחה, בעוד שטיפול באולטרסאונד נראה יעיל במידה מסוימת להידוק והרמה של שרירי הפנים. עם זאת, תוצאות המחקר אינן סופיות או חותכות ולכן יש לזכור שניתן להשיג תוצאות דומות ממקורות טבעיים.

אז איך מקבלים קולגן באופן טבעי?. הדרך היעילה ביותר היא תזונה מאוזנת. כאשר הגוף מייצר קולגן, הוא משתמש בחומצות אמינו, ויטמין C, אבץ ונחושת. כדי לקבל את חומצות האמינו הדרושות יש לאכול ביצים ומרק עצמות. כדי לקבל פרולין וגליצין יש לאכול שעועית ובשר, וכדי לקבל ויטמין C מומלץ לצרוך פירות הדר, פירות יער ופלפלים. אכילת בשר, רכיכות, אגוזים, דגנים ושעועית נותנים לגוף כמויות נאותות של אבץ ונחושת, לפי קסטילו.

קסטילו הדגיש כי  אם יש לבחור רק מזון אחד כדי להעלות את רמות הקולגן, זה צריך להיות מרק עצמות. "כאשר מבשלים עצמות בקר, עוף או דגים במים, הקולגן והמינרלים האחרים דולפים למים, ומספקים חומר מזין, עשיר וטעים", אמר.