פרשת ההפרייה באסותא ממשיכה לעורר סערה, כאשר היום (רביעי) בשעות הצהריים באה לעולם התינוקת שעומדת במרכז הסיפור. למעשה, התינוקת - שזכתה לשם סופיה - נולדה כאשר איש אינו יודע מיהם הוריה הביולוגיים. פרופ' שוקי שמר, יו"ר אסותא, התייחס בראיון לחדשות 12 להתפתחויות האחרונות בסיפור. בראשית הראיון, בירך את ההורים על לידת בתם. "אני מברך את ההורים, ואת האם שעברה תקופה מטלטלת ולא פשוטה", אמר, "אני מאחל להם בריאות טובה ונחת, ורק יכול לחזק אותם".

"עלייה של 400% בפניות": בהלה בקרב זוגות שהחלו הפריה חוץ גופית עקב המחדל
"נשים טוענות שנעלמו עוברים": צעירה שעברה הפריה באסותא בעדות מטלטלת
מחדל ההפריה באסותא: משפט שלמה של העת המודרנית | פרשנות

פרופ' שמר נשאל האם הוא תומך בדרישתה של האם שילדה את התינוקת - לפיה היא זו שצריכה לגדל אותה, והשיב: "אני לא מתייחס לסוגייה הזו, וכרגע יודעים עובדתית שיש פה אמא שהיתה לכאורה פונדקאית, וצריך לחזק אותה ולתמוך בה, תוך הענקת כל הסיוע האפשרי". בהמשך דבריו הוסיף: "קרוב לוודאי שישנם עשרות עד מאות זוגות המעורבים בתהליך אבל זה לא בטוח, שכן יש סיכוי שהשתמשו פה בביצית מופרית - כך שאין זיווג עם אמא ביולוגית אחרת, והדברים נבדקים בכל דרך".

"יש מתודולוגיה, שיטה מסוימת שאנחנו פועלים לפיה - תהליך מורכב בן חמש פעולות לא תלויות אחת בשנייה, ובכל אחת מהן יכלה להתרחש הטעות הקשה", הסביר והדגיש: "אנחנו לא יודעים באיזה שלב התבצעה הטעות, וייתכן שלא נדע מעולם היכן היא התרחשה. אם יהיה צורך, נפנה להורים בסיום הבדיקות ונתייעץ עימם. בסופו של דבר, הם אלה שיצטרכו להחליט האם הם רוצים לבצע בדיקות נוספות ואם לא. זה גם נושא משפטי כי לבדיקות הללו חייב להשיג צו משפטי".

הוא נשאל לגבי הזוג שנטען תחילה כי הם ההורים הביולוגיים של סופיה, והשיב: "אמרנו שזו סבירות גבוהה ולא וודאות מלאה, זה היה הניתוח שביצעו טובי הגניקולוגים, אנשים שמכירים חקר ביצועים. מאחר שאין כאן וודאות איפה היתה התקלה - היתה הערכה והחט היתה מוטעית. אני מניח שרווח מאוד לזוג הזה".

תינוק נולד, אילוסטרציה (צילום: ingimage ASAP)
תינוק נולד, אילוסטרציה (צילום: ingimage ASAP)

היכן נמצאות הביציות של אותה האם שילדה היום?
"אנחנו לא יודעים, וכרגע לא ניתן כרגע למצוא אותן. ייתכן שנגיע אליהן במסגרת הבדיקה שנעשה - וייתכן שלא. זה אירוע קשה, טראגי ובלתי נסבל, ואסור שיקרה בעתיד. אנחנו נהיה בקשר עם כל המטופלות שלנו ונסייע להן, ואני לא אשקוט עד שאדע שעשינו כל מאמץ, ולא נחסוך במשאבים כדי להגיע ולמצוא מה שצריך".

הוא נשאל האם השתנו הנהלים לאחר האירוע, והשיב: "כסבא וכאבא - אם הייתי צריך הפרייה חוץ גופית, הייתי הולך לאסותא, כי המקום קיבל מכה חזקה, והנהלים בו חודדו. משרד הבריאות ביצע את הבדיקות שלו, ולאחר שיראה מה עשינו בתגובה לטענות - הוא יבחר אם ובאיזה היקף להוריד את היקפי הפעילות". 

בתוך כך, פורסמה תמונתה של הפעוטה סופיה, באדיבות עורכי הדין אסף שרעף גלית קרנר ויונתן קניר.

הפעוטה ממחדל ההפריה - סופיה (צילום: עו''ד אסף שרעף גלית קרנר ויונתן קניר)
הפעוטה ממחדל ההפריה - סופיה (צילום: עו''ד אסף שרעף גלית קרנר ויונתן קניר)