פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, התראיין היום (שני) אצל ענת דוידוב והתייחס לביטול המס על המשקאות הממותקים, אותו צפוי להוביל ראש הממשלה העתידי בנימין נתניהו.

"יש קואליציה מאוד רחבה של איגודי רופאים, תזונה, בריאות, חולים, וגם אנשי המקצוע ממשרדי הממשלה השונים, שמאוד מודאגים מביטול המס, שישדר מסר שגוי לציבור כאילו זה בריא לצרוך את המשקאות הממותקים האלו", הזהיר בפתח הריאיון. "משקאות הסוכר, יש הוכחות חד משמעויות לגבי הנזק הבריאותי העצום שלהם. הם גורמים לסכרת, כתוצאה מכך לקטיעת גפיים, התקפי לב, אי ספיקת כליות, עיוורון. אנחנו יודעים שישראל היא מהמובילות בעולם בצריכת משקאות מתוקים וממותקים. המס בינתיים, נראה שהוא השיג את מטרתו בצורה טובה".

לטענה כי לא כולם מסכימים עם הקביעה הזו, ענה לוין: "צריך להבין שהמס הוא רק כלי אחד, והוא אמצעי בתוך סל הכלים. זה נכון שהממשלה הקודמת לא עשתה מספיק, היא הייתה צריכה ללוות את המס בהסברה, הוצאת המשקאות הממותקים מהמוסדות הציבוריים, לאסור את הפרסום והשיווק האגרסיבי לילדים, להקצות את הכסף לטובת קידום הבריאות. למשל, בכל תחנת אוטובוס לשים קולר של מים. את הדברים האלו היא באמת לא עשתה, אבל במקביל חברות המשקאות העלו את ההשקעה שלהן בפרסומות והן מפעילות לחץ מאוד גדול על הפוליטיקאים, שלצערי משרתים חלקם את האינטרס של החברות המסחריות ולא את האינטרס הציבורי. בפועל, המס כן השיג ירידה מתונה", ציין. 

לשאלה האם נרשמה עלייה בצריכת המשקאות הממותקים בקרב האוכלוסייה, השיב יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור כי "יש לנו נתוני בסיס על הצריכה של המשקאות המתוקים בישראל ושכיחות הסכרת בישראל. אנחנו יודעים למשל שצעיר חרדי, הסיכוי שלו להיות חולה סכרת גדול פי 1.5 מאשר צעיר לא חרדי".

עוד המשיך ואמר כי "בנתוני העבר, אם אתה צעיר חרדי בן 34-25 הסיכוי שתהיה חולה סכרת בנתוני אמת הוא גדול פי 1.5. אנחנו יודעים שהצריכה של משקאות מתוקים באוכלוסייה החרדית ובקרב עניים גבוהה יותר. לכן, מיסים כאלה מצמצמים פערי בריאות כי מי שהכי מושפע מהם היא האוכלוסייה הענייה. היא מפסיקה את הצריכה, וגם מרוויחה בכיס כי אז היא מוציאה פחות וגם בבריאות. את המס היו חייבים ללוות במחקר מלווה, בהערכה מקצועית. לצערי בארץ אנחנו לא מספיק משקיעים מחקר בריאות הציבור ואנחנו מפסידים הרבה בגלל זה", טען.

לוין הסביר: "כאשר אנחנו שותים משהו זה שונה מפעולת האכילה, כשאנחנו אוכלים יש מגבלה של כמות האוכל שאנחנו יכולים ושתייה נטמעת מיד. מחקרים מראים שהתרומה של משקאות סוכר לסכרת היא יותר גבוהה. תחליפי סוכר זה באמת מורכב, אני חייב להגיד שהוויכוח הער לגבי דיאט קולה לקולה זירו יש לו מקום מקצועי אמיתי, אבל כאשר אנחנו משווים שתיית מים למשקאות הדיאט, למשקאות יש נזקים בריאותיים. התחליפים האלה הם כימיקלים שלא אידיאלי לצרוך אותם ולכן נקבעה דרגת מס נמוכה יותר".

לסיום, הדגיש כי נדרשת מדיניות כוללת של עידוד תזונה נכונה: "צריך להוזיל את הפירות והירקות, אבל המס הזה מוצדק והביטול הפוליטי שלו יעלה בחיי אדם. אני מתפלא על אותם חברי כנסת חרדים שבניגוד למצווה ביהדות מנסים לקדם את הצד הזה שאין לו שום ביסוס במקורות היהודים - לא כתוב שזה מצווה לחלות בסכרת ולמות ממחלות קשות".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM