משרד הבריאות עידכן הבוקר (שישי) כי בדגימות שנערכו במהלך הימים האחרונים התקבלה דגימה חיובית לחיידק כולרה ממאגר המים ירמוכים בצפון הארץ. במשרד העריכו כי מקור החיידק, ככל הנראה, מזיהום בסוריה עקב התפרצות כולרה שם.

כאמור, עם התפשטות התחלואה בסוריה החל מערך ״מודיעין הבריאות״ שבמשרד, שזיהה את האיום הפוטנציאלי לעקוב אחר ההתפרצות ולנתח יחד עם גורמי המקצוע במשרד הבריאות, ברשות המים ובמקורות את הסיכון לתושבי המדינה. בזכות הזיהוי המוקדם, ננקטו מספר פעולות לשמירה על מקורות המים המגיעים לאזרחי ישראל בהן הפסקת זמנית של זרימת הירמוכים לכנרת והכלרה של המים. כמו כן, במעבדות בריאות הציבור נבנו יכולות לבדיקת כולירה סביבתיות בכדי לאפשר ניטור קבוע של זיהום אפשרי במים. 

עם זאת, במשרד הדגישו כי "בשלב זה, לא מזוהה סכנה לבריאות הציבור בישראל וזאת בשל הזיהוי המוקדם והצעדים המשמעותיים והמהירים שננקטו למול איום זה מבעוד מועד ובשל מצבן האיכותי של תשתיות התברואה, המים, הביוב והבריאות של ישראל". עוד נמסר: "המשרד עוקב גם אחר זיהום אפשרי במקורות המים מלבנון (החצבאני) שהינם שליליים בשלב זה לרעלן".

כאמור, הדיגום של מקורות המים, בהם החצבאני, נמשך. במקביל, משרד הבריאות עדכן את משרד הבריאות הירדני ואת הרשות הפלסטינית על הממצא ממי הירמוך, והפעולות שנעשו כדי לשמור על בריאות הציבור.

מחלת הכולרה נגרמת ע"י החיידק ויבריו כולרה, העלול לגרום למחלת שלשולים חריפה המתבטאת בשלשולים מיימיים. המחלה יכולה להתבטא בתסמינים קלים או בצורה אתסמינית, אך 1 מתוך 10 נדבקים עלול לפתח תחלואה קשה עד כדי תמותה.