לאחרונה אישרה רשות התרופות האירופית חיסון חדש וראשון מסוגו נגד נגיף ה־RSV, שמיועד לתינוקות. החיסון יינתן במנה אחת בלבד. עד היום החיסון היה מיועד לפגים ולתינוקות בסיכון מוגבר, והוא ניתן בחמש מנות - אחת בכל חודש.

החיסון החדש, שנקרא Beyfortus, הופך למעשה לאפשרות היחידה שניתנת במנה אחת לתינוקות במטרה להגן מפני נגיף ה־RSV, שנחשב למידבק במיוחד. כמעט כל הילדים עד גיל שנתיים ברחבי העולם יחלו ב־RSV. הנגיף אחראי לרבע מהאשפוזים של תינוקות ופעוטות בשל דלקת ריאות, ולכמעט 75% מהאשפוזים בשל ברונכיוליטיס. על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, בשנת 2019 נרשמו כ־33 מיליון מקרי תחלואה כתוצאה מ־RSV, ומתוכם כ־3 מיליון בני אדם נזקקו לאשפוז. באותה שנה נרשמו גם 100 אלף מקרי מוות כתוצאה מסיבוכים של הנגיף.

האישור האירופי שניתן התבסס על מחקר שפורסם בשנה שעברה בכתב העת היוקרתי ביותר בעולם הרפואה – "ניו אינגלד ג'ורנל אוף מדיסין". המחקר מצא שהחיסון החדש, שניתן במנה אחת בלבד, הצליח להפחית ב־75% את הזיהומים בדרכי הנשימה התחתונות בקרב תינוקות בעקבות הידבקות בנגיף ה־RSV.

המחקר נערך בלמעלה מ־20 מדינות ברחבי העולם, ובמהלכו ערכו החוקרים השוואה בין שתי קבוצות של תינוקות שנולדו מהשבוע ה־35 של ההריון ומעלה. קבוצה אחת קיבלה את החיסון החדש, שניתן בזריקה אחת בלבד, והקבוצה השנייה קיבלה זריקת דמה (פלסבו).

החוקרים עקבו אחר 1,490 תינוקות ובחנו את מצבם של המחוסנים בפרק זמן של 150 יום לאחר מתן החיסון, במטרה לבדוק אם הם סבלו מזיהומים בדרכי הנשימה התחתונות בעקבות הידבקות בנגיף ה־RSV. על פי הממצאים, נרשמה כאמור הפחתה של כ־75% בזיהומים בדרכי הנשימה התחתונות שכללו מחלות כמו דלקת ריאות וברונכיוליטיס בקרב הקבוצה שקיבלה את החיסון.

החיסון הוגש גם לאישור של ה־FDA, וככל הנראה צפוי לקבל אישור בחודשים הקרובים. על פי הערכה, בעונת החורף הבאה – 2023/24 - הוא יהיה זמין בארה"ב וככל הנראה גם בישראל.