ארגון הבריאות העולמי הודיע השבוע כי מגע עור לעור אצל תינוקות רכים ופגים ממלא תפקיד מפתח בשיפור הישרדותם, זאת בניגוד למוסכמות עד כה הנוגעות לטיפול נמרץ בילודים. 

"הפג הקטן ביותר בעולם": תינוק שנולד אחרי ארבעה חודשי הריון שבר שיא גינס

הארגון ציין כי ההנחיות החדשות בנושא טיפול בילדים שנולדו לפני השבוע ה-37 להריון, או ששוקלים פחות מ-2.5 קילוגרם, חלות בכל עת. הוא הודיע בנוסף כי יש לספק מגע מיידי בין עור לעור "גם לתינוקות עם קשיי נשימה".

על מנת לשפר את סיכויי ההישרדות, קצינת הרפואה של הארגון סיפרה לכתבים בז'נבה כי מתן אפשרות לאמהות או למטפלים אחרים להישאר קרובים לפגים מלכתחילה, ללא הפרדה, משפרת את הסיכויים של תינוקות אלו לשרוד. "החיבוק הראשון עם הורה הוא לא רק חשוב מבחינה רגשית, אלא הוא גם קריטי לשיפור סיכויי ההישרדות והתוצאות הבריאותיות של תינוקות צעירים ופגים", הסבירה.

מעבר לכך, היא הדגישה כי חשוב לשמור על התינוקות "במגע ישיר מעור לעור 24/7 גם הוא נזקק לטיפול נמרץ".

הארגון תיאר לידות מוקדמות כ-"בעיה דחופה של בריאות הציבור", עם 15 מיליון תינוקות שנולדים בטרם עת מדי שנה, ומייצגים אחת מכל 10 לידות. לפיכך, סוכנות האו"ם פרסמה 25 המלצות לטיפול בפגים, אשר כוללות 11 המלצות חדשות מאז העדכון האחרון שלה משנת 2015. ההנחיות מכסות, בין היתר, את אופן הטיפול הראשוני וטיפול בפגים במהלך מחלה, ומדגישות את חשיבות ההנקה של הילודים. 

לראשונה אי פעם, ההנחיות כוללות גם המלצות לתקשורת משפחתית, לרבות קריאה להקמת יחידות טיפול נמרץ שיאפשרו לאם ולתינוק להישאר יחד.