מחקרים חדשים מצביעים על קשר בין ויטמין D ודיכאון. זה זמן רב ידוע שוויטמין D חיוני בכל הנוגע לשמירה על עצמות חזקות וחיזוק המערכת החיסונית, אך מחקר חדש בדק האם יש קשר בין ויטמין D ודיכאון. יש כמות הולכת וגדלה של ראיות המצביעות על קשר אפשרי בין רמות נמוכות של ויטמין D במחזור הדם ודיכאון, כך על פי Live Science.

דיכאון יכול להשפיע על היבטים של חיי היומיום, מאינטראקציות חברתיות ועד שינה. למרות שישנן דרכים מבוססות היטב לטיפול בדיכאון, התפקיד הפוטנציאלי של ויטמין D מושך תשומת לב. דו"ח שפורסם על ידי Live Science מספק נתונים מקיפים על תפקידו של ויטמין D, סימנים למחסור ודיכאון, וצעדים מעשיים לקבלת מספיק ויטמין D, כולל תוספי ויטמין. יחד עם זאת, הדו"ח מציין את הצורך להתייעץ עם מומחה אם אדם סובל מבעיות פסיכולוגיות ולפני ביצוע שינויים משמעותיים בתזונה.

ראשית, ויטמין D פועל בגוף כאשר קרני UV מהשמש פוגעות בעור, וממריצות את ייצור ויטמין D. זו הסיבה שהוא נקרא "ויטמין השמש". ויטמין D מווסת את כמות הסידן בדם, "מספק חוזק לעצמות, לשיניים ולרקמות על ידי ספיגת סידן וזרחן לתוך הגוף", אומרת הדיאטנית רשומה ודוברת האקדמיה לתזונה ודיאטה סו אלן אנדרסון-היינץ. "זה גם משחק תפקיד במערכת החיסון, כאשר מחקרים מראים שרמות נמוכות של ויטמין D קשורות לזיהומים מוגברים ולמחלות אוטואימוניות", הוסיפה.

ממצאי המחקר עוררו עניין בקשר בין ויטמין D ודיכאון. "מחקרים עדכניים מראים שרמות נמוכות של ויטמין D נמצאותלעתים קרובות אצל אלו המאובחנים עם דיכאון קליני", מסבירה ד"ר אנדרסון-היינץ. סקירה מדעית אחת, שפורסמה ב-British Journal of Psychiatry, בחנה נתונים של יותר מ-30,000 משתתפים ומצאה שאצל אנשים עם דיכאון ישנו לרוב רמה נמוכה יותר של ויטמין D. אופי הקשר בין ויטמין D ודיכאון אינו מובן במלואו, אך ישנם מספר הסברים.

תיאוריה אפשרית אחת היא שמחסור בוויטמין D גורם לדיכאון. אם כן, סביר להניח שתוספי מזון יעזרו להקל על התסמינים. סקירה מדעית נוספת, שפורסמה בכתב העת CNS Drugs, מצאה שתוספי ויטמין D הקלו על תסמינים אצל אנשים עם דיכאון, וההשפעה הייתה בולטת יותר אצל אנשים עם דיכאון קליני.

תוצאות מחקר אחר, שפורסמו ב-BMC Research Notes, הראו שוויטמין D לא עשה הבדל משמעותי בהשוואה לפלצבו, בעוד שסקירה מדעית אחרת העלתה שהקשר יכול לעבוד בכיוון ההפוך, מכיוון שאנשים עם דיכאון עלולים להיות בעלי סיכוי גבוה יותר.

ישנן תיאוריות אחרות לגבי הקשר בין ויטמין D ודיכאון. סקירה אחת, שפורסמה בכתב העת Indian Journal of Psychiatry, מציינת כי ישנם קולטנים רבים של ויטמין D באזורי המוח הממלאים תפקיד במצב הרוח, כולל קליפת המוח הקדם-מצחית ואזור פיתול החגורה. ויטמין D מווסת גם את ציר ההיפותלמוס-יותרת המוח-אדרנל, ומשפיע על מצב הרוח.

אותה סקירה מצביעה על השערה נוספת שיכולה להיות קשורה למערכת החיסון. דיכאון קשור לרמות גבוהות יותר של דלקת כרונית, המתרחשת כאשר התגובה החיסונית מופעלת שלא לצורך. בינתיים, ויטמין D ידוע כתומך בחסינות ובעל השפעות אנטי דלקתיות.

המכון הלאומי לבריאות הנפש בארה"ב מסכם את הסימפטומים של דיכאון באופן הבא: מצב רוח או חרדה מתמשך, תחושות של חוסר תקווה, חוסר אנרגיה ועייפות, כאבים ללא סיבה פיזית ברורה ואינם מוקלים על ידי טיפול, אובדן עניין או הנאה מתחביבים ופעילויות ומחשבות על מוות או התאבדות.

דו"ח מקליבלנד קליניק מצביע על כך ששינויים במצב הרוח, כולל תסמינים של דיכאון, יכולים להיות סימן למחסור בוויטמין D.  לאורך זמן, ההשפעה על העצמות והשיניים עלולה להוביל לרככת בילדים ולעצמות רכות אצל מבוגרים. המכון הלאומי לבריאות בארה"ב מציין כי יש מחסור במזונות העשירים בויטמין D. "בהתאם לכמות שאתה אוכל, מזונות כמו מיץ תפוזים, חלב צמחי מועשר בויטמין D, פטריות מרפאות, סרדינים וחלמונים עשוי לספק לך מספיק ויטמין D", אומרת ד"ר אנדרסון-היינץ.  "חשיפה סדירה לשמש חשובה גם בשיפור מצב ויטמין D. מי שיש לו יותר מלנין [עור כהה יותר] צריך להיות בשמש זמן רב יותר כי קשה יותר לקרניים לחדור לעור", הוסיפה.

מומחים ממליצים על קרם הגנה מפני סרטן העור לפרקי זמן ממושכים, מה שעלול להקשות על קבלת מספיק ויטמין D מאור השמש, במיוחד בחורף. הסבל ממחסור בוויטמין D גובר בקרב קבוצות מסוימות בשיעור גבוה יותר, כולל אנשים עם עור כהה, קשישים ואנשים עם חשיפה מוגבלת לשמש.