בשנת 2021 חלה עלייה בשיעור הסובלים מעודף משקל ומהשמנת יתר, בעיקר בקרב נשים וילדים. כך עולה מנתוני דוח המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות. 

הנתונים מתבססים על דיווחים של ארבע קופות החולים - כללית, מכבי, מאוחדת ולאומית.

עוד עולה כי גברים סובלים יותר מעודף משקל (39.2% מהגברים לעומת 30.1% מהנשים). השמנת יתר אצל נשים נמצאת במגמת עלייה (24% בשנת 2015 לעומת 26.7% בשנת 2021). נוסף על כך, כ־59% מהאוכלוסיה הבוגרת בישראל בגילי 20־64 סובלים מעודף משקל ומהשמנת יתר.

לפי הדוח, בשנת 2021 חלה עלייה בשיעור המעשנים. כ־20% מהאוכלוסייה בישראל מעשנת לעומת 19.6% בשנת 2019.

על רקע הכוונה לבטל את המס על שתייה מתוקה עולה כי שיעורים גבוהים יותר של סוכרת נרשמו בקרב מבוטחים ממעמד סוציואקונומי נמוך.

"שיעורי הסוכרת וסיבוכיה בישראל גבוהים בהשוואה למדינות ה־OECD, ולכן יש להמשיך לשפר ולטפח את מערכת הבריאות הציבורית ולהרחיב את היבטי הטיפול במניעת סיבוכי המחלה ובצמצום הפערים המשמעותיים הקיימים בחוסר איזון של סוכרת בין שכבות האוכלוסייה השונות", אומרת פרופ׳ רונית קלדרון־מרגלית, שעומדת בראש התוכנית הלאומית למדדי איכות בקהילה בהובלת המכון הלאומי לחקר שירותי בריאות ומדיניות הבריאות. 

"המדינה היא זו שמחויבת לעודד אורח חיים בריא, וביטול המיסוי המתוכנן על המשקאות הממותקים לא יסייע במאבק בהשמנה וצפוי שיתרום לעלייה בתחלואה בסוכרת".