נגיף חדש בעל דמיון לקורונה זוהה בעטלפים והוא בעל פוטנציאל להדבקה בין בני אדם לבעלי חיים, כך על פי מחקר חדש שפורסם היום (ראשון) בעיתון הבריטי "דיילי מירור".

מומחי בריאות בארה"ב מזהירים: "הקורונה עדיין כאן, פנינו לעונה קשה"
שלוש שנים לאחר שהתגלה בה החולה הראשון: סין הטילה סגר נוסף על ווהאן  

מדענים סינים ואוסטרלים לקחו דגימות מ-149 עטלפים ברחבי מחוז יונאן הנמצא בקצה הדרום-מערבי בסין, וזיהו חמישה וירוסים "שעשויים להיות פתוגניים לבני אדם או לבעלי חיים". נגיף אחד, המכונה BtSY2, קשור קשר הדוק לזן שגורם לקורונה. פרופסור אדי הולמס, ביולוג אבולוציוני ווירולוג מאוניברסיטת סידני ומחבר שותף של הדו"ח אמר: "משמעות הדבר היא שווירוסים דמויי קורונה עדיין מסתובבים בעטלפים סיניים וממשיכים להוות סיכון".

במאמר נכתב: "המחקר שלנו מדגיש את ההתרחשות השכיחה של העברה בין-מינים וזיהום משותף של נגיפי עטלפים, כמו גם את ההשלכות שלהם על הופעת הנגיף". מדאיגה מאוד היא העובדה שהחוקרים מצאו שכיחות גבוהה של מספר וירוסים שמדביקים עטלף בודד בו זמנית. הדבר יכול להוביל לוירוסים קיימים להחליף חלקים מהקוד הגנטי שלהם כדי ליצור פתוגנים חדשים, כך לדברי פרופסור ג'ונתן בול, וירולוג מאוניברסיטת נוטינגהם.

קורונה בסין (צילום: REUTERS/Aly Song)
קורונה בסין (צילום: REUTERS/Aly Song)

"המסר העיקרי שהוא שעטלפים בודדים יכולים לאחסן שפע של מיני וירוסים שונים, ולעתים 'לארח' אותם בו-זמנית", אמר פרופסור בול. "זיהומים משותפים כאלה, במיוחד עם וירוסים כמו נגיף הקורונה, נותנים לנגיף את ההזדמנות להחליף חלקים קריטיים של מידע גנטי, מה שמוביל באופן טבעי גרסאות חדשות", הוסיף.

ל-BtSY2 יש גם חלק מרכזי בחלבון הספייק (אחד החלבונים הנמצאים על גבי מעטפת וירוס הקורונה) הנצמד לתאים אנושיים, בדומה לקורונה, מה שמרמז שהנגיף יכול להדביק בני אדם. "ייתכן ש-BtSY2 יוכל להשתמש בקולטן ACE2 (אנזים מהפך אנגיוטנסין) האנושי", נכתב במאמר.