כחודשיים חלפו מהרגע בו התפוצצה פרשת החלפת העוברים בבית החולים אסותא בראשון לציון. היום (ראשון) משרד הבריאות הודיע במסיבת עיתונאים על תוצאות השימוע שנערך, ועל ההחלטה שנתקבלה בנושא המשך פעילות היחידה. במשרד הדגישו, כי על מנת לשמור על טובת המטופלות, וכן על מנת להגן על בריאות הציבור, הוחלט כי ניתן יהיה לאפשר המשך פעילות היחידה, אך יש להפחית ב-50 אחוזים את מחזורי הטיפול ביחידה.

לאחר ניתוח לב פתוח: שיפור במצבה של "תינוקת המריבה"
יו"ר אסותא על מחדל ההפרייה: "ייתכן שלעולם לא נדע מיהם הורי התינוקת"
על סך 2.5 מיליון שקלים: תביעה ייצוגית ראשונה נגד בית החולים אסותא

סגירתה המוחלטת של היחידה אינה אפשרית, שכן הדבר ידרוש ניוד שך עוברים קפואים מה שעלול לגרום לפגיעה בהם ומאידך עלול לנתק את הקשר בין הרופא.ה המטפל.ת שליווה את המטופלת ושהיא נותנת בו אמון ובכך לשבור את הרצף הטיפולי. במשרד הדגישו כי הרחבה מחודשת של השירות תיבחן פעם נוספת, במידה וייבוצעו שינויים מהותיים.

בין השינויים הנדרשים ניתן למנות את תיקון תהליכי העבודה ביחידה, בדגש על תהליכי זיהוי, תיעוד ושדרוג תשתיות פיזיות ושיפור תהליכי עבודה מתוך מטרה למנוע טעויות ו ולטובת ייצור רצף תהליכי נח לעובדים. בנוסף, הפעלת תיקים קליניים ממוחשבים באופן מלא, לרבות מרפאה ומעבדה, אשר תאפשר מעקב רשומה רפואית סדור.

התינוקת סופיה, תמונה חדשה  (צילום: באדיבות המשפחה)
התינוקת סופיה, תמונה חדשה (צילום: באדיבות המשפחה)

במשרד הדגישו, כי במידה ויחול שינוי מהותי בפרמטרים הללו, המשרד יבחן את האפשרות להרחבת היקף הפעילות לאחר בקרה ביחידה. כאמור, בהתאם למהות השינוי והיקפו עשויים לשקול במשרד את העלאת הפעילות, במבנה ובהיקף כח האדם הנוכחיים, עד ל 75% מהיקף מחזורי הטיפול המקורי שנעשה בבית החולים. בנוסף, ציינו כי ישנן פעולות נוספות שעל אסותא ראשון לציון להשלים בהקדם האפשרי אל מול גורמי המקצוע המתאימים במשרד הבריאות.

ד"ר הגר מזרחי, ראש חטיבת רפואה במשרד הבריאות שמובילה את בדיקת הנושא, בחנה את מכלול הנתונים והודיעה כי חרף הפעולות המתקנות הרבות שננקטו על ידי אסותא ראשון לציון, עדין קיימים ליקויים העלולים לפגוע בבטיחות ובבריאות המטופלים. בין הליקויים שאותרו: תהליכי עבודה לקויים במעבדה, צפיפות משמעותית במעבדת הפוריות, והיעדר תיק קליני ממוחשב לניהול הרשומה הרפואית.

כזכור, דוח הבקרה של משרד הבריאות נשלח באמצע החודש שעבר, וממנו עולה כי ביחידה ינשם ליקויים בטיחותיים משמעותיים שתיקונם נדרש באופן מיידי. בהתאם לדוח הבקרה, הנושאים שחויבו בטיפול מיידי הינם ליקויים הנוגעים לבטיחות הטיפול וכן ליקויים הקשורים לתהליכי זיהוי מטופלות ולתיעוד רפואי חסר. בין השאר נמצא כי התקינה ביחידה חסרה, כי היחידה סובלת מצפיפות פיזית ומתשתיות הנדסיות שאינן בהלימה לכמות המקרים המטופלים ביחידה, וכי כל אלה מהווים גורמים תורמים לליקויים בבטיחות הטיפול.

מבית החולים אסותא ראשון לציון נמסר: "מקבלים את החלטת משרד הבריאות  וזאת בהמשך להחלטה שקיבלה על עצמה קודם לכן,  שלא לקבל מטופלות חדשות, עד לסיום תהליכי הבדיקה במחלקה ועד להחלטת משרד הבריאות. כפי שצוין על ידי משרד הבריאות , עיקר השיפורים כבר הוטמעו ביחידה, וכוללים אמצעים  ותשתיות משודרגים  , ובעתיד פתרונות טכנולוגיים הנוגעים לתהליכי זיהוי ובטיחות המטופלות,  במטרה לאמץ  את הסטנדרטים גבוהים ביותר בטיפולי ה- IVF בישראל ובעולם".

"באסותא מדגישים שקיים קשר רציף ושיח מקצועי ורגיש מול המטופלות אשר טופלו בסמיכות ליולדת, וכולן מקבלות מענה, והמשך טיפול וליווי על פי בקשתן. המעבדה בראשון  ביצעה עשרות אלפי מחזורי ההפריה מוצלחים  מאז היוסדה וסייעה לאלפי משפחות מאושרות. רוב מוחלט של המטופלות ממשיכות להביע אמון באסותא ראשון ובצוותים הרפואיים ומגיעות  גם היום לטיפולים באסותא ראשון", נמסר עוד.