תזונה עשירה בירקות, דגמים מלאים, אגוזים וקטניות יכולה להפחית בחמישית את הסיכוי של גברים לחלות בסרטן המעי הגס, כך עולה ממחקר חדש שכלל קרוב ל-80 אלף גברים אמריקאים. מהנתונים עולה, כי הסיכוי של הגברים שהכפילו את כמות המזון הבריא אותו צרכו מדי יום, לחלות בסוג סרטן זה - נמוך ב-22 אחוז מאשר של מי שלא עשו זאת.

החוקרים, שפרסמו את הממצאים בכתב עת בשם BMC Medicine, לא מצאו איזשהי הוכחה להשפעה דומה בקרב נשים, מתוך כ-93 אלף שהשתתפו במחקר. "סרטון המעי הגס הוא הסרטן השלישי בשכיחותו בעולם, והסיכוי של גברים לחלות בו עומד על אחד מ-23, לעומת אחת מ-25 עבור הנשים", הסביר החוקר הבכיר ג'יהא קים, מאוניברסיטת קיונג הי שדרום קוריאה.

הוא הוסיף כי "למרות שמחקרים דומים הצביעו על כך שתזונה צמחונית עשויה לסייע במניעת סרטן המעי הגס, ההשפעה של סוג ואיכות המזון לא היו ברורות. הנתונים שלנו מעידים על כך שתזונה צמחונית ובריאה קשורה לסיכון מופחת לתחלואה בסרטן זה".

בתוך כך, מהמחקר עולה כי אלכוהול עלול להוביל לתחלואה במספר סוגי סרטן רב משחשבו החוקרים עד כה. המשתתפים נשאלו באיזה תדירות אכלו מאכלים מסוימים ושתו שתייה מסוימת, מתוך רשימה של 180 פריטים שונים. בנוסף, הם גם נשאלו לגבי גודל המנה שצרכו. מזונות שמקורם בצומח (בהם: דגנים מלאים, פירות, ירקות, שמנים מהצומח, אגוזים, קטניות דוגמת עדשים וחומוס, וגם שתיית תה וקפה) סווגו כמזונות צמחיים בריאים. לעומת זאת, מזונות כמו דגנים מעובדים, מיצים, תפוחי אדמה ומוצרים בתוספת סוכר, לצד מוצרים שמקורם מהחי (כמו שומן מהחי, מוצרי חלב, ביצים, דגים או פירות ים, וגם בשר) הוגדרו כלא בריאים.

"אנחנו מעריכים כי נוגדי החמצון המצויים במזונות דוגמת פירות, ירקות ודגנים מלאים, יכולים לסייע בהורדת רמת הסיכון לתחלואה בסרטן המעי הגס, זאת על ידי מניעה של התפתחות דלקות שעשויות להוביל לסרטן", הדגיש החוקר, "כיוון שגברים בעלי סיכון גבוה יותר לחלות בסרטן המעי הגס, לעומת נשים, אנחנו מעריכים כי אכילה של כמויות גדולות יותר של מזונות בריאים שמקורם מהצומח, מורידה את הסיכוי שלהם לחלות במחלה. עם זאת, לא נרשמה השפעה דומה על נשים".