הכתבה נכתבה בשיתוף סאנופי

חולי סוכרת מתמודדים מדי יום עם מציאות מורכבת. מלבד העובדה שהם צריכים לנטר ולשלוט כל הזמן בכמויות הסוכר בגוף שלהם, ולהיעזר בתרופות לצורך איזון המחלה, הם גם נמצאים בסיכון מוגבר למחלות שונות, ולסיבוכים בריאותיים הקשורים למחלה. בין אותם אתגרים בריאותיים הנצבים בפני חולי סוכרת נמצאת גם פגיעה בתפקוד המיני, אצל גברים ונשים כאחד, אלא שבשונה מבעיות אחרות - על הבעיה הזו רבים מחולי הסוכרת מתביישים לדבר עם הרופא שלהם, ונושאים את התסכול איתם לאורך שנים רבות.
 
כך סוכרת משפיעה על התפקוד המיני של גברים
"סוכרת היא מחלה מאוד שכיחה, והיא מעלה את הסיכון להפרעה בזיקפה בצורה משמעותית ביותר מפי 2 או 3", אומר ד"ר נעם כתרי, מנהל המרכז לבריאות מינית ורופא בכיר במחלקה לכירורגיה אורולוגית במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. חשוב להדגיש כי הסיכון להפרעות זיקפה אצל גברים גבוה למדי גם כך: 50 אחוזים מהגברים מעל גיל 50 יחוו איזושהי הפרעה בזיקפה, כך שהעלייה בסיכון עבור חולי סוכרת היא משמעותית.

ד"ר כתרי הוסיף כי במחקרים שונים שנעשו על גברים עם סוכרת, נמצאה שכיחות של בין 35 ל-90 אחוזים להפרעות זיקפה. "זה משתנה בין מחקרים שונים, אבל זה בוודאי מאוד שכיח", אמר, והוסיף כי ככל שהגיל עולה והסוכרת מחמירה, כך הסיכוי לחוות הפרעה הולך ועולה. הפרעות זיקפה אינן רק יותר נפוצות אצל חולי סוכרת, אלא גם קשות יותר לטיפול. "החולים הסוכרתיים פחות מגיבים לטיפול, ויש להם סיכוי גבוה יותר להזדקק לקווי טיפול מתקדמים יותר".

הפרעות זקפה לא רק נפוצות יותר, אלא גם קשות יותר לטיפול (צילום: baona gettyimages)
הפרעות זקפה לא רק נפוצות יותר, אלא גם קשות יותר לטיפול (צילום: baona gettyimages)

מלבד הפרעות זיקפה, בסוכרת יש גם שכיחות גבוהה יותר של הפרעות אחרות, כמו הפרעה בשפיכה (מהירה מדי, מעוכבת או היעדר שפיכה בכלל) והפרעת חשק. "וברגע שהחשק המיני ירוד, פחות מקיימים יחסי מין ופחות חושבים על זה, וזה גורם לירידה בתפקוד ובשפיכה", הסביר ד"ר כתרי. חולי סוכרת סובלים בשכיחות גבוה יותר גם ממחלה לא מדוברת בשם 'פיירוני' (Peyronie) - מחלה שבה נוצרות צלקות ברקמה הפנימית של הפין, והן גורמות לעקמת של הפין, שמחמירה בעיות בזיקפה וגורמת לכאב.

למה זה קורה?
ד"ר כתרי הסביר כי הסוכרת פוגעת בתפקוד הזיקפה בכמה מנגנונים. ראשית, במחלת הסוכרת ישנם סיבוכים שקשורים לכלי דם הקטנים, ולכן גם כלי הדם שבפין פחות מגיבים לגירוי עצבי ופחות יכולים להתרחב. שנית, חולי סוכרת סובלים גם מסיבוכים גם של כלי הדם הגדולים, שפחות מזרימים דם לפין. בנוסף, חולי סוכרת רבים סובלים מנוירופתיה - פגיעה עצבית - ולכן ייתכן שבחלק מהמקרים גם הגירוי העצבי בפין וגם עוצמת האורגזמה מופחתים.

בנוסף לאלו, חולי סוכרת רבים סובלים ממחסור בטסטוסטרון, שפוגע בתפקוד המיני. לאנשים שחיים עם סוכרת יש בדרך כלל גם הרבה יותר מחלות נלוות, כמו לחץ דם גבוה ועודף משקל, שקשורות גם הן להפרעה בזקפה ובתפקוד המיני.

וזה לא הכל. "הסוכרת כשלעצמה פוגעת במבנה הרקמה ובמעטפות של הפין שמאוד חשובות כדי לשמור על הדם בפין בזמן הזיקפה", הסביר ד"ר כתרי, "ולכן, לעיתים אצל חולי סוכרת, פחות מדי דם נכנס לפין כדי לייצר זיקפה, ויותר מדי דם בורח חזרה לגוף, ולמעשה הזקפה חלשה. לזה צריך להוסיף תרופות מרובות, שלחלקן יש השפעה על החשק המין והתפקוד".

ולצד מכלול הסיבות הפיזיות האלה, יש להוסיף גם את הפן הרגשי של התמודדות עם מחלה מורכבת. "לחולי סוכרת יש הרבה יותר סיכוי לדיכאון ולהפרעות מצב רוח, וזה כשלעצמו מוריד את החשק", אמר ד"ר כתרי, והוסיף כי גם תרופות נוגדות דיכאון עלולות לפגוע בחשק המיני.

איך מטפלים?
לפני שמדברים על טיפול רפואי, קיימת השפעה משמעותית על הקשר הזוגי ועל הביטחון העצמי בקרב גברים סוכרתיים שנמצאים במערכות זוגיות וסובלים מפגיעה בתפקוד המיני. זה חשוב להתמודד עם המצוקה הזו, ולעיתים נדרש טיפול מיני - סקסולוגי.

חשוב מאוד לבדוק שהסוכרת תהיה מאוזנת (צילום: Dusan Ilic gettyimages)
חשוב מאוד לבדוק שהסוכרת תהיה מאוזנת (צילום: Dusan Ilic gettyimages)

מרבית הגברים הסובלים מפגיעה בתפקוד המיני מטופלים בתרופות מסוג מעכבי האנזים פוספודיאסטראז. "אלו תרופות שמסייעות בהזרמת הדם אל הפין ברגע שיש גירוי מיני ומשפרות את התפקוד ואת שביעות הרצון", הסביר ד"ר כתרי. אך, כאמור, לחולים סוכרתיים יש יותר סיכוי שלא להגיב לתרופות ולהזדקק לטיפול נוסף. במקביל לתרופות, חשוב מאוד לבחון את רמות הטסטוסטרון ולאזן אותן במקרה הצורך, שכן מעבר לתפקוד המיני, רמות הטסטוסטרון משפיעות גם על איזון מהחלה.

"קו הטיפול השני הוא זריקות תוך מחילתיות", אמר ד"ר כתרי, "זה אמצעי טיפול ותיק שבו המטופל מזריק לעצמו לפין לפני יחסי מין שילוב של תרופות שגורם לזיקפה של חצי שעה. שביעות הרצון מאוד גבוהה, וזו שיטה מאוד יעילה אך הן אינן בסל הבריאות". מי שלא מגיב לטיפולים בזריקות או לא מסתדר איתם, יכול לשקול את קו הטיפול השלישי - השתלת תותב (שתל) לפין.

בנוסף לכל אלו, ולמעשה אפילו עוד לפני, חשוב מאוד לדאוג שהסוכרת תהיה מאוזנת. "אנחנו יודעים בוודאות שאם נגרום לאיזון טוב יותר של הסוכרת ושל יתר לחץ הדם והשומנים בדם, אנחנו נצליח לעצור את הידרדרות המצב", הבהיר ד"ר כתרי, "לא בטוח שיש אפשרות ללכת אחורה, אבל בשלבים הראשוניים של הנזק לתפקוד המיני - יש משמעות לאיזון משק הסוכר בגוף".
 
כך סוכרת משפיעה על התפקוד המיני של נשים
גם אצל נשים סוכרתיות יש פגיעה בתפקוד המיני, והיא מורכבת יותר לזיהוי ולטיפול. ד"ר עינת אלרן, מומחית ברפואת נשים, מדריכה ומטפלת מינית מוסמכת, מסבירה כי "הנושא של תפקוד מיני בנשים הוא בכלל טאבו שרק לאחרונה החלו יותר לחקור אותו, זו אחת הסיבות שיש לנו פחות נתונים בנושא. גם יש תת דיווח כי לנשים לא נעים לשאול או לפנות בנושא. הן נוטות לא לדבר על זה, ומטפלים נוטים לא לשאול על זה".

אבל למרות המורכבות באיסוף הנתונים, המספרים מדברים בעד עצמם. "במחקר אמריקאי גדול שכלל נתונים ממעל 31 אלף נשים סוכרתיות, מצאו שיש הפרעה בתפקוד המיני אצל 43 אחוזים. מחקר אחר מאירופה, שכלל 1,300 נשים, מצא הפרעה ב-29 אחוזים. זה מראה שיש בעיה לא מבוטלת", הבהירה ד"ר אלרן.

מהמחקרים הללו מסתמן כי הבעיה הכי משמעותית אצל נשים סוכרתיות היא חשק מיני. "39 אחוזים מהנחקרות במחקר האמריקאי אמרו שיש להן בעיית חשק, רבע אמרו שיש להם בעיית עוררות (תחושת גירוי במהלך יחסי המין), ו-20 אחוז אמרו שיש להן בעיית אורגזמה", אמרה ד"ר אלרן, "כשעשו מטא אנליזה של כמה מחקרים בנושא הפרעות בתפקוד מיני אצל נשים עם סוכרת, מצאו כי לנשים עם סוכרת סוג 1 יש סיכון גבוה פי 2.2 להפרעה בתפקוד מיני, ביחס לנשים בלי סוכרת, ואצל נשים עם סוכרת סוג 2 סיכון גבוה פי 2.49 בהשוואה לנשים בריאות".

למה זה קורה?
יש כמה סיבות לפגיעה בתפקוד המיני של נשים עם סוכרת. "יש סיבות פסיכולוגיות וסיבות אורגניות-גופניות", הסבירה ד"ר אלרן, "אבל זו חלוקה מלאכותית, כי אם אני בדיכאון, אין לי חשק ואני לא מצליחה להתגרות במהלך המשחק המיני, אולי גם לא יהיה סיכוך, יכאב לי - ואז יש גם הפרעה נפשית וגם גופנית". ד"ר אלרן הוסיפה כי מחד, יש קשר מובהק בין דיכאון לסוכרת, ומנגד, דיכאון הוא גורם מאוד משמעותי להפרעות בתפקוד המיני. גם הטיפול בדיכאון בתרופות נוגדות דיכאון וחרדה - ידוע כפוגע בחשק המיני. "גם הנושא של דימוי גוף משמעותי", הוסיפה ד"ר אלרן, "יש קשר בין BMI גבוה לבין סוכרת סוג 2, ויש קשר ברור בין BMI גבוה לדימוי גוף נמוך, ודימוי גוף נמוך פוגע בחשק המיני".

גם הטיפול בדיכאון בתרופות, פוגע בחשק המיני (צילום: Jamie Grill gettyimages)
גם הטיפול בדיכאון בתרופות, פוגע בחשק המיני (צילום: Jamie Grill gettyimages)

ויש כמובן גם את החלק הגופני. "היפרגליקמיה יכולה להוביל ל"הידרציה" - לחות נמוכה של רירית הנרתיק, מה שגורם לזה שפחות נוזלים יופרשו מהנרתיק לחלל הנרתיקי, ואז יש פחות סיכוך, וזה יכול להוביל לכאב בעת כניסה לנרתיק", הסבירה ד"ר אלרן, "יש גם יותר זיהומים נרתיקיים אצל נשים סוכרתיות, בעיקר קנדידה (פטרת נרתיקית), שיכולה לגרום לגרד, דלקת ולכאבים בזמן הכניסה לנרתיק. יש גם יותר דלקות בדרכי השתן וגם דליפת שתן בנשים עם סוכרת, ושני הדברים האלה קשורים להפרעה בתפקוד המיני".

במחקרי מעבדה שבחנו את הנושא, נמצא כי בשל הפגיעה באנדותל בחולי סוכרת (השכבה הפנימית של כלי הדם), "הסוכרת גורמת לפחות זרימת דם לדגדגן ונרתיק, וגם לפחות גמישות ואלסטיות של הנרתיק. סוכרת סוג 1 קשורה למחלות אוטואימוניות נוספות כמו פגיעה בבלוטת התריס, ושם הפגיעה בתפקוד המיני יותר גבוהה.

איך מטפלים?
בשונה מהמצב אצל גברים, לטיפול בהפרעות בתפקוד מיני של נשים עם סוכרת "אין קווים מנחים מוגדרים, כתובים ומוסכמים", הסבירה ד"ר אלרן, "מה שכן מוסכם הוא שצריך להשפיע דבר ראשון על אורח החיים - ירידה במשקל ופעילות גופנית. נשים סוכרתיות שהייתה להן היענות יותר גבוהה לדיאטה ים תיכונית הייתה להן פחות הפרעה בתפקוד המיני". במחקר שבו עשו התערבות משמעותית באורח החיים של נשים סוכרתיות לאורך זמן - דיאטה בריאות ופעילות גופנית כמה פעמים בשבוע - נמצא שיפור מובהק בתפקוד המיני.

בנוסף, נמצא, כי הזרקות מרובות של אינסולין משפיעות לרעה על התפקוד המיני יותר מאשר טיפול במשאבת אינסולין, ולכן ניתן לבדוק עם האנדוקרינולוג את האופציה הזו.

נראה כי הפגיעה בתפקוד המיני בגברים ובנשים דומה במקורה - פגיעה בכלי הדם ובעצבוב של איברי המין, ועליה בשיעור הדיכאון, אבל הירידה בתפקוד המיני בגברים ברורה יותר מחקרית, נמצאת יותר "על סדר היום הטיפולי" והירידה בתפקוד המיני אצל נשים פחות מדוברת ופחות נחקרת.

הכתבה נכתבה בשיתוף סאנופי